انسان حداکثر چقدر زیر آب زنده می‌ماند؟
انسان حداکثر چقدر زیر آب زنده می‌ماند؟

انسان به طور طبیعی قادر به تنفس زیر آب نیست، ولی می‌تواند با برای مدتی محدود زیر آب زنده بماند. جالب است بدانید برخی افراد می‌توانند هوا را برای مدت زمان شگفت انگیزی در ریه‌های خود نگه دارند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در حالت عادی و بدون آموزش، انسان می‌تواند حدود ۳۰ تا ۹۰ ثانیه در زیر آب قبل از نیاز به نفس کشیدن، شرایط را مدیریت کند. اگر در زیر آب شنا کرده و در حال تحرک باشیم، این رقم ممکن است بسیار کمتر باشد! در ۲۷ مارس ۲۰۲۱، بودیمیر شوبات از کرواسی با زمان ۲۴ دقیقه و ۳۷ ثانیه به رکورد جهانی حبس نفس در زیر آب دست یافت. با این حال، او قبل از غوطه ور شدن، اکسیژن خالص تنفس کرده بود.
با این حال، گروهی از مردم بومی جزیره‌ای به نام باجاو معمولاً مدت زمانی طولانی را در زیر آب، تا عمق ۶۰ متری سپری می‌کنند. آن‌ها بیش از ۱۰۰۰ سال است که در جزیره‌های جنوب شرق آسیا زندگی می‌کنند و غذای خود را با غواصی آزاد، بدون تجهیزات تهیه می‌کنند.در حالی که آن‌ها دائما تمرین می‌کنند تا مهارت‌های خود را کامل کنند، تحقیقات منتشر شده در مجله Cell در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مردم جزیره باجائو در واقع سازگاری‌های فیزیولوژیکی برای کمک به شیرجه رفتن بهتر در طول زمان کسب کرده و دچار تغییرات تکاملی شده اند. یک تفاوت کلیدی شناسایی شده این بود که آن‌ها طی یک جهش DNA توانسته اند طحال بزرگتری نسبت به سایر انسان‌ها داشته باشند.
طی مطالعات انجام شده مشخص شد که طحال بومیان باجائو در مقایسه با افرادی که در خشکی زندگی می‌کنند، تا ۵۰ درصد بزرگتر است. باید توجه داشت که طحال خون را ذخیره و فیلتر می‌کند و گلبول‌های قرمز آسیب دیده را از بین می‌برد، به این معنی که طحال بزرگتر مخزن بیشتری از گلبول‌های قرمز اکسیژن دار برای بدن فراهم می‌کند.چگونه می‌توانیم نفسمان را برای مدت طولانی تری حبس کنم؟برای افرادی که می‌خواهند مدت زمانی که می‌توانند نفس خود را حبس کنند افزایش دهند، بدیهی است که تمرین در خشکی، ایمن‌ترین کار است. قبل از حبس نفس، نفس‌های آرام و آهسته بکشید، به جای تنفس سریع به داخل و خارج، نفس‌های آرام کشیده و همانطور که نفس خود را حبس می‌کنید، سعی کنید بدن خود را آرام کرده و به چیز‌های دیگر فکر کنید. هنگامی که آماده انجام حبس نفس در آب شدید، سعی کنید خود را در یک استخر شنا غوطه ور کنید در حالی که دست و پا نمی‌زنید.
اگر می‌خواهید به رکورد سه، چهار یا حتی پنج دقیقه برای حبس نفس در زیر آب نزدیک شوید، دوره‌هایی وجود دارد که توسط آموزشگاه‌های غواصی آزاد برگزار می‌شود و می‌توانید در آن‌ها آموزش ببینید تا مهارت‌های خود را در یک محیط امن ارتقا دهید. به خاطر داشته باشید هیچگاه در استخر به تنهایی و بدون اطلاع و حضور دیگران این تمرین را انجام ندهید.منبع: sciencefocus