کاشت فلفل در گلدان+فیلم
کاشت فلفل در گلدان+فیلم

درست است که فلفل را به راحتی می‌توانید بخرید، اما اگر خودتان دانه فلفل بکارید، گلدانی زیبا را در آشپزخانه خود خواهید داشت.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،فلفل” از جمله چاشنی های خوشمزه برای کنار غذا و استفاده برای رنگ و روی زیبای غذاها است.
فلفل از جمله سبزیجات بسیار خوش طعم است که تقریبا در همه غذاها و خوراک ها از آن استفاده می کنیم. فلفل در انواع مختلف شیرین، تند، چیلی، سفید، زرد، نارنجی، قرمز، سبز، بنفش و حتی قهوه ای موجود است.
 فلفل سبز گیاهی مقاوم است و به راحتی می‌توان آن را در فضای آپاراتمان نگهداری کرد.
زمان انتظار برای برداشت فلفل
از زمان کاشت فلفل در گلدان تا برداشت میوه‌ها، ۶۰ تا ۱۲۰ روز طول می‌کشد. این گیاه به آبیاری روزانه، دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد و نور مستقیم خورشید برای رشد بهینه نیاز دارد. فلفل گیاهی مقاوم است و به راحتی میتوان آن را در فضای آپاراتمان نگهداری کرد.
 کاشت فلفل به دو صورت بذر و نشا صورت می گیرد.
روش اول:کاشت دانه فلفل( همان دانه های تندی که توی فلفل هست)
دانه های فلفل را در فروردین ماه بطور تک تک به عمق یک سانتی متر در گلدان ۸ سانتی متری که خاک گلدان ان محتوی کود پوسیده و خاکبرگ باشد کاشته و گلدان را در محیط گرم خانه نزدیک به دریچه شمالی قرار می دهند.
روش کاشت فلفل در گلدان (کاشت بذر فلفل سبز)
بذر‌های فلفل را در سینی نشا در لایه سطحی بستر کاشت بکارید و روی آن را با لایه نازکی از کمپوست به ضخامت ۵ میلی‎‌متر بپوشانید.
بستر مناسب برای کاشت فلفل، شن و ماسه حاوی کود کمپوست و پرلیت است.
سینی نشا را در یک محل گرم و مرطوب قرار دهید. یکی از بهترین نقاط خانه برای قرار دادن سینی نشا برای کاشت فلفل، آشپزخانه و پشت پنجره است.
روی سینی نشا را می‌توانید با پلاستیک شفاف بپوشانید. برای تهویه بهتر هوا روی آن چند سوراخ کوچک ایجاد کنید.
 پلاستیک باعث ایجاد شرایط گلخانه‌ای و گرم و مرطوب نگه داشتن محیط می‌شود. بهترین دما برای جوانه‌زنی بذر فلفل، دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.
لازم است سطح بستر کاشت در طول جوانه زنی مرطوب بماند. به این منظور، بذر‌ها را به صورت روزانه با کمک اسپری آبیاری کنید. چنانچه در طول روز سطح بستر کاشت خشک شده بود، آن را دوباره آبیاری کنید و همواره مراقب باشید، سطح بستر مرطوب و نه غرقاب باشد.
بذر فلفل بسته به شرایط محیطی و رقم فلفل، در حدود یک تا دو هفته بعد جوانه خواهد زد.
بعد از دو برگی شدن جوانه‌ها، جوانه‌های ضعیف را حذف و گیاهچه‌های قوی‌تر را به گلدان اصلی انتقال دهید.
 گلدانی که برای انتقال ظرفی که فلفل ‎ها را به آن انتقال می‎دهید باید اندازه‎‌ا‎ی نسبتا متوسط تا بزرگ داشته باشد (حداقل ظرف باید ۲۰ لیتر فضا داشته باشد).
فاصله میان هر نشا باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر از هم باشد.
فاصله میان هر نشا باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر از هم باشد.
اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‎ کنید، می‎ توانید بذر را مستقیما در گلدان بکارید. به این منظور، بذر‌ها را در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی ‎متری سطح خاک کاشته و به اندازه کافی به آن‌ها آب دهید و گلدان را در محلی با نور غیر مستقیم خورشید بگذارید.
گیاه فلفل در شرایط محیطی مناسب، ۶۰ تا ۱۲۰ روز بعد آماده برداشت است.
نحوه کاشت فلفل دلمه‌ای در گلدان
بذر‌های فلفل دلمه‌ای را از مراکز فروش گل و گیاه تهیه کنید. می‌توانید چند نوع بذر فلفل دلمه‌ای شامل فلفل دلمه ای سبز و فلفل دلمه‌ای رنگی را انتخاب کنید تا گلدان‌ شما از زیبایی بیشتری برخوردار شود.
بذر‌ها را به مدت ۲ تا ۸ ساعت در آب ولرم بخیسانید تا سرعت جوانه‌زنی بیشتر شود.
گلدان مورد نظر خود برای کاشت را انتخاب کنید. گلدانی که برای فلفل دلمه‌ای انتخاب می‌کنید، بایستی بزرگتر از گلدان فلفل سبز باشد. البته می‌توانید انواع فلفل را در یک مکان بکارید. به این منظور میتوانید از باکس‌های پرورش گل وگیاه که برای فضای بالکن‌ها تهیه شده است، استفاده کنید.
گلدان را با بستر کاشت مناسب پر کنید. ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت و خاک مخصوص گلدانی برای کاشت فلفل دلمه‌‌ای در گلدان مناسب است. این مواد را می‌توانید از یک مرکز باغبانی خوب به صورت فله تهیه کنید تا در هزینه‌های شما صرفه جویی شود.
در صورت حفظ شرایط مناسب محیطی، ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بذر فلفل دلمه‌ای جوانه بزند. شما میتوانید ابتدا بذرها را در سینی نشا بکارید و وقتی نشا دو .برگی شد، آن را به گلدان اصلی منتقل کنید
گیاه فلفل دلمه‌ای به دما و نور کافی برای رشد نیاز دارد. هر چند روز یک بار،  خاک را به طور کامل خیس کنید. اجازه دهید خاک در بین هر آبیاری خشک شود.
یک تا دو هفته بعد از انتقال نشا به گلدان اصلی، گیاه فلفل دلمه‌ای شما گل می‌دهد. گل‌های فلفل دلمه‌ای در انتهای شاخه‌ها و یا زاویه بین برگ و شاخه به وجود می‌آیند.
از کاشت نشا تا برداشت فلفل ۶ تا ۱۰ هفته طول می‌کشد. برداشت را زمانی انجام دهید که ۸۵ درصد رنگ میوه کامل شده باشد. شما می‌توانید در هر هفته یک تا سه بار محصول خود را برداشت کنید. از یک قیچی یا چاقوی تمیز برای بریدن فلفل‌ها استفاده کنید. همچنین فلفل‌ها را با ساقه ۲ تا ۵ سانتی‌متری جدا کنید. 
مراحل کاشت فلفل چیلی (فلفل قرمز و تند) در گلدان
کاشت فلفل چیلی نیز همانند کاشت دیگر انواع فلفل است که در بالا ذکر شد. توجه داشته باشید، این نوع فلفل  در هواهای گرم تر رنگ قرمز و تند تر و در هواهای خنک تر قرمز کمرنگتر  و شیرین تری تولید می کند. 
در مرحله اول بذر فلفل چیلی را مستقیما در گلدان کوچکی بکارید و  بعد از چند برگی شدن، ان را به گلدان اصلی انتقال دهید.
 همچنین میتوانید مستقیما بذور را در گلدان حاوی کود پوسیده و خاک برگ کاشته و گلدان را در محیط گرم خانه قرار داد.
توجه داشته باشید با اینکه گیاه فلفل قرمز گرما و فصل گرم را دوست دارد، دمای بیش از ۲۸ درجه سانتی‌گراد موجب پژمردگی و عدم گلدهی آن می‌شود. دانه فلفل قرمز نیز برای رشد به ۸ تا ۱۰ هفته زمان نیاز دارد.
کاشت فلفل قرمز
شرایط محیطی برای کاشت و نگهداری فلفل
 خاک: خاک‌های لوم شنی که رطوبت را تا اندازه‌ای در خود نگه می‌دارد، برای کاشت فلفل مناسب است.
آبیاری: به گیاه فلفل خود روزانه آب دهید. نیاز آبی فلفل بالا است و لازم است سطح بستر کاشت همواره مرطوب باشد، به ویژه زمانی که گیاه تازه در حال رشد است. بهترین زمان برای آبیاری گیاه فلفل صبح اول وقت، بعد از ظهر یا شب است.
نور: گیاه فلفل به نور کافی و مستقیم خورشید نیاز دارد، بنابراین گلدان را در محلی قرار دهید که به راحتی نور به گیاه برسد.
کوددهی: استفاده از کود‌های مایع به رشد سریعتر گیاه فلفل و تولید میوه کمک می‌کند.
دما: بهترین دما برای نگهداری و کاشت فلفل دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.
اوایل بهار بهترین زمان کاشت فلفل
معمولا زمان کاشت فلفل در بهار و اوایل تابستان است و چگونگی برداشت فلفل نیز به نوع فلفلی که کاشتید و طرز مصرف آن بستگی دارد. اگر می‌خواهید فلفل را همراه سبزی خوردن مصرف کنید، بایستی زمانی که میوه‌های آن هنوز سبز هستند؛ عملیات برداشت را آغاز کنید، البته توجه داشته باشید که میوه‌ها، به رشد کامل رسیده باشند و اگر برای تهیه ادویه از فلفل استفاده می‌کنید، باید میوه کاملاً رسیده و قرمز شده باشد. جالب است بدانید شما می‌توانید همزمان و در یگ گلدان بزرگ، در کنار کاشت فلفل به کاشت گوجه فرنگی و کاشت جعفری و گشنیز نیز اقدام کنید، زیرا این گیاهان با یکدیگر سازگاری داشته و کاشت آن‌ها با همدیگر، مشکلی در روند رشد ایجاد نمی‌کند.
روش کاشت فلفل از طریق نشا
کاشت نشای فلفل این روش راحت تر است.
بخصوص برای تازه کارها چرا که شما با خرید نشا های فلفل و منتقل کردن آن به گلدان و مراقبت در مدت کوتاهتری می توانید به محصول دست یابید.
نشای فلفل را از گلفروشی ها نه مغازه ی گل فروشی ، گلفروشی هایی که مثل باغ هستند و همه نوع گیاه حتی درختچه دارند می توانید تهیه کنید.معمولا این نشا ها در کیسه های مشکی رنگ کوچک به فروش می رسند پس از خرید باید آنرا طبق موارد گفته شده در بالا به گلدانهای بزرگتر منتقل نمایید.توجه داشته باشید بهنگام انتقال، نشاء آن حتماً باید به همراه خاک باشد و در سرما منتقل کنیم. گرما و آب زیاد مقدار میوه را کاهش میدهد.
نکته:
گلدان و یا ظرف حاوی گیاه فلفل را از هر گونه گیاه هرز دیگر پاکسازی کنید. بهتر است که علف ‎های هرز را در مراحل اولیه رشدشان معدوم کنید تا در حین کندنشان از خاک، به فلفل ‎تان آسیبی وارد نشود.
ممکن است که شما مجبور به بستن گیاه به یک جا باشید تا مانع از خم شدن گیاه شوید. گیاهان را با سیمی که ممکن است به ساقه ‎ها صدمه برساند نبندید. همچنین دقت نمایید که آنها را زیاد محکم در جای خود سفت نکنید زیرا ممکن است به گیاه صدمه برساند. بهترین گزینه برای بستن گیاه، استفاده از جوراب شلواری دور انداختنی است.
برداشت فلفل
برای برداشت فلفل میتوانید به راحتی بچینید و فلفل را از ساقه جدا کنید. در حین برداشت محصول فلفل بهتر است که از دستکش استفاده نموده و سپس دست‎هایتان را خوب بشورید (در غیر این صورت با برخورد دست با اعضای حساس بدن به شدت احساس سوزش خواهید داشت).
علت تندی فلفل
ماده‎ ای که باعث تندی فلفل می ‎شود کاپسایسین نام دارد. این ماده پروتئینی است که در تمامی میوه‎ ها وجود دارد اما در اغلب مواقع درهسته آنها متمرکز است.
بیشتر بخوانید:همه چیز درباره گیاهان گوشتخوار +فیلم
رفع سوزش ناشی از فلفل
کاپسایسین قابل انحلال در آب نیست، لذا نوشیدن آب برای از بین بردن سوزن دهان ناشی از تندی فلفل کار بیهوده‎ ای است. در این مواقع بهترین کار برای از بین بردن سوزش دهان نوشیدن شیر و یا تکیلا است (و یا هر نوشیدنی دیگری که دارای مواد چرب و یا الکل باشد). برخلاف ما انسان‎ ها، پرندگان تندی را احساس نمی‎ کنند و لذا در طبیعت در پراکنده شدن بذرهای فلفل مفید هستند.
رنگ سبز فلفل به علت حضور مقادیر بالای کلروفیل در آن ها است.
منابع : ستاره، گل من و تو، نمناک
توضیحات استاد کچویی کارشناس گل وگیاه درباره کاشت فلفل

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی