آشنایی با پشه‌ها و راه‌های مقابله با آن
آشنایی با پشه‌ها و راه‌های مقابله با آن

متاسفانه پشه‌ها در تمام مناطق جهان یافت می‌شوندکه نیش زدگیش باعث خارش و آزارمیشود. برای خلاص شدن از این مزاحم‌های موزی چه باید کرد؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، حدود ۳۵۰۰گونه پشه وجود دارد. بعضی از شهد گیاهان تغذیه می‌کنند، بعضی از خزندگان، پرنده‌ها و سایر حیوانات.البته تنها پشه‌های ماده هستند که به خون انسان تشنه هستند، در واقع برای تخم گذاری به پروتئین موجود در خون احتیاج دارند. تقریبا همه ما متفق القول پشه را به عنوان مزاحم ریزنقشی می‌شناسیم که نیش میزند و نیش زدگیش باعث خارش میشود. علاوه بر این اکثر بیماری‌های خطرناک با منشا پشه‌ها انتشار می‌یابند که در وقت غروب بلند میشوند و تا سپیده دم به حملات خود ادامه می‌دهند.این حیوانات موذی ناقل بیماری‌های شدیدی از قبیل مالاریا، تب دنگی، التهاب مغز (آنسفالیت)، و تب زرد می باشند. برای همین بسیار مهم است که بکوشید پشه‌ها را، به‌ویژه از کودکان دور نگه‌دارید.
پشه‌ها تخم‌های خود را در کف مرغداریها، طویله ها، شکاف دیوارها، لابه لای شاخ وبرگ ریخته‌ی گیاهان به روی زمین، زباله و…. میگذارند.
تخم‌ها در محیط آبی قرار داده نمی‌شوند، ولی به رطوبت زیادی نیاز دارند تخم‌ها پس از ۱۶ الی ۱۷ روز تبدیل به لارو شده که مرحله‌ی لارو و پوپ باید در آب سپری شود لارو‌ها پس از ۲۱ الی ۶۰ روز تبدیل به حشره بالغ میشوند. 
مرحله بلوغ پشه‌ها در محیط بیرون از آب می‌باشد و تنها در این مرحله است که جنس ماده برای تخم گذاری نیاز به خونخواری دارد لذا مبارزه اصلی پشه‌ها در مرحله‌ی لاروی امکان پذیر می‌باشد.
برای این کار بایستی با استفاده از سموم و مواد نفتی لاروکشی کرد و یا با پر کردن لانه‌های لاروی، جمع آوری و دفع صحیح زباله، نخاله‌های ساختمانی، جمع آوری و دفع لاستیک ماشین، قوطی‌های کنسرو و هر چیزی که درآن آب جمع می‌شود زیستگاه لارو را ازبین برد. اولین قدم برای مبارزه با پشه این است که از ورود پشه به داخل اماکن جلوگیری به عمل آوریم.

روش‌های مقابله با پشه‌ها:
در فصل‌های گرم به ویژه تابستان، تقریباً پشه در تمام نقاط جهان  با نیش  زذن و ایجاد سوزش برای مردم دنیا مزاحمت زیادی ایجاد می کنند. پشه‌ها نیش می‌زنند و پس از ۲۴ ساعت می‌میرند، اما جای نیش آن‌ها که سوزش دارد و قرمز شده، برای مدتی می‌ماند و باعث آزار فرد می‌شود.
اما نگران نباشید، راه‌های طبیعی و ساده‌ای وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای مقابله با پشه‌ها و رهایی از نیش این حشرات استفاده کرد.
– خلاص شدن از آب‌های راکد در اطراف تان، به عنوان مثال، ظروف آب حیوانات خانگی و حوض‌ها محل مناسبی برای تخم گذاری این پشه‌ها و گسترش دامنه فعالیت آن‌ها ست.
کاشتن و یا نگهداری از گیاهانی، چون علف گربه، اکلیل کوهی، بالنگ، استوخودوس، دارچین و نعناع . این گیاهان مانع جذب پشه‌ها می‌شوند یا به عبارتی به گیاهان پشه گریز معروف هستند.
– استفاده از سیر، پشه‌ها همانند خون آشام‌ها از این گیاه نفرت دارند. سیر عطر تند به‌خصوصی دارد که برای دور نگه داشتن پشه‌ها موثر است. چند حبه سیر را له کنید، در آب بجوشانید، سپس این آب را اطراف خانه یا روی پوست‌تان اسپری کنید تا از پشه‌ها در امان باشید
– روغن درخت چای نه تنها برای درمان پوست و مو موثر است، بلکه یک دفع کننده‌ی موثر و طبیعی پشه نیز هست. کمی روغن درخت چای را به پوست‌تان بمالید یا چند قطره از آن را به یک بخارساز اضافه کنید تا رایحه‌ی آن پشه‌ها را دور کند.
– گیاه مریم گلی و اکلیل کوهی را درون زغال کباب بریزید. این روش به راحتی پشه‌ها را دور می‌کند. استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی، چون اوکالیپتوس، دارچین و روغن کرچک هم برای دفع نیش پشه‌ها به کار برده می‌شوند.
-یکی دیگر از راه‌های دفع پشه‌ها این است که در زمان‌هایی که این حشرات بیشترین فعالیت خود را دارند، از بیرون رفتن خودداری کنید. پشه‌ها اکثرا در زمان طلوع و غروب خورشید فعال‌تر می‌شوند. به همین دلیل ۳۰ دقیقه قبل و بعد از غروب و طلوع از خانه خارج نشوید تا از شر نیش این پشه‌های مزاحم در امان بمانید.
– پشه‌ها به سمت لباس‌های تیره جذب می‌شوند. به همین دلیل، بهتر است در زمانی که خارج از خانه هستید از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های تیره خودداری کنید. لباس‌های رنگ روشن و سفید مانع پشه‌ها هستند.
-برخی از عطر‌ها و صابون‌ها جاذب پشه‌ها هستند. پس بهتر آن است که در خرید این محصولات آرایشی دقت کنید تا از نیش پشه‌ها در امان بمانید.
– موقعیت نشستن شما هم در جذب پشه‌ها اثر دارد. از مکان‌های نزدیک به کولر‌ها و پنکه‌ها استفاده کنید؛ چرا که پرواز پشه‌ها در معرض باد این وسایل به سختی صورت می‌گیرد.
-استفاده از اسپری سرکه سیب و یا سرکه سفید هم می‌تواند پشه‌ها را دور کند.
– برای از بین بردن پشه‌های خانگی از اسپری رنجبیل استفاده کنید. / رایحه قوی زنجبیل برای پشه‌ها آزاردهنده است. برای دفع پشه‌ها اسپری ساخته شده با زنجبیل و آب تاثیر قابل قبولی داشت.
– استفاده از اسپری گیاه ریحان برای از بین بردن پشه‌های خانگی
– استفاده از تله uv:/ نور با طول موج کوتاه پشه‌ها را به خود جذب می‌کنند و این همان ویژگی است که در تله UV مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تله‌ها در ارتفاع حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ سانتی متر بالاتر از سطح زمین به دور از پنجره‌ها بایستی نصب شوند، زیر باعث جذب پشه‌های بیرون از خانه نیز خواهد شد.
– سنبل هندی و شمع میتواند محافظ شما باشد/ از آنجایی که سنبل هندی قدرت دفع کنندگی پایینی دارد، روشن کردن شمع با این رایحه مناسب‌تر است.
– برای خلاص شدن از شر پشه‌ها در خانه، استفاده از کافور روشی آسان، موثر، و سازگار با محیط زیست است. هم‌چنین مشخص شده‌است نسبت به دیگر راهکار‌های طبیعی دفع پشه، این روشی ماندگار‌تر است.  
آخرین روش استفاده از خفاش‌ها است، بهتر است یک خفاش بخرید و قفس آن را از پنجره آویزان کنید تا پشه‌ها را نوش جان کند؟!
روش‌های دیگری نیز برای مبارزه با پشه‌ها در اماکن وجود دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره میکنیم:
یکی از راه‌های ورود پشه بداخل ساختمان از طریق دریچه کولر می‌باشد. بر روی دریچه کولر می‌توان از توری‌های فلزی که با قاب چوبی ساخته شده اند و یا از توری‌های پارچه‌ای استفاده کرد.اگر برای چند روز به مسافرت می‌روید ودر مجاری فاضلاب آبی ریخته نمی‌شود، یک استکان نفت یا گازوئیل را در کف شوی آشپزخانه، حمام و توالت بریزید. لایه روغنی ایجاد شده در اثر ریختن نفت یا گازوئیل بر روی سطح آب مانع از تنفس لارو پشه شده، نصب توری بر روی پنجره‌ها از ضروریات است.پشه‌ها نقاطی را دوست دارند که هوای آن ساکن و بی حرکت باشد؛ بنابراین برای فراهم نشدن چنین شرایطی در منزل بایستی پنجره‌هایی را که روبروی هم قرار دارند باز بگذاریم تا هوا بخوبی در داخل خانه جریان پیدا کند.برای مبارزه با پشه‌های موجود در ساختمان می‌توان از سموم حشره کش متداول که به شکل اسپری در بازار موجوداست، استفاده نمود. قبل از ترک منزل حشره کش را در فضای محیط اسپری نمایید. با بسته بودن پنجره ها، پشه‌ها چند ساعت با حشره کش در تماس قرار می‌گیرند، بعد از ورود به منزل پنجره‌ها را کاملاً باز کرده، بعد از تهویه کامل هوا به کار در منزل ادامه دهید.دهانه لوله چدنی مربوط به هواکش فاضلاب که بر روی بام ساختمان قرار دارد بایستی توسط پارچه توری بسته شود تا پشه نتواند به داخل اماکن راه یابد.در نهایت محققان بر این عقیده اند که هنوز نمی‌توان محیطی عاری از پشه داشت؛ و همچنین اعتقادی به استفاده از تولیدات کاملا گیاهی ندارند زیرا ما منبع پروتین این شکارچی هستیم.

منبع: مهندسی بهداشت محیط/ ایسنا/ ایران ناز/ نصویر زندگی/ بازده