وقایع ۲۴ بهمن ۵۷، دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی
وقایع ۲۴ بهمن ۵۷، دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی

روزنامه‌های سراسری در روز‌های پس از پیروزی انقلاب مداوم اقدام به انتشار اخبار کشور، شامل دستگیری‌ها، درگیری‌ها و تصمیمات حکومتی می‌کردند…

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ،  وقایع و رویدادهای دومین روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به روایت مطبوعات آن زمان و آنچه از مقر ستاد امام خمینی گزارش شده چنین است:
 روز ۲۴ بهمن ۵۷ بر اساس گزارش ارسالی از مقر ستاد امام، شاپور بختیار، نخست‏ وزیر سرنگون شده به کمیته امام آورده شد.
سرلشکر خسروداد به اتفاق مهین ناظمی و هوشنگ دیده ‏بان با هلی‏ کوپتر از ازگل عازم اصفهان هستند تا از آنجا با هواپیما به مقصد نامعلوم بروند.» در پی این اعلام با هوشیاری نیرو‌های مردمی، فرمانده هوانیزوز شاه که ژنرال هایزر برای وی در کودتای پیش‏بینی شده ‏اش جای ویژه ‏ای گشوده بود، دستگیر و به محل بازداشت سران رژیم منتقل می‏ شود.
انور سادات رییس جمهوری مصر اعلام کرد که وقایع ایران، صلح عرب‌ها با رژیم صهیونیستی را ضروری‌تر ساخته است. این نخستین واکنش او پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود.
فرودگاه‌های کشور برای جلوگیری از خروج عوامل رژیم پهلوی به مدت ۲۴ ساعت تعطیل اعلام شد.
کارکنان نیرو‌های سه گانه ارتش بار دیگر به صورت همزمان همبستگی خود را با مردم تهران و دیگر شهر‌های کشور اعلام کردند.
در روز بیست و چهارم بهمن، نیز به دفتر نخست وزیری در مدرسۀ رفاه حمله شد که محافظین مردمی آن مدرسه، نخست وزیر و وزیران حاضر در دفتر کار را به مدرسۀ علوی بردند.

روزنامه اطلاعات در روز‌های پس از پیروزی انقلاب مداوم اقدام به انتشار اخبار کشور، شامل دستگیری‌ها، درگیری‌ها و تصمیمات حکومتی می‌کرد. برخی از خبر‌های این روزنامه در روز ۲۴ بهمن عبارت بود از: بختیار دستگیر شد روزنامه در خبری که در تیتر یک نیز خودنمایی می‌کند از دستگیری بختیار و خسروداد به وسیله مردم خبر می‌دهد و در ادامه در صفحه دوم خود می‌نویسد: «شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر رژیم سابق سرانجام به‌وسیله مردم دستگیر شد. چگونگی دستگیری بختیار هنوز مشخص نیست و گفته شده که او به‌وسیله چریک‌های مسلح بازداشت شده، سپس به کمیته امداد امام خمینی برده شده است.بختیار دستگیر شدروزنامه در خبری که در تیتر یک نیز خودنمایی می‌کند از دستگیری بختیار و خسروداد به وسیله مردم خبر می‌دهد و در ادامه در صفحه دوم خود می‌نویسد: «شاپور بختیار آخرین نخست‌وزیر رژیم سابق سرانجام به‌وسیله مردم دستگیر شد. چگونگی دستگیری بختیار هنوز مشخص نیست و گفته شده که او به‌وسیله چریک‌های مسلح بازداشت شده، سپس به کمیته امداد امام خمینی برده شده است. افراد دیگری که دستگیر شدند به شرح زیر است: سرلشگر باقری، فرمانده پدافند، تیمسار اردلان از نیروی هوایی به اتفاق ستوان قبادی و سروان فیاض که جلوی پرواز انقلاب را گرفتند. ستوانیار فانی و سروان محب و ستوان مهدی‌پور که اتهام آنان حمل و پرتاب کردن نعش‌ها در دریاچه قم است. همچنین از ستاد کل ارتش خبرنگار ما اطلاع داد سرلشگر خسروداد فرمانده هوانیروز به ستاد ارتش احضار شده است و وی هم‌اکنون منتظر ملاقات با رئیس ستاد است و در ستاد گفته شده ممکن است خسروداد بازداشت شود.»توصیف مقر ساواکاطلاعات در خبر دیگری به توصیف مقر ساواک و اطلاعات به دست آمده از آن پس از فتح این مقر می‌پردازد: «دیروز بزرگ‌ترین شکنجه‌گاه و ظالمانه‌ترین دژ عوامل فاسد و مزدور رژیم زیر پای جوانان آزادیخواه و غیور تهران فتح شد. دکوراسیون ساختمان که در آن مبالغ هنگفتی از بیت‌المال به مصرف رسیده بود، نشانه خشونتی بود که درون آن به‌کار می‌رفت، رنگ‌ها همه تیره بودند. سقف، دیوار و سنگفرش‌ها همه قهوه‌ای بودند. در طبقه دوم، اتاق رئیس ساواک خیلی مجلل بود. یک اتاق خواب زیبا و مجلل در کنار آن قرار داشت و یک حمام مرمر هم در کنار اتاق خواب دیده می‌شد… در بیشتر اتاق‌ها دستگاه‌های زیراکس، ماشین‌های تایپ و در یک اتاق پرچم آمریکا و ایران دیده می‌شد و در یکی از اتاق‌ها عکس‌های بیشرمانه و مستهجنی دیده می‌شد که معلوم نبود به چه منظوری تهیه شده است. در قسمت دیگر انبار فیلم است و دستگاه‌های کامپیوتر به چشم می‌خورد. در این قسمت تعداد زیادی عکس روی زمین ریخته شده بود که نشان‌دهنده تعقیب خیابانی افرادی بود که به نظرشان مظنون بودند.»