طرز تهیه ترشه تره خوشمزه گیلانی+ فیلم
طرز تهیه ترشه تره خوشمزه گیلانی+ فیلم

با طرز تهیه ترشه تره، یکی از خورشت‌های متفاوت و خوشمزه گیلانی آشنا شوید و با تهیه آن در منزل، سفری به استان شگفت‌انگیز گیلان برای خود و عزیزانتان ترتیب دهید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، خورشت ترشه تره، یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های گیاهی گیلانی است که با سبزیجات معطر درست می‌شود و در طرز تهیه آن از گوشت یا مرغ استفاده نمی‌شود. تخم‌مرغ، سیر، برنج، آب نارنج یا آبغوره، نمک، فلفل و زردچوبه از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این خورش هستند. خورشت ترشه تره معمولا با ماهی سرخ شده، ماهی دودی یا به‌تن‌هایی سرو می‌شود و عطر و طعمی وصف‌نشدنی دارد. برنج کته یا نان، زیتون، اشپل، ترب سفید و باقلا سبز نیز از همراهان همیشگی این خورش بر سر یک سفره گیلانی هستند.مواد لازم برای ترشه تره:اسفناج، تره، جعفری، گشنیز، نعنا به مقدار لازم تخم مرغ ۳ عددرب گوجه نصف قاشق غذا خوری آرد برنج به مقدار لازم سیر خرد شده ۲ قاشق غذا خوریآبغوره، نمک، فلفل، زردچوبه، روغن به مقدار لازم
دستور پخت ترشه تره
مرحله اول:برنج را از قبل برای چند ساعت خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و برنج را با دو لیوان آب تازه در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا برنج کاملا بپزد و نرم و له شود.مرحله دوم:پس از پخت برنج و له شدن آن، سبزی مخلوط خرد شده را به آن اضافه کنید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا سبزی بپزد و برنج در خورش حل شود.مرحله سوم:در یک تابه کمی روغن بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا کمی دغ شود. سپس سیر رنده شده یا ریز خرد شده را به‌همراه زردچوبه کمی در روغن تفت دهید تا بوی سیر دربیاید و بوی خامی زردچوبه گرفته شود. در ادامه نعنا و خالواش خرد شده را به سیر بیفزایید و آن‌ها را کمی تفت دهید تا سبزی‌ها مزه بگیرند و سرخ شوند.مرحله چهارم:پس از پخت سبزی داخل قابلمه و برنج، مخلوط سیر و سبزی‌های تفت داده شده را در قابلمه بریزید و به خورش، نمک، فلفل و آبغوره یا آب نارنج اضافه کنید. توجه داشته باشید که ترشه تره طعم ترشی دارد و باید چاشنی آبغوره یا آب نارنج بیشتری به نسبت معمول در آن بریزید.

مرحله پنجم:۲۰ تا ۳۰ گرم کره به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد و آب آن کشیده شود.مرحله ششم:در ۱۰ دقیقه نهایی تخم‌مرغ رو به خورش اضافه کنید. برای اضافه کردن تخم‌مرغ چند راه وجود دارد که شما می‌توانید طبق سلیقه خود از آن‌ها استفاده کنید.روش اول: تخم‌مرغ را جداگانه با کمی کره در یک تابه بریزید و هم بزنید تا کاملا سرخ شود. سپس تخم‌مرغ را به خورش اضافه کنید.روش دوم: در یک کاسه، سفیده و زرده تخم‌مرغ را مخلوط کنید؛ سپس آن را مستقیم در خورش بریزید تا خودش را بگیرد.روش سوم: تخم‌مرغ را درسته در وسط خورش بشکنید تا سفت شود.در روش دوم و سوم، پس از ریختن تخم‌مرغ در خورش، آن را بلافاصله هم نزنید تا تخم‌مرغ کمی خودش را بگیرد. پس از اینکه تخم‌مرغ خودش را گرفت، کمی خورش را هم بزنید تا تخم‌مرغ تکه تکه شود.مرحله هفتم:پس از جا افتادن و به روغن افتادن خورش و کشیده شدن آب آن، تخم‌مرغ‌ها حسابی با حرارت خورش سفت شده‌اند. خورش ترشه تره را در کاسه بریزید و همراه با برنج و ماهی دودی سرو کنید. نوش جان!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی