با این ادویه‌ در طول یک هفته چربی و قند خون خود را کاهش دهید.
با این ادویه‌ در طول یک هفته چربی و قند خون خود را کاهش دهید.

ادویه‌ها خواص بیشماری دارند که مصرف آن‌ها از زمان های دور توصیه شده است حال در این مطلب با ادویه‌ای آشنا می‌شوید که در یک هفته چربی و قند خون شما را کم می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، دارچین با نام علمی Cinnamomum zeylanicum یکی از گیاهانی است که به نظر می‌رسد دارای اثرات کاهنده گلوکز خون باشد. در مطالعه‌ای نشان داده شده است که دارچین در موش‌ها توانسته باعث کاهش سطح چربی‌هـا و گلوکز خون شود. دارچین مدت‌هاست که در آسیا و اروپا در طب گیاهی کاربرد دارد. اثرات شبه انسولینی این گیاه در تعدادی مطالعه نشان داده شده است که می‌تواند باعث کاهش سـطح گلوکز خون شود.
در مطالعه‌ای دیگر، مشخص شد کـه مصرف دارچین با دوز بالا (۶ گرم روزانه) اثرات مثبتی بر کاهش سطح گلوکز خون و چربی‌های خون دارد.
 

با توجه به وجود ابهامات مختلف در مطالعات انجام شده پژوهشکده گیاهان دارویی اقدام به طراحی مطالعه‌ای جدید با مشخصات ذیل کرد: کارآزمایی بالینی دوسو کور روی ۶۱ نفر بیمار دیابتی نـوع دوم دارای سـطح گلـوکز ناشـتای ۱۴۰ تـا ۲۵۰ میلیگرم بر دسی لیتر و تحت درمان با رژیم غذایی و یا دارو‌های خوراکی پایین آورنده گلوکز خون انجام شد.
برای بیماران، کپسول‌های ۵۰۰ میلیگرمی شامل دارچین و یا پلاسبو هر ۱۲ ساعت ۲ عدد تجویز شد. بعد از ۸ هفته متغیرهایی از قبیل هموگلوبین گلیکوزیله HbA ۱ c، (گلوکز خون ناشتا، کلسترول، تری گلیسرید، LDL و HDL مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج این مطالعه نشان دهنده آن است که میانگین سطح گلوکز خون ناشتا در گروه دارچین در شروع مطالعه برابـر ۵۴ ± ۱۸۶ و در گروه دارونما برابر ۴۹ ± ۱۸۳ بود که بعد از دو ماه درمان در گروه دارچین برابر ۵۴ ± ۱۷۵ و در گروه دارونما به ۶۹ ± ۱۵۸ تغییر یافت.
بنابر اعلام پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، آنالیز آماری نشان داد که این تغیبرات در سـطح گلوکز خون ناشتا در گروه دارچین در مقایسه با گروه دارونما بعد از دو ماه درمان معنی‌دار نیست. بعلاوه تغییرات در سـطح چربی‌ها نیز در گروه دارچین در مقایسه با گروه دارونما بعد از دو ماه درمان معنی‌دار نبود؛ بنابراین دارچین با دوز ۲ گرم در روز تاثیر معنی داری بر پارامتر‌های مورد بررسی نداشت.
 
منبع: بهداشت نیوز