علائم هشدار دهنده رفتار عادی و غیرعادی کودک
علائم هشدار دهنده رفتار عادی و غیرعادی کودک

دانستن اینکه رفتار فرزندان شما در کدام دسته عادی و غیر عادی قرار می‌گیرد می‌تواند بهبود دهنده شرایط آنها در آینده باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، به نقل از وری ول فامیلی، بچه‌ها قرار است گاهی قوانین را زیر پا بگذارند. تست محدودیت‌ها نحوه یادگیری آن‌ها در مورد خود و جهان است. عواقبی که به آن‌ها می‌دهید درس‌های مهم زندگی را به شما می‌دهد.
با این حال، گاهی اوقات، مشکلات رفتاری می‌تواند نشانه‌ای از یک موضوع جدی‌تر باشد. وقتی صحبت از تمایز بین مشکلات رفتاری عادی و غیرطبیعی می‌شود، مهم است که کمی در مورد رشد کودک بدانید. آنچه برای یک کودک پیش دبستانی عادی است برای یک نوجوان عادی نیست.
 
رفتار عادی پیش دبستانی
از آنجایی که کودکان پیش دبستانی به دنبال استقلال هستند، برای آن‌ها عادی است که بحث کنند و از حق خود برای “نه” گفتن استفاده کنند. آن‌ها معمولاً بین این که بخواهند بچه بزرگی هستند که می‌توانند همه کار‌ها را به تنهایی انجام دهند و با استفاده از صحبت‌های کودک برای اعلام نیاز به کمک برای یک کار ساده در نوسان هستند.
کودکان پیش دبستانی ممکن است گاه به گاه عصبانیت خود را نشان دهند، اما آن‌ها باید کنترل بیشتری بر احساسات و انگیزه‌های خود در مقایسه با دوران کودکی خود داشته باشند. هرگونه کج خلقی در این مرحله باید کوتاهتر و شدت کمتری نسبت به سال‌های نوپا داشته باشد.
 
مشکلات رایج رفتاری ۴ ساله
کودکان پیش دبستانی در حال توسعه احساس استقلال خود هستند، که چیز خوبی است، اما می‌تواند منجر به چند مشکل رفتاری رایج شود، از جمله:
 
مشاجره با والدین و معلمان
عدم پیروی از دستورالعمل ها؛ گفتن “نه”
عصبانیت‌های گاه به گاه
ناله کردن
کودکان ۴ و ۵ ساله ممکن است پرخاشگری جزئی از خود نشان دهند، اما باید یاد بگیرند که چگونه به جای خشونت از کلمات خود استفاده کنند.

 
رفتار عادی برای کودکان در سن مدرسه
از آنجایی که بچه‌های دبستانی مسئولیت بیشتری را بر عهده می‌گیرند، اغلب آزادی بیشتری نسبت به توانایی خود می‌خواهند. آن‌ها احتمالاً هنگام انجام کار‌های خانه، تکمیل تکالیف و مراقبت از بهداشت خود به مقدار کافی راهنمایی نیاز دارند. همانطور که آن‌ها شروع به حل مشکلات خود می‌کنند و فعالیت‌های جدید را امتحان می‌کنند، ممکن است برای مقابله با شکست دچار مشکل شوند.
دانش‌آموزان کلاسی معمولاً برای مقابله با احساسات ناخوشایند، ۲ مانند ناامیدی و اضطراب، به کمک کمی نیاز دارند، و برای آن‌ها عادی است که کنترل تکانه کلامی را نداشته باشند.
 
رفتار طبیعی برای توئین‌ها
وقتی بچه‌ها به سن دو سالگی می‌رسند، استقلال جوانه‌زنی آن‌ها اغلب در نگرش آن‌ها نسبت به والدینشان ظاهر می‌شود. طبیعی است که نوجوان‌های بین‌المللی با شروع تلاش برای جدا شدن از والدین خود مخالفت و مشاجره ملایمی داشته باشند.
توئین‌ها ممکن است با مهارت‌های اجتماعی دست و پنجه نرم کنند و ممکن است اختلافات مکرر با دوستان را گزارش کنند. آن‌ها همچنین تمایل دارند توانایی تشخیص عواقب بلند مدت رفتار خود را نداشته باشند. توئین‌ها برای تقویت رفتار خوب خود در این سال‌های ناجور نیاز به توجه مثبت دارند.
بر آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندتان تمرکز کنید، مانند نحوه شستن ظرف ها، و همچنین مهارت‌های اجتماعی، مانند نحوه احوالپرسی با یک فرد جدید. به دنبال لحظات قابل آموزش باشید و اشتباهات فرزندتان را به فرصت‌های یادگیری تبدیل کنید.
 
رفتار عادی برای نوجوانان
نوجوانان اغلب دوست دارند فکر کنند بزرگسال هستند، اما هنوز برای تصمیم گیری سالم به کمک نیاز دارند. آماده باشید تا با مراحل مختلفی که نوجوان شما ممکن است وارد شود، آماده باشید، زیرا آن‌ها سعی می‌کنند تعیین کنند که چه کسی هستند. به عنوان مثال، برای نوجوانان معمول است که گروه‌های اجتماعی خود را تغییر دهند یا مدل‌های مو یا سبک لباس‌های جدید را امتحان کنند تا هویت خود را تثبیت کنند.
نوجوانان باید انضباط شخصی خود را در انجام تکالیف خود یا انجام به موقع کار‌های خود بهبود بخشند. آن‌ها ممکن است هنوز نسبتاً بد خلق باشند و برخی عدم انطباق و سرپیچی خفیف طبیعی است.
شورش جزئی نیز طبیعی است، زیرا نوجوانان اغلب می‌خواهند به والدین خود نشان دهند که می‌توانند بر زندگی خود کنترل داشته باشند. تا زمانی که نوجوان شما زیر سقف شما زندگی می‌کند، مهم است که قوانین واضحی را ایجاد کنید و عواقب آن را دنبال کنید.
 
چه زمانی نگران باشیم؟
این علائم هشدار دهنده عمومی ممکن است نشان دهنده مشکلات رفتاری جدی تری باشد، به ویژه زمانی که آن‌ها را در مقایسه با آنچه که از نظر رشد مناسب است در نظر بگیرید. اگر در مورد رفتار کودک خود نگرانی دارید، با پزشک کودک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در تعیین اینکه آیا رفتار فرزندتان طبیعی است یا نیاز به ارجاع به یک متخصص کمک می‌کند.
 
مشکل در مدیریت احساسات
اگرچه برای کودکان پیش دبستانی عادی است که گاه به گاه دچار عصبانیت شوند، کودکان بزرگتر باید بتوانند با احساسات خود به شیوه‌ای مناسب از نظر اجتماعی کنار بیایند. اگر فرزند شما نتواند خشم، ناامیدی یا ناامیدی خود را به شیوه‌ای مناسب برای سن خود کنترل کند، ممکن است مشکل عاطفی اساسی داشته باشد.
 
کنترل ضعیف ضربه
کنترل تکانه در طول زمان به کندی توسعه می‌یابد. کودکانی که پس از شروع مدرسه پرخاشگر می‌شوند، یا کودکانی که در نوجوانی سر معلم خود فریاد می‌زنند، احتمالاً به کمک نیاز دارند تا مهارت‌های بهتری کسب کنند.
 
عدم پاسخگویی به نظم و انضباط
طبیعی است که بچه‌ها هر از گاهی اشتباهات خود را تکرار کنند تا ببینند آیا والدین با نظم و انضباط عمل می‌کنند یا خیر. اما اگر شما نظم و انضباط را به کار می‌گیرید، عادی نیست که یک کودک بار‌ها و بار‌ها همان رفتار را از خود نشان دهد. اگر فرزند شما بدون توجه به عواقب آن به همان رفتار نادرست خود ادامه دهد، ممکن است مشکلی مانند اختلال نافرمانی مقابله‌ای باشد.
 
دعوا در مدرسه
رفتاری که با مدرسه تداخل دارد چیزی نیست که نباید نادیده گرفته شود. این رفتار نادرست ممکن است نشان دهنده یک اختلال رفتاری یا ناتوانی یادگیری باشد. اخراج شدن از کلاس، دعوا کردن در تعطیلات و دشواری در انجام وظیفه، همگی از علائم هشداردهنده بالقوه هستند.
 
مشکل در تعاملات اجتماعی
هنگامی که رفتار در تعامل اجتماعی تداخل ایجاد می‌کند، این موضوع باعث نگرانی می‌شود. این طبیعی است که بچه‌ها با همسالان خود دعوا کنند، اما اگر رفتار فرزند شما مانع از داشتن دوستان شود، این یک مشکل است. کودکان باید بتوانند روابط سالمی با همسالان خود ایجاد و حفظ کنند.
 
رفتار جنسی
رفتار‌های جنسی که از نظر رشد مناسب نیستند، یک علامت هشداردهنده هستند که اغلب در معرض ضربه یا سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند. طبیعی است که بچه‌ها در مورد جنس مخالف کنجکاو باشند و بخواهند بدانند بچه‌ها از کجا می‌آیند. اما رفتار جنسی هرگز نباید در هر سنی اجباری باشد.
 
خود آسیبی
هر زمان که کسی (بزرگ یا کودک) درگیر آسیب به خود می‌شود، باید توجه داشته باشید. ضربه زدن به سر، سوزاندن یا بریدن خود همه رفتار‌هایی هستند که باید توسط یک متخصص سلامت روان ارزیابی شوند. اگر صحبتی در مورد خودکشی وجود دارد، مهم است که یک کودک توسط یک متخصص ارزیابی شود.
اگر فرزند شما افکار خودکشی دارد، برای حمایت و کمک از یک مشاور آموزش دیده با خط زندگی پیشگیری از خودکشی ملی به شماره ۹۸۸ تماس بگیرید. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در معرض خطر فوری هستید، با ۱۱۵ تماس بگیرید.
مشکلات رفتاری جزئی را اغلب می‌توان با تغییر استراتژی نظم و انضباط برطرف کرد. به دنبال راه‌هایی برای مؤثرتر کردن نظم و انضباط باشید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان را به دلیل انجام ندادن تکالیف خود تحت فشار قرار داده اید، سعی کنید یک پیامد مثبت ارائه دهید که به او انگیزه دهد تا کارش را انجام دهد. مشکلات رفتاری جدی‌تر نیاز به کمک حرفه‌ای دارند. از پزشک خانواده یا مشاور مدرسه خود بخواهید که شما را معرفی کند.

5/5 - (1 امتیاز)