سیب زمینی سرخ شده نخورید
سیب زمینی سرخ شده نخورید

سیب زمینی سرخ کرده چرب و نشاسته‌ای است، خوردن غذاهای سرخ شده ممکن است تاثیری منفی بر سلامت روان داشته باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من یک تیم تحقیقاتی در هانگژوی چین دریافتند که مصرف مکرر غذاهای سرخ شده به ویژه سیب زمینی سرخ شده در افراد مصرف کننده با ۱۲ درصد خطر بیش‌تر اضطراب و ۷ درصد خطر بیش‌تر افسردگی در مقایسه با افرادی که غذاهای سرخ شده مصرف نمی‌کنند مرتبط است. این پیوند در میان مردان جوان و مصرف کنندگان جوان‌تر آشکارتر بود.
غذاهای سرخ شده از عوامل خطرزای شناخته شده برای چاقی، فشار خون بالا و سایر اثرات سلامتی هستند. طبق مقاله منتشر شده در روز دوشنبه در مجله PNAS این نتایج “مسیری را در اهمیت کاهش مصرف غذای سرخ شده برای سلامت روان باز می‌گشاید”.
با این وجود، کارشناسانی که مسائل مرتبط با تغذیه را مطالعه می‌کنند می‌گویند این نتایج اولیه هستند و لزوما مشخص نیست که آیا خوردن غذاهای سرخ شده باعث ابتلا به مشکلات مرتبط با سلامت روانی می‌شوند یا افرادی که علائم افسردگی یا اضطراب را تجربه می‌کنند به غذاهای سرخ شده روی آورده اند.
در این مطالعه ۱۴۰ هزار و ۷۲۸ نفر در بازه زمانی ۱۱ ساله مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از حذف شرکت کنندگانی که در دو سال اول تشخیص داده شد مبتلا به افسردگی بودند در مجموع ۸ هزار و ۲۹۴ مورد اضطراب و ۱۲ هزار و۷۳۵ مورد افسردگی در افرادی که غذای سرخ شده مصرف می‌کردند مشاهده شد. هم چنین مشخص شد که سیب زمینی سرخ شده به طور خاص ۲ درصد خطر افسردگی را در مقایسه با گوشت سفید سرخ شده افزایش می‌دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد شرکت کنندگانی که بیش از یک وعده غذای سرخ شده را به طور منظم مصرف می‌کنند به احتمال زیاد مردان جوان‌تر هستند. “دیوید کاتز” متخصص طب سبک زندگی که در این مطالعه شرکت نداشت می‌گوید:” مولفه انسانی این مطالعه ممکن است دقیقاً آن چه را که ادعا می‌کند نشان دهد: مصرف بیش‌تر غذای سرخ شده خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد”.
کاتز بنیانگذار ائتلاف جهانی ابتکار عمل غیرانتفاعی True Health Initiative می‌گوید: “با این وجود، شواهد به دست آمده توسط متخصصان مرتبط با سبک زندگی نشان می‌دهند مسیر علّی می‌تواند به آسانی به سمت دیگری برود: افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی به غذای راحت با دفعات فزاینده‌ای برای تظاهر به تسکین روی می‌آورند”.
او می‌گوید افرادی که علائم زمینه‌ای اضطراب و افسردگی دارند می‌توانند به عنوان راهی برای خود درمانی به سراغ غذاهای راحت بروند.
پیش از این نیز در مطالعات دیگر مشخص شده بود که غذای ناسالم و تغذیه نامناسب می‌تواند خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار داده و به ضرر وضعیت سلامت روان باشد.
محققان در مطالعه تازه اشاره می‌کنند که آکریل آمید یک ماده شیمیایی که در طی فرآیند سرخ کردن به ویژه در سیب زمینی سرخ شده تشکیل می‌شود عامل افزایش خطر اضطراب و افسردگی است.
دکتر “والتر ویلت” استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در هاروارد می‌گوید: “نتایج به خصوص ارتباط با غذای سرخ شده و آکریل آمید باید بسیار مقدماتی در نظر گرفته شوند. اثرهای غذاهای سرخ شده بر سلامتی بستگی زیادی به این دارد که چه غذایی سرخ شده و چه نوع چربی‌ای برای سرخ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیب زمینی احتمالا بر خلق و خو تاثیر می‌گذارد، زیرا می‌تواند باعث افزایش شدید قند خون و سپس پاسخ‌های هورمونی به این افزایش شود. با این وجود، این افزایش تا حدی توسط چربی کُند می‌شود چربی‌ای که توسط چربی حاصل از سرخ کردن تامین می‌شود.”
منبع: همشهری آنلاین