آلوئه ورا یا اعجوبه طبیعت را به خانه تان بیاورید + آموزش پرورش آن
آلوئه ورا یا اعجوبه طبیعت را به خانه تان بیاورید + آموزش پرورش آن

آلوئه ورا یک گیاه پر خاصیت است که به علت تاثیر فوری آن در سوختگی به آن پماد اورژانسی هم می‌گویند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،چند سالی است که  نام آلوئه ورا یا آلوورا را در تولید کرم و ماسک صورت و دیگر محصولات شرکت های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی می شنوید.
این گیاه در حقیقت یک گیاه دارویی است که عصاره برگ های آن می تواند به عنوان نرم کننده و ماسک پوست مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع آلوئه ورا
انواع گیاه آلوورا را می‌توان در دو نوع دارای خواص درمانی و غیر درمانی (سمی) تقسیم بندی کرد.
بیش از یک نوع آلوئه ورا وجود دارد که خوشبختانه بیشتر آنها قابل استفاده هستند. اما انواع ناشناخته ای از آلوورا هم وجود دارند که نباید آنها را مصرف کرد.
نوع خوراکی و درمانی
گیاه Aloe vera Barbadensis از انواع معمول است که به عنوان مفیدترین نوع آلوئه ورا و حتی به صورت خوراکی یاد می شود.
نوع غیرخوراکی و تزئیتی
گونه های غیردرمانی و تزئینی آلوورا Aloe vera var.chinensis نام دارد.
تفاوت نوع درمانی آلوورا با تزئینی
در این قسمت به تفاوت‌های انواع گیاه آلوورا اشاره می‌کنیم تا با توجه به شکل و اندازه هر کدام، به صورت اشتباهی نوع غیرمصرفی آن را مورد استفاده قرار ندهید.
گیاه Aloe vera Barbadensis معمولی دارای برگ‌هایی پهن و سبز است و گل‌هایی زرد می‌دهد. برگ‌های این نوع آلوئه‌ورا ضخیم بوده و تیغ دارند. ساختار این گیاه به شکل گل رز است و به حالت دایره ای دور برگ‌ها رشد می‌کند.
انواع آلوورا / آلوورا درمانی / آلوورا خوراکی / انواع آلوئه ورا
گیاه Aloe vera var.chinensis که نوع غیرمصرفی است دارای برگ‌های خال خالی و ضخامت کمتر است و رنگ گل آلوئه ورا در این گونه، نارنجی است. نوع رویش آنها  انباشته تر از آلوورا خوراکی است. برگ‌های کوچکی که از دل این نوع جوانه می‌زنند هم دارای لک‌ها سفید و زرد هستند و نشانه‌های خود را تا بلوغ حفظ می‌کنند. پس از رسیدن به بلوغ و هنگامی که چهار سال دارند، گل‌های نارنجی می‌دهند که در بهار و تابستان رشد می‌کند.
گیاه غیرخوراکی aloevera chinensisn
یک روش قطعی برای شناسایی این دو نوع آلوورا از هم این است که گیاهان آلوورا درمانی در طول زمان و رسیدن به بلوغ به رنگ کاملا سبز می رسند، اما در نوع chinensis برگ‌های جوان و بالغ با همان خال خال ها رشد می کنند. اندازه برگ‌ها نیز مهم است که در اولی با برگ‌هایی ضخیم و پهن و در نوع غیرخوراکی با برگ‌های باریک و نازک تر مواجه هستیم.
در ادامه تصویر این دو نوع را از نظر شکل و اندازه و رنگ برگ‌ها مشاهده می‌کنید.
مقایسه انواع آلوورا / مقایسه انواع آلوئه ورا
مقایسه دو گیاه از نظر پهنا، رنگ برگ ها و ضخامت
اگر دوست دارید جعبه کمک‌های اولیه خود را از کرم‌ها و ژل‌های دست‌ساز گیاهی پر کنید، به کاشت آلوورا در خانه فکر کنید. آلوورا گیاهی منعطف و کم‌توقع است که بودنش در هر خانه‌ای مایه خیر و برکت است. این گیاه زینتی ضمن این‌که فضایی سبز و دلنشین به منزل شما می‌بخشد، بخش مهمی از نیازهای بهداشتی‌تان را هم پاسخ می‌دهد. از نوشیدنی‌ها و اسموتی‌های جذاب آلوورا هم نگوییم که خستگی یک روز کاری را کاملا از تنتان دور می‌کند.
 در این مطلب که در ارتباط با خواص آلوئه ورا است به بررسی مواردی مانند خواص آلوئه ورا برای پوست، طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست، خواص آلوئه ورا برای مو، خواص آلوئه ورا برای دیابت، خواص آلوئه ورا برای تقویت سیستم ایمنی، خواص آلوئه ورا برای درمان تبخال، خواص آلوئه ورا برای سرطان، خواص آلوئه ورا در درمان و دفع سنگ کلیه، خواص آلوئه ورا برای مردان و مضرات آلوئه ورا اشاره می کنیم.
 از معروف ترین خواص آلوئه ورا فواید این گیاه برای پوست و مو است
نام دیگر آلوئه ورا، صبر زرد است. آلوئه ورا در آب و هوای گرم و خشک می‌روید و در کشور هند، آفریقا و دیگر مناطق کشت آن به شدت در حال گسترش است.
آلوئه ورا یا ریشه ندارد یا ریشه آن بسیار کوتاه است، برگ‌های این گیاه بلند و ضخیم و گوشتی است و رنگ آن سبز است. ژل موجود در وسط برگ‌های آلوئه ورا را استخراج کرده و در دارو‌ها و کاربرد‌های درمانی از آن استفاده می‌کنند.
انواع محصولات آلوئه ورا
گیاه آلوئه ورا خواص ذکر شده بالا را از مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌ های A2 و B به میزان ۴۰ الی ۲۵ درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین ، A2وB و C به دست می آورد و در انواع مختلفی به مصرف می رسد که در ادامه به آن اشاره می شود.
کرم آلوورا
انواع کرم دست و صورت آلوورا به همراه ویتامین ها و روغن های طبیعی توسط شرکت های مختلف تولید می شود که مناسب پوست های خشک و آسیب دیده است و موجب حفظ رطوبت طبیعی پوست و خاصیت کشسانی آن می شود. همچنین آلوورا دارای خاصیت ضدالتهابی و ترمیمی است و به افرادی که پوست خیلی خشک و اگزما دارند مصرف این کرم ها برای رفع خارش و التهاب‌های پوستی توصیه می شود.
اما شما می توانید این کرم را با ژل آلوورا و روغن هایی مانند نارگیل نیز خودتان در خانه درست کنید و به عنوان لوسیون مرطوب کننده مورد استفاده قرار دهید. برای این کار این دو ماده را در مخلوط کن یا همزن برقی ریخته و آنقدر هم بزنید تا یک دست شود. همچنین می توانید از اسانس های طبیعی برای عطر دادن به آن نیز استفاده کنید. اکنون این مایع را در شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید. این محلول تا چند هفته در یخچال می ماند و حتی می تواند به عنوان نوعی شیر پاک کن برای پاک کننده آرایش نیز مورد استفاده قرار گیرد.
روغن آلوورا
یکی از روغن هایی که به خصوص برای پوست و مو بسیار استفاده می شود، روغن آلوورا است. این روغن ویتامینه بوده و می تواند به عنوان ضد چروک برای پوست نیز مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری اعتقاد دارند که استفاده از روغن آلوورا روشن کننده پوست است و می تواند برای آفتاب سوختگی خصوصا در تابستان به عنوان داروی گیاهی و ترمیمی مورد استفاده قرار گیرد.
خوردن آلوئه ورا
خوردنی های حاوی آلوئه ورای زیادی توسط شرکت های مختلف تولید می شود که از جمله آن می توان به ژله آلوئه ورا اشاره کرد که مانند ژله های معمولی تولید می شود و بی رنگ است، شما می توانید آن را با ژله های دیگر یا بستنی مخلوط کرده و میل کنید. همچنین می توانید به اندازه مورد نیاز ژل الوورا را همراه با عسل و آب میوه های طبیعی ( سیب، پرتقال و غیره ) و یا با انواع سالادها مخلوط کرده و میل فرمایید.
تشخیص آلوئه ورا سمی
همانطور که در بالا به تفصیل گفته شد، آلوورای سمی و غیر خوراکی دارای نشانه‌هایی است که می‌توانید پیش از خرید به آنها دقت کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:
    برگ‌های خال خالی گیاه
    ضخامت و قطر کمتر گیاه نسبت به آلوورای درمانی و خوراکی و باریک بودن برگ‌ها
    تلخ بودن مزه این نوع آلوورا
    گل‌های نارنجی دادن در هنگام بلوغ

 طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست
پوست نرمال
از آلوئه ورا برای پوست نرمال و طبیعی ترکیب زیر را تهیه کنید و با استفاده از آن پوستی نرم و صاف را تجربه کنید. یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا با یک قاشق غذاخوری آرد نخود، یک قاشق مرباخوری پودر پوست پرتقال و مقداری ماست مخلوط کرده و این ترکیب حاصل را به پوست صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید برای مدت زمان ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب صورت و گردن خود را شسته و با حوله‌ای تمیز به آرامی پوست خود را خشک کنید. توجه کنید از این ماسک برای دور چشم‌های خود استفاده نکنید.
پوست‌های چرب
برای پوست‌های چرب که مستعد زدن جوش هستند باید برگ گیاه آلوئه ورا را برای نرم شدن در آب جوشانده و پس از نرم شدن برگ‌ها آن‌ها را به خوبی بکوبید تا خمیری از آن حاصل شود. به این خمیر حاصل شده چند قطره عسل اضافه کنید و آن را روی پوست صورت مالیده و بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. برای پوست‌های خشک و مقابله با خشکی پوست ژل آلوئه ورا را با روغن زیتون مخلوط کنید و به آن کمی کره نیز اضافه کرده و از این ترکیب را مخلوط کنید تا خمیر سفتی حاصل شود و آن را روی پوست صورت و گردن خود بمالید و اجازه دهید برای مدت زمان ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی کنید.
خواص آلوئه ورا برای مو
یکی از خواص آلوئه ورا تقویت رشد مو‌ و حفظ سلامت مو است. با استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی مو و پوست می‌توانید از ریزش مو‌های خود جلوگیری کنید زیرا ژل آلوئه ورا حاوی آنزیمی است که محرک رشد مو است.
از دیگر خواص آلوئه ورا این است که یک درمان طبیعی برای خارش پوست سر و خشکی موها است. آلوئه ورا منبعی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و از این طریق موجب تقویت مو‌های سر می‌شوند.
ژل آلوئه ورا حاوی آنزیم‌هایی است که پوست مرده سر را برداشته و رویش مجدد مو توسط فولیکول‌ها کمک می‌کنند.
 آلوئه ورا مانع از خارش ناشی از شوره و خشکی پوست سر می‌شود.
خواص آلوئه ورا برای دیابت
آلوئه ورا می‌تواند هایپرگلایسمی  مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را  در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهند. آلوئه ورا یکی از درمان‌های طبیعی برای دیابت است.
 خواص آلوئه ورا برای تقویت سیستم ایمنی
آلوئه ورا حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین‌ها را شکسته و اسید‌های آمینه حاصل را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. آلوئه ورا حاوی آنزیم برادی کیناز است که این آنزیم برای نابودی عفونت‌ها به دستگاه ایمنی بون کمک می‌کند.
یکی از عنصر‌های ضروری برای تقویت سیستم ایمنی روی است و آلوئه ورا غنی از روی بوده و با استفاده از آلوئه ورا می‌توان روی لازم برای سیستم ایمنی را تهیه کرد‌.
در واقع عنصر روی می‌تواند به بهبود بیماری‌ها، نابودی باکتری‌ها و محافظت از غشای سلولی کمک کند. عنصر روی قسمتی از ساختمان گیرنده‌های هورمونی و پروتئین‌هایی است که در سلامتی، تنظیم حالت روحی و عملکرد دستگاه ایمنی نقش دارند. آلوئه ورا با داشتن خاصیت‌هایی از جمله ضدعفونی‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدویروسی و ضدقارچی خود می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.
خواص آلوئه ورا برای درمان تبخال
یکی دیگر از خواص آلوئه ورا درمان تبخال است. خاصیت ضدویروسی و ضد التهابی از جمله خواص آلوئه ورا هستند که می‌توانتد موجب درمان تبخال شوند. برای درمان تبخال کافی است آلوئه ورا را روی محل تبخال بمالید( لب‌ها). همچنین آلوئه ورا حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین B1، B2، B6 و ویتامین C است که در درمان تبخال موثر و مفید هستند.
 خواص آلوئه ورا برای درمان یبوست
آلوئه ورا یک ملین طبیعی است. شیره آلوئه‌ ورا حاوی  آنتراکینون‌هایی است که با افزایش آب روده و ترشح مخاط حرکات روده‌ای را افزایش داده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.
خواص آلوئه ورا برای سرطان
آلوئه ورا دارای برخی از ماکروفاژهایی است که با تولید حجم بالایی از اکسید نیتریک پتانسیل ضد تومور دارد.
خواص آلوئه ورا در درمان و دفع سنگ کلیه
یکی دیگر از خولص آلوئه ورا این است که سنگ کلیه با خوردن آلوئه ورا دفع می‌شود و یا می‌تواند منجر به کوچک شدن اندازه سنگ کلیه شود. مصرف منظم و مداوم از آلوئه ورا موجب پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه می‌شود.
خواص آلوئه ورا برای مردان
مصرف آلوئه ورا به صورت خوراکی موجب تقویت قوای جنسی و افزایش اسپرم سازی می‌شود. آلوئه ورا در درمان بیماری سوزاک نیز موثر است.
مضرات آلوئه ورا
آلوئه ورا در کنار تمام خواص و فواید بی نظیری که دارد، یکسری عوارض جانبی نیز خواهد داشت.   خانم‌های باردار نباید از آلوئه ورا استفاده کنند  زیرا آلوئه ورا ممکن است موجب انقباض‌های رحمی شود به همین دلیل باعث سقط جنین می‌شود. در برخی موارد ژل آلوئه ورا ممکن است موجب بروز حساسیت و آلرژی شود. برای درمان زخم‌های عمیق نمی‌توان از ژل آلوئه ورا استفاده کرد، همچنین شیره آلوئه ورا می‌تواند موجب گرفتگی و یا اسهال شدید روده‌ای شود. استفاده از آلوئه ورا در کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع است. آلوئه ورا می‌تواند موجب تشدید اولسرها، بواسیر، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گردد. استفاده طولانی مدت از آلوئه ورا می‌تواند منجر به کمبود پتاسیم شود.
کاهش سطح قند خون:
قبل از شروع مصرف آب آلوئه ورا، مهم است که با پزشک مشورت کنید. ممکن است باعث کاهش شدید سطح قند خون شود، به خصوص اگر دیابتی هستید یا هر بیماری دیگری که با انسولین مرتبط است دارید.
ممکن است باعث کم آبی بدن شود:
اگر روزانه آب آلوئه ورا می خورید، سعی کنید مصرف خود را کاهش دهید، زیرا تعادل الکترولیت بدن شما را مختل می کند. این ممکن است باعث کم آبی بدن شود و در تغییر رنگ ادرار ظاهر شود.
ممکن است باعث اسهال شود:
از آنجایی که آب آلوئه ورا خاصیت ملین دارد، می تواند در عملکرد روده شما اختلال ایجاد کند و احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را افزایش دهد. این ممکن است منجر به اسهال شود.
خستگی ناگهانی:
اعتقاد بر این است که آلوئه ورا سطح پتاسیم را در بدن مختل می کند که ممکن است منجر به سردردهای ناگهانی شود. همچنین می تواند منجر به ضربان قلب غیر طبیعی، گرفتگی عضلات و موارد دیگر شود.
خواص آلوئه ورا در رژیم غذایی
استفاده از آلوئه ورا در رژیم غذایی برای افرادی که به دلیل یبوست یا اختلالات گوارشی، نمی‌توانند به وزن ایده آل برسند، بسیار تاثیر مثبتی دارد و کمک می‌کند عملکرد دستگاه گوارش و در نتیجه سلامتی و تناسب اندام آن‌ها بهبود پیدا کند.
آموزش مرحله به مرحله کاشت آلورا در گلدان
 
برای کاشت آلوورا در خانه نیاز به هیچ دانش تخصصی ندارید. این گیاه آن‌قدر بی‌دردسر و کم‌توقع است که باید خیلی هنر و مهارت به‌خرج دهید تا او را از پا درآورید؛ بنابراین اگر زمان و حوصله کافی برای سروکله‌زدن با گیاهان حساس و نازنازی آپارتمانی را ندارید، کاشت این گیاه گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.
دو روش کاشت آلوئه ورا در خانه وجود دارد که هر دو روش شما را به برگ‌های سبز گوشتی و عصاره‌های شفابخش آن می‌رساند.
کاشت آلوورا از طریق بذر
اولین و رایج‌ترین روش کاشت آلوئه ورا در خانه، استفاده از بذر این گیاه است. بهترین زمان کاشت این گیاه از طریق بذر، فصل بهار است. یادتان باشد اگر این روش را برای کاشت آلوورا انتخاب کردید، باید دقت و حوصله بیشتری را تا جوانه‌زدن گیاه به‌خرج دهید. مراحل تکثیر آلوورا از طریق بذر به شرح زیر است.
   اولین قدم برای کاشت آلوئه ورا در خانه را با انتخاب گلدانی مناسب بردارید. سپس این گلدان را با سبک‌ترین و حاصلخیزترین        خاکی که می‌شناسید، پر کنید.
    در گام بعدی، خاک درون گلدان را آبیاری کنید و با فشار دست، حالتی سفت و محکم به آن ببخشید.
    حالا بذر گیاه را در عمق یک‌سانتی‌متری خاک بکارید و تلاش کنید با فشار دست، بذر را به خاک بچسبانید.
    در مرحله سوم از روش کاشت آلوئه ورا در خانه، گیاه را آبیاری کنید و پوششی نایلونی روی گلدان قرار دهید (یادتان باشد تا زمان جوانه‌زدن گیاه، آن را باید مرطوب نگه دارید. بنابراین نایلونی را انتخاب کنید که ضمن به‌جریان‌انداختن هوا، به حفظ رطوبت گیاه هم کمک کند).
    بعد از جوانه‌زدن آلوورا، پوشش نایلونی را از روی گلدان بردارید و اجازه دهید گیاهتان به تنفس در هوای آزاد عادت کند (گیاه آلوورا برای جوانه‌زدن به زمانی حدود ۱ تا ۶ ماه نیاز دارد. پس حوصله به‌خرج دهید. بعد از جوانه‌زدن آلوورا هم دیگر نیازی به آبیاری زیاد گیاه وجود ندارد).
    گام آخر با انتقال نهال‌های جوان به گلدانی دیگر پایان می‌پذیرد (برای جداکردن نهال جوان آلوورا از گیاه مادر عجله نکنید. داشتن ارتفاع سه‌سانتی‌متری برای جداسازی نهال جوان الزامی‌ست).
استفاده از پاجوش؛ بهترین روش تکثیر آلوورا در خانه
دومین روش کاشت آلوئه ورا در خانه، استفاده از پاجوش است. برای کسانی که به تکثیر آلوورا در منزل علاقه‌مند هستند، استفاده از پاجوش گزینه مناسب‌تری‌ست. اگر روش پاجوش را برای کاشت این گیاه انتخاب کردید، طبق گام‌های زیر عمل کنید.
 گلدانی با سایز مناسب را انتخاب و دوسوم آن را با خاک سبک پر کنید.
    آلوورایی با برگ‌های سالم و قوی را انتخاب و پاجوش‌های آن را با نهایت دقت و وسواس جدا کنید (اگر پاجوش‌ها در هنگام جداشدن زخمی و پاره شدند، باید به آن‌ها زمان دهید تا دوباره صاحب ریشه‌ای سالم و زنده شوند. بنابراین بعد از ترمیم ریشه‌های آسیب‌دیده، آن‌ها را به خاک گلدان بسپارید).
    پاجوش‌ها را درون گلدان قرار دهید و یک‌سوم باقی‌مانده خاک را به گلدان اضافه کنید.
    هفته اول کاشت آلوورا را به آبیاری پی‌در‌پی و تنظیم نور و دمای مناسب برای گلدان اختصاص دهید. بعد از آن، از میزان آبیاری گیاه کم کنید.
نکات مهم درخصوص کاشت و نگهداری آلوئه ورا
آلوورا گیاهی مفید و خاصیت‌بخش است که خواص درمانی آن ارزش هر نوع سرمایه‌گذاری برای کاشت و پرورش این گیاه را توجیه می‌کند. خوشبختانه در کاشت و پرورش این گیاه نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی ندارید. فقط کافی‌ست خودتان را به رعایت چند نکته ساده زیر ملزم کنید.
خاک مناسب کاشت آلوورا
شما گیاه آلوورا را درون هر خاکی قرار دهید، زیبایی برگ‌های گوشتی‌اش را برای شما به نمایش خواهد گذاشت؛ اما استفاده از خاک سبک با زهکشی بالا، آن را به ایده‌آل‌ترین و بهترین درجه رشدی خودش می‌رساند. بهترین نوع خاکی هم که می‌توانید برای کاشت آلوورا در گلدان انتخاب کنید، خاک شنی-لومی‌ است. خاصیت بارز این نوع خاک، بافت سبک آن است که ضمن به‌جریان‌انداختن آب در دل خود، از پوسیدگی ریشه آلوورا جلوگیری می‌کند.
آبیاری آلوورا
در آبیاری این گیاه جانب اعتدال را رعایت کنید. پرآبی دقیقا عوارضی شبیه کم‌آبی را در کاشت این گیاه به دنبال دارد. تحلیل‌رفتن ژل و زردشدن برگ‌ها، کم‌ترین خسارتی‌ست که در اثر کم‌آبی یا آبیاری زیاد این گیاه عایدتان می‌شود. برای آبیاری درست و به‌موقع آلوئه‌ورا، تمام توجه‌تان را به بافت خاک گلدان معطوف کنید. خشک‌شدن خاک، هشدار مناسبی برای زمان آبیاری آلووراست.
کوددهی آلوئه ورا
با دادن کود به گیاه آلوئه‌ورا، طراوت و شادابی آن را برای همیشه حفظ کنید. آغاز فروردین تا پایان شهریورماه، زمان طلایی برای رشد این گیاه آلووراست؛ بنابراین بهترین فرصت برای کوددهی این گیاه خواهد بود.
نور و دمای مناسب برای آلوئه ورا
بهترین جایی که می‌توانید برای رشد و پرورش گیاه آلوئه‌ورا در نظر بگیرید، یک طاقچه دنج مقابل پنجره‌های رو به جنوب آپارتمان است. از آن‌جایی که این گیاه نیاز فراوان به نور غیرمستقیم خورشید دارد، این فضا بستر مناسبی برای رشد بیشتر آن خواهد بود. یادتان باشد آلوئه‌ورا از مناطق گرم حاره‌ای آفریقا آمده است؛ بنابراین هیچ میانه خوبی با سرما ندارد. بهترین دما برای نگهداری از این گیاه دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.
گلدان مناسب در روش کاشت آلوئه ورا در خانه
بهترین گلدان برای کاشت آلوورا، گلدان‌ سفالی‌ و بهترین سایز آن، سازگارترین نوع آن با اندازه گیاهتان خواهد بود. هر چه گیاه بزرگ‌تر باشد، گلدانی با سایز بزرگ‌تر هم باید انتخاب کنید تا ریشه گیاه فضایی برای تنفس داشته باشد. ترجیحا هر ۶ ماه تا یک سال هم گلدان آلوئه‌ورا را تعویض کنید تا ریشه‌ها در مطلوب‌ترین حالت ممکن به رشد خود ادامه دهند.
آموزش کاشت آلوئه ورا در گلخانه
وقتی صحبت از خواص درمانی گیاه آلوئه‌ورا می‌شود، اولین چیزی که ذهن افراد را کمی قلقلک می‌دهد، راه‌انداختن یک کسب‌وکار کوچک اما پرسود است. ایده بدی هم نیست؛ هم فال است هم تماشا. با کاشت و تکثیر آلوورا در گلخانه، هم رونقی به کسب‌وکار خود می‌بخشید، هم روحتان را در اثر هم‌نشینی با این گیاه زیبا و محبوب جلا می‌دهید.
گیاه کم توقع
آلوئه‌ورا برخلاف گیاه‌های گلخانه‌ای دیگر، نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارد؛ به‌عبارتی شما می‌توانید با حداقل امکانات گلخانه‌ای خود اقدام به کاشت و پرورش این گیاه محبوب و پرطرفدار کنید. بین روش کاشت آلوئه ورا در خانه و کاشت آن در گلخانه، تفاوت چشمگیری وجود ندارد. تنها تفاوت این دو روش با هم در میزان زمان و دقتی‌ست که باید در رشد و پرورش این گیاه خرج کنید.
قاعدتا وسعت و فراوانی گیاه آلوئه‌ورا در گلخانه نیازمند زمان و دقت بیشتری از جانب شما برای نگهداری از این گیاه ارزنده است. در ادامه نکاتی مهم در باب کاشت آلوورا در گلخانه با شما به اشتراک می‌گذاریم که رعایت هر کدام از آن‌ها می‌تواند منجر به سوددهی بیشتر شما شود.
    روش‌های متعددی برای کاشت و تکثیر آلوورا در گلخانه وجود دارد؛ اما بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش کاشت آلوورا، استفاده از پاجوش است.
    پاجوش‌ها را در فاصله مناسب از هم بکارید. رشد سریع این گیاه و قد نسبتا بلند آن ایجاب می‌کند که بین هر پاجوش فاصله‌ای به مسافت ۵۰ سانتی‌متر خالی گذاشته شود.
    مناسب‌ترین زمان برای انتقال پاجوش‌ها به زمین اصلی، فصل پاییز است. حواستان باشد که حداقل یک سال از رشد مطلوب گیاه باید گذشته باشد تا آن را به زمین اصلی منتقل کنید.
    بهترین دما برای کاشت آلوورا در گلخانه دمایی بین ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. در مناطق سردسیر داشتن هیتر صنعتی و در مناطق گرمسیر تهیه هواکش‌های مخصوص کاملا الزامی‌ست.
    بهترین سیستم آبیاری برای آلوئه‌وراهای گلخانه‌ای، استفاده از آبیاری قطره‌ای‌ و نوار تیپ است. در فصل گرما هفته‌ای یکبار و در فصل سرما هر دو هفته یکبار آبیاری کفایت می‌کند.
    سقف گلخانه را به‌گونه‌ای پوشش دهید که ضمن جریان هوا، در آن از تابش مستقیم نور به آلوئه‌ورا جلوگیری شود.
    در میان گیاهان مختلف گلخانه‌ای، مقاومت آلوورا نسبت به آفت مثال‌زدنی‌ست. با این ‌حال فرآیند کوددهی به بوته‌ها می‌تواند آن‌ها را برای همیشه شاداب و باطراوت باقی نگه دارد. بهترین کودی که می‌توانید در زمان کاشت آلوورا در گلخانه استفاده کنید، کود مایع E است. این نوع کود با فعال‌کردن باکتری‌های مفید، رشد بیشتر آلوئه‌ورا را به ارمغان می‌آورد.
بیشتر بخوانید:کدام گل آپارتمانی را در منزلمان پرورش دهیم؟
کلام آخر
آلوئه‌ورا از آن گیاهان همه‌چیزتمامی‌ست که به زندگی بی‌روح ما آدم‌ها در این عصر و روزگار، جانی دوباره می‌بخشد. شک نکنید که زیبایی این گیاه روی طاقچه با چشم‌نوازی تابلوی گل‌های آفتاب‌گردان ون‌گوگ روی دیوار برابری می‌کند؛ چراکه هر دو بخش‌ کوچکی از ایجاز زندگی را به ما یادآور می‌شوند. از زیبایی این گیاه که بگذریم، می‌رسیم به فهرست بی‌انتهای خواص درمانی آن که در میان دیگر گیاهان نظیر ندارد.منبع : غفاری دایت، استادکار، اسنپ مارکت
روش کاشت و تکثیر آلوئه ورا توسط کارشناس باغبانی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی