آب قلیایی چیست؛ فواید، معایب و روش تهیه آن
آب قلیایی چیست؛ فواید، معایب و روش تهیه آن

شاید در بعضی فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها بطری‌های آب قلیایی یا آلکالاین را دیده باشید یا ادعا‌های مختلفی درباره فواید آن، از کاهش روند پیری تا خاصیت درمان سرطان، را شنیده باشید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در سال‌های اخیر، رژیم قلیایی و نوشیدن آب قلیایی طرف‌داران زیادی پیدا کرده است، اما آیا آب آلکالاین واقعا این‌قدر اثرگذار است؟ برای درک بهتر این مسئله، ابتدا باید با مفهوم پی.اچ (pH) آشنا باشید و بعد فواید و عوارض احتمالی آب قلیایی را بشناسید.

پی.اچ چیست؟
واحد اندازه‌گیری اسیدی یا بازی (قلیایی‌) بودن مواد پی.اچ (pH) است که در بازه ۱ تا ۱۴ تعریف می‌شود. پی.اچ ۷ خنثی، ۱ تا ۷ اسیدی و ۷ تا ۱۴ بازی یا قلیایی در نظر گرفته می‌شود. پی.اچ مواد مختلف متفاوت است، مثلا:
جوش شیرین: پی.اچ ۱۰
شیر: پی.اچ ۶
قهوه: پی.اچ ۵
لیموناد و آب گوجه‌فرنگی: پی.اچ ۳
آب‌لیمو و سرکه: پی.اچ ۲
 
تفاوت آب قلیایی با آب معمولی
پی.اچ آب قلیایی بیشتر از آب نوشیدنی معمولی است. آب معمولی پی.اچ خنثی ۷ و آب قلیایی پی.اچ ۸ تا ۹ دارد. به همین دلیل بعضی افراد ادعا می‌کنند که این آب می‌تواند اسید بدن را خنثی کند. بااین‌حال پی.اچ تنها برای قلیایی‌شدن آب کافی نیست. آب آلکالاین باید حاوی مواد معدنی قلیایی و قابلیت کاهش اکسیدان منفی باشد. در این صورت همچون آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.
فرق آب قلیایی طبیعی و مصنوعی
پی.اچ آب بر اساس ترکیبات شیمیایی و گازهای موجود در آن و اضافه‌شدن مواد معدنی به آن تغییر می‌کند. آب قلیایی طبیعی با گذر آب از دل صخره‌ها و نهرها و اضافه‌شدن طبیعی مواد معدنی به آن ایجاد می‌شود، اما بیشتر بطری‌های آب آلکالاین طی فرایندی شیمیایی به‌نام الکترولیز به دست می‌آیند. در این فرایند، مولکول‌های آب از هم جدا می‌شوند و آب اسیدی از نوع قلیایی آن خارج می‌شود.
بعضی افراد فکر می‌کنند کارخانه‌ها فقط برای افزایش قیمت برچسب آب قلیایی را روی آب معمولی می‌زنند، اما آب‌هایی با این برچسب باید تأییدیه سازمان غذا و دارو را کسب کنند که کار راحتی نیست.
فواید آب آلکالاین
۱. بهبود گوارش
بر اساس پژوهشی در سال ۲۰۱۸، ممکن است مصرف آب آلکالاین موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود. در این پژوهش ۴هفته‌ای، افراد به ۲ گروه تقسیم شدند که یک گروه آب معمولی و گروه دیگر آب قلیایی نوشیدند و علاوه‌ بر بررسی نتیجه آزمایش خون و تناسب فیزیکی، شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌ای جامع جواب دادند. بر اساس نتایج، آب آلکالاین بیشتر از آب شیر در تنظیم عملکرد روده و بهبود دفع نقش داشت.
۲. بهبود خواب
در پژوهشی مشابه، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگانی که آب آلکالاین مصرف کردند عنوان کردند که بعد از مصرف آب قلیایی می‌توانستند بهتر بخوابند و با احساس بهتری از خواب بیدار شوند.
۳. آبرسانی مؤثرتر بعد از ورزش
بر اساس تحقیقی که در مجله انجمن بین‌المللی ورزش منتشر شد، آب آلکالاین برای آبرسانی بعد از ورزش بهتر از آب معمولی است. در این پژوهش محققان ۱۰۰ فرد سالم، شامل ۵۰ مرد و ۵۰ زن را بررسی کردند. هر فرد در محیطی گرم ورزش می‌کرد تا کمی دچار کم‌آبی شود. سپس شرکت‌کنندگان به‌اندازه ۲درصد از وزن بدنشان آب قلیایی یا آب معمولی نوشیدند و بعد از ۲ ساعت استراحت، بررسی شدند.
محققان دریافتند که بعد از تجربه کم‌آبی القاشده با ورزش، با نوشیدن آب قلیایی با پی.اچ بالا میزان آب کمتری از دست می‌رود.
۴. افزایش عملکرد بی‌هوازی
مصرف آب قلیایی می‌تواند کارایی ورزشکاران ورزش بی‌هوازی را تقویت کند. در پژوهشی اثر آب آلکالاین بر ورزشکاران رزمی بررسی شد. ورزشکاران را به ۲ گروه تقسیم کردند؛ یک گروه آزمایشی که به‌مدت ۴ هفته آب آلکالاین نوشیدند و گروه کنترل که به‌مدت یکسانی آب معمولی نوشیدند. سپس نمونه خون، پی.اچ ادرار، تعادل اسیدباز و وضعیت الکترولیت‌ها بررسی شدند. نتایج حاکی از این بودند که نوشیدن آب قلیایی تعادل اسیدباز و کارایی ورزش بی‌هوازی را بهتر از آب معمولی بهبود می‌دهد.
۵. کاهش رفلاکس اسید
با انجام پژوهشی مشخص شد که آب قلیایی با پی.اچ ۸٫۸ آنزیم پپسین یا همان آنزیم اصلی عامل بیماری رفلاکس اسید را متوقف می‌کند و محتوای اسیدی معده را کاهش می‌دهد، در حالی‌ که آب معمولی این قابلیت را ندارد. البته آب آلکالاین به‌عنوان درمان مکمل برای رفلاکس اسیدی باید بیشتر بررسی شود.
۶. اثرات ضدپیری
بر اساس تحقیقات جدید، پیری با دریافت نامناسب آب مرتبط است. بر همین اساس، محققان اثر نوشیدن روزانه آب قلیایی بر پیری و عملکرد آنتی‌‌اکسیدانی آن را روی موش‌ها آزمایش کردند. آنها دریافتند که استفاده از آب قلیایی به‌عنوان مکمل رژیم غذایی می‌تواند در کاهش روند پیری نقش داشته باشد. همچنین این ادعا مطرح شده است که آب آلکالاین سبب تقویت سیستم ایمنی، سلامت پوست و کاهش وزن می‌شود.
۷. تنظیم غلظت خون
بر اساس بررسی ۱۰۰ شرکت‌کننده در پژوهش، تفاوت معنی‌داری بین غلظت خون شرکت‌کنندگان بعد از مصرف آب قلیایی و آب نوشیدنی معمولی وجود داشت. غظت خون افرادی که آب قلیایی مصرف کرده بودند کمتر بود، در نتیجه اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها بهتر انجام می‌شد.
معایب مصرف آب قلیایی
۱. قلیایی‌شدن بدن
مصرف مواد قلیایی ممکن است افرادی با مشکلات خاص مثل بیماری‌های کلیوی را دچار مشکلات جسمی کند، هرچند بعید است که این مسئله فقط به‌علت نوشیدن آب قلیایی اتفاق بیفتد. قلیایی‌شدن زیاد چند علامت دارد، از جمله:
حالت تهوع؛
استفراغ؛
ضربان قلب نامنظم؛
گیجی؛
گرفتگی عضلات؛
گزگز و بی‌حسی؛
لرز.
در صورت بروز این علائم بلافاصله با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید.
۲. افزایش زباله‌های پلاستیکی
آب قلیایی بیشتر در بطری‌های پلاستیکی عرضه می‌شود، پس مصرف آن می‌تواند پلاستیک بیشتری را وارد محیط‌زیست کند که باید در این زمینه هوشیار بود.
۳. قیمت بیشتر
اگر آب قلیایی را در سبد غذایی‌تان قرار دهید، احتمالا هزینه‌های شما سر به فلک بکشد.
نوشیدن منظم آب معمولی هم فوایدی مشابه نوشیدن آب قلیایی دارد و می‌تواند در بهبود گوارش، بهبود خلق‌وخو، افزایش انرژی، تنظیم دمای بدن و کاهش وزن نقش داشته باشد. همچنین ادعای استفاده از آب آلکالاین برای درمان سرطان هنوز از نظر علمی تأیید نشده است.
چگونه آب را قلیایی کنیم؟

تعیین پی.اچ قبل از قلیایی‌کردن
قبل و بعد از قلیایی‌کردن آب، باید پی.اچ آن را اندازه بگیرید. پی.اچ آب خالص ۷ است، اما آب حاوی ناخالصی به‌سمت اسیدی‌شدن تمایل دارد و پی.اچ آب آشامیدنی ۶٫۵ تا ۸٫۵ است.
برای اندازه‌گیری پی.اچ آب می‌توانید از کیت پی.اچ استفاده کنید و آن را از داروخانه تهیه کنید. کاغذ پی.اچ را چند لحظه در آب قرار دهید و رنگ آن را با با جدول همراه کیت مقایسه کنید. بعد از اندازه‌گیری پی.اچ، از یکی از روش‌های زیر برای قلیایی‌کردن آب استفاده کنید.
روش اول: اضافه‌کردن مواد قلیایی به آب
اضافه‌کردن جوش شیرین: ۶۰۰ میلی‌گرم جوش‌ شیرین را به ۰٫۲۳ لیتر آب اضافه کنید و هم بزنید. جوش شیرین خاصیت قلیایی دارد و زمانی که به آب اضافه می‌شود، آن را قلیایی می‌کند. البته اگر رژیم کم‌نمک دارید، از جوش شیرین استفاده نکنید.
استفاده از لیمو: لیمو آنیونی است، بنابراین وقتی آب لیمو می‌نوشید، بدن شما به خواص آنیونی لیمو واکنش نشان می‌دهد و آب را قلیایی می‌کند. یک پارچ آب بردارید، ۱ لیمو را به ۸ قسمت تقسیم کنید و درون آب قرار دهید. روی ظرف را بپوشانید و ۸ تا ۱۲ ساعت در دمای اتاق بگذارید. می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری نمک دریایی به آب اضافه کنید.
استفاده از قطره‌های پی.اچ آماده حاوی مواد معدنی قلیایی: می‌توانید این مواد آماده را از داروخانه تهیه کنید و به آب اضافه کنید.
روش دوم: فیلترکردن آب
دستگاه یونیزه‌کننده: این دستگاه به شیر آب متصل می‌شود و با استفاده از الکترود‌های مثبت و منفی آب را یونیزه می‌کند. در نهایت می‌توانید آب آلکالاین را از شیر تحویل بگیرید. همچنین می‌توانید از آب اسیدی برای شست‌وشوی بدن و ازبین‌بردن باکتری‌های پوست استفاده کنید.
فیلتر یونیزه‌کننده: این فیلترها ارزان‌ترند و حملشان راحت‌تر است. آب طی چند دقیقه از این فیلتر‌ها عبور می‌کند و در محیط حاوی مواد معدنی قرار می‌گیرد.
فیلتر اسمزی: این نوع فیلتر که هایپرفیلتر هم نامیده می‌شود، از غشای بسیار ظریفی برای فیلتر‌کردن استفاده می‌کند. ظرافت فیلتر به آن اجازه می‌دهد تا در مقایسه با فیلترهای معمولی، عناصر بیشتری را جذب آب کند و در نهایت آب را کاملا قلیایی می‌کند.
تقطیر آب معمولی و استفاده از قطره‌های پی.اچ: این دستگاه آب را می‌جوشاند و باکتری‌ها و سایر ناخالصی‌های موجود در آب شیر را جدا می‌کند. این کار آب را قلیایی می‌کند، اما برای اطمینان می‌توانید چند قطره پی.اچ آماده به آن اضافه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)