طرز تهیه دسر طالبی و ۵ نکته مهم برای تشخیص طالبی شیرین
طرز تهیه دسر طالبی و ۵ نکته مهم برای تشخیص طالبی شیرین

دسر طالبی یکی از انواع دسر‌های خوشمزه و خنک بهاری است که به دلیل داشتن میوه طالبی عطر و بوی دلپذیری دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، دسر‌ها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین خوراکی‌ها در سراسر جهان هستند. در این میان دسر‌های میوه‌ای به دلیل عطر و طعمی که دارند، بسیار خوش‌طعم و گوارا هستند و طرفداران خاص خود را دارند. دسر‌ها معمولاً پس از غذا سرو می‌شوند؛ زیرا شیرینی موجود در آن‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.
با شروع فصل گرما کم‌کم سر و کله میوه‌های رنگارنگ و متنوع نیز در بازار پیدا می‌شود. طالبی یکی از میوه‌های پر طرفدار فصل گرماست. میوه طالبی در بهبود بینایی تأثیرگذار است و همچنین خاصیت ضد سرطانی دارد. مصرف طالبی به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و به دلیل آب زیاد موجود در آن گزینه مناسبی برای جبران کم‌آبی بدن در روز‌های گرم است. طالبی برای تهیه انواع دسر‌های خنک و تابستانی میوه بسیار مناسبی است.

دسر طالبی یکی از این انواع دسرهاست که از ترکیب پوره طالبی با پودر ژله، بستنی و… تهیه می‌شود و دسری خوشبو و خوش‌طعم برای پذیرایی در روز‌های گرم بهار و تابستان است. در ادامه این مطلب طرز تهیه دسر طالبی همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.مواد لازم
طالبی: ۱ عدد
پودر ژله طالبی: ۱ بسته
بستنی وانیلی: ۱ لیوان
پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
آب جوش: ۱ لیوان
آب سرد: یک چهارم لیوان
شکر (به دلخواه): ۳ قاشق غذاخوری
طرز تهیهمرحله اول: طالبی را پوست کنید؛ سپس خرد کنید و با دستگاه مخلوط کن یا گوشت‌کوب برقی پوره کنید، به اندازه‌ای که دو لیوان پوره طالبی داشته باشید.
مرحله دوم: بستنی را نیم ساعت قبل از تهیه دسر طالبی از فریزر خارج کنید تا به دمای محیط برسد و نرم شود.
مرحله سوم: پودر ژله طالبی را داخل یک کاسه پیرکس یا شیشه‌ای بریزید و یک لیوان آب جوش را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شود؛ سپس کاسه را روی بخار کتری یا سماور بگذارید تا ژله به روش بن ماری حل شود و کاملا شفاف باشد. بعد کاسه ژله را از روی بخار بردارید و کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد.
مرحله چهارم: پودر ژلاتین را روی آب سرد بریزید و صبر کنید تا حالت اسفنجی پیدا کند؛ سپس کاسه را روی بخار آب جوش بگذارید تا به روش بن ماری کاملا در آب حل شود. پودر ژلاتین را هم بعد از حل شدن کنار بگذارید تا از حرارت بیفتد.
مرحله پنجم: پوره طالبی را همراه با بستنی وانیلی نرم شده، شکر، پودر ژلاتین و ژله طالبی که خنک شده است، داخل پارچ مخلوط کن بریزید و چند دقیقه بزنید تا همه مواد کاملا با هم مخلوط شوند.
مرحله ششم: قالب مورد نظر را انتخاب کنید و مایه دسر را توی قالب بریزید و قالب را حدود ۵ تا ۷ ساعت داخل یخچال بگذارید تا دسر کاملا ببندد و سفت شود. برای خارج کردن دسر از قالب باید آن را از یخچال خارج کنید و بگذارید ۵ دقیقه بیرون بماند تا سرمای یخچال را از دست بدهد؛ سپس یک چاقوی نوک تیز و باریک را دور تا دور لبه قالب بگردانید تا دسر از قالب جدا شود. اگر قالب شما سیلیکونی باشد، دسر به‌راحتی و بدون نیاز به آب جوش در ظرف برمی‌گردد. بقیه قالب‌ها را باید در یک کاسه آب جوش بگذارید و یک دقیقه صبر کنید. اگر قالب شما فلزی باشد، دسر خیلی زودتر از یک دقیقه از قالب جدا می‌شود، درحالی که قالب پلاستیکی و چدنی به مدت زمان بیش‌تری نیاز دارد. حواس‌تان باشد که قالب را بیش از اندازه در آب جوش نگه ندارید؛ زیرا در این صورت دسر آب می‌اندازد و هنگام برگرداندن ظاهر خوبی نخواهد داشت؛ بنابراین به محض اینکه احساس کردید دسر از قالب جدا شده است، آن را در ظرف سرو مورد نظر برگردانید و به دلخواه تزیین کنید.۵ نکته مهم برای تشخیص طالبی سالم و شیرین
طالبی سرشار از مواد مغذی است که برای سلامت بدن مفید هستند. طالبی حاوی کربوهیدرات، پروتئین، آب، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است. همچنین طالبی دارای ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B یک، دو، شش، ویتامین C و ویتامین K است. هنگام خرید طالبی برای اینکه بتوانید یک طالبی شیرین و آبدار را تهیه کنید، باید به این نکات توجه داشته باشید:
۱ ـ اگر طالبی شیرین را نزدیک بینی‌تان ببرید و آن را بو کنید، عطر و بوی خوشایندی دارد.
۲ ـ یک طالبی خوب باید پوست زبری داشته باشد.
۳ ـ طالبی خوب و شیرین یا زرد متمایل به سبز است یا زردی کم‌رنگ دارد.
۴ ـ سر طالبی باید نرم‌تر از بدنه باشد. اگر همه قسمت‌های طالبی نرم بود، قطعاً آن طالبی بیش از حد رسیده و ترشیده است.
۵ ـ یک طالبی سالم و شیرین خطوط سبز کم‌رنگ دارد؛ بنابراین اگر خطوط سبز روی پوست تیره‌تر بود، آن طالبی تازه نیست.