7 آوریل؛ روز جهانی بهداشت
7 آوریل؛ روز جهانی بهداشت

سال ۱۹۴۸ میلادی سازمان جهانی بهداشت با برگزاری اولین مجمع جهانی بهداشت روز ۷ آوریل را به نام روز جهانی بهداشت نام‌گذاری کرد تا اهمیت بهداشت و سلامت را در این روز به مردم جهان گوشزد کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، سلامت چیزی نیست که بتوان به آن اهمیت نداد. هر فردی اگر بخواهد زندگی باکیفیتی داشته باشد ناگزیر باید به سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد. این موضوع آنقدر بااهمیت است که سازمان بهداشت جهانی هر سال یک هفته را به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته و شعاری هم برای آن برمی‌گزیند. رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان در ارتباط با بحث سلامت و بهداشت است.علت نامگذاری: سالگرد تشکیل نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو و تاسیس سازمان جهانی بهداشتتاریخچه روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت است.همه ساله روز ۱۸ فروردین (۷ آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور‌های مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید. همچنین در ژوئن همان سال، نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان «روز جهانی بهداشت» در کشور‌های مختلف گرامی داشته می‌شود. هفتم آوریل، روز جهانی بهداشت و همچنین سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت است. این روز در تقویم کشور ما به نام «روز سلامتی» ثبت شده است.بهداشت (به زبان فارسی دری «صحت») به معنی حفظ سلامتی و تندرستی است. در واقع علم و هنر پیشگیری از بیماریها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سلامتی به‌وسیلهٔ کوشش‌های فردی و اجتماعی را بهداشت می‌گویند. بر این اساس، برای بهداشت فردی، عمومی، روانی و غذایی تعریف‌هایی وجود دارد.از جمله ویژگی‌های فطری تمامی موجودات جهان غریزه پاکیزگی و میل به نظافت است و انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات به طور ذاتی به سلامتی و تامین تندرستی خود علاقه‌مند است. بهداشت در واقع زیربنای فعالیت‌های اقتصادی و پیشرفت‌های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی است. تنها یک جامعه سالم و تندرست می‌تواند از منافع خود دفاع و حقوق خود را کسب کند.
به طور خلاصه اهداف بهداشتی را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:سالم سازی محیط زیست.کنترل بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر.آموزش بهداشت عمومی.ایجاد خدمات بهداشتی اساسی برای تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها.ایجاد و توسعه‌ی یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد.کشور ایران در ۲۳ نوامبر ۱۹۴۶، (برابر با ۲ آذرماه ۱۳۲۵) شمسی به عضویت سازمان جهانی بهداشت درآمده است.