جذاب شدن کتابخوانی برای کودکان با ترفند‌های ساده
جذاب شدن کتابخوانی برای کودکان با ترفند‌های ساده

بسیاری از کودکان به کتاب خواندن علاقه‌ای ندارند و کتابخوانی را کاری کسل‌کننده می‌بینند. اما کتاب‌ها پر از مطالب مفید و کاربردی هستند و آن‌ها با کتاب خواندن می‌توانند به دانش خود بیافزایند و عملکرد تحصیلی بهتری نیز داشته باشند.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، اینکه پدر و مادرها چطور برای کودکان خود در سنین مختلف کتاب می‌خوانند، بر عشق کودکان به کتاب‌خواندن و آمادگی‌شان برای یادگیریِ خواندن، اثر زیادی دارد
برای اینکه فرزند شما بتواند از مزایای کتابخوانی بهره‌مند شود، باید سعی کنید که این کار را برای او جذاب کنید. کتاب خواندن را هم می‌توان مثل بازی‌ها برای کودکان به سرگرمی تبدیل کرد. زمانی که شما سعی می‌کنید تا کتاب خواندن را برای کودک خود به یک عادت خوب تبدیل کنید، خودتان هم به انجام این کار علاقمند می‌شوید و به رشد شخصی خود نیز می‌توانید کمک کنید. 

برای اینکه  کتاب خواندن کودک را برای او جذاب کنید باید راهکار‌هایی را استفاده کنید تا آن را جزئی از سرگرمی‌های او قرار دهید.
 راهکار برای جذاب کردن کتابخوانی کودک
در واقع راهکار تضمینی برای کتاب خواندن کودک وجود ندارد. می توان گفت راهکار‌هایی که در این بخش ارائه می شود به صورت تجربی به دست آمده و با قطعیت نمی‌توان گفت که پس از انجام این کار‌ها فرزندی کتابخوان دارید. اما تا حد زیادی به شما و کودکتان کمک خواهد کرد که در مسیر کتابخوانی قرار بگیرید.
الگوی خوبی باشید
اولین و مهم‌ترین راهکاری که برای کتاب‌خوان شدن کودکتان می‌توانید انجام دهید، این است که خودتان را به کتابخوانی عادت دهید. بچه‌ها دقیقا رفتاری که از شما می‌بینند را انجام می‌دهند و اگر چه بهتر که این رفتار‌ها مثبت باشند. 
 بلند بلند بخوان
از کودک خود بخواهید تا با صدای بلند و شمرده شمرده کتاب بخواند. کودکان عاشق جلب کردن توجه اطرافیان هستند و با این کار می‌توانید این نیاز را در آن‌ها برطرف کنید و کتابخوانی را برای آن‌ها به یک سرگرمی جالب تبدیل کنید.
 کلمه پیدا کن
از کودک خود بخواهید که در روزنامه‌ها، مجلات یا کتاب‌ها به دنبال کلمه‌ای خاص و ساده بگردد؛ و سپس تعداد به کار رفتن آن کلمه را به شما اعلام کند. 
از قدرت تصاویر کتاب غافل نشوید
برای شروع کتابخوانی سعی کنید که از کتاب‌هایی با تصاویر جذاب استفاده کنید. تصاویر برای کودکان بسیار جالب هستند و می‌توانند انگیزه‌ای برای خواندن کتاب شوند.

جواب سوالاتم را پیدا کن
از کودک کار‌هایی بخواهید که برای انجام آن‌ها مجبور باشد به دنبال پاسخ در کتاب بگردد. مثلا در حین آشپزی از کودک خود بپرسید که در این مرحله باید چه کاری انجام بدم؟ تا او به کتاب آشپزی مراجعه کند و به شما پاسخ لازم را برساند. همین رفتار باعث می‌شود که برای حل سوالات خود به کتاب مراجعه کنند؛ و برای خواندن کتاب تشویق شوند.
برای کتاب خواندن نیازی نیست همه کلمات را بلد باشید
جلوی کودک خود کتاب‌هایی بخوانید که تلفظ برخی از کلمات آن را بلد نیستید یا باید دقت بیشتری برای تلفظ کلمات آن انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا فرزند شما متوجه شود که حتی شما هم گاهی اوقات در خواندن به مشکل می‌خورید و این امری طبیعی است. 
درباره داستان سوال بپرسید
بعد از خواندن کتاب و قصه‌های کودک، سعی کنید چالشی برای بچه راه بیاندازید و از او سوالاتی درباره داستان در کتاب بپرسید تا او جواب دهد. 
وقتی برای دلبندتان کتاب می‌خوانید، او را در آغوش بگیرید
صدا‌های عجیب و ادای شخصیت‌ها را دربیاورید
انواع صدا‌ها و ادا‌هایی که درمی‌آورید، یکی از مهارت‌های سوادآموزی ابتدایی است که درنهایت به آن‌ها کمک می‌کند صدا‌ها و واحد‌های کلامیِ سازنده‌ی کلمات را تشخیص دهند
 به شخصیت‌های داستانی جان ببخشید
شخصیت‌های داستانی را زنده کنید. انجام همین کار ساده باعث می‌شود تا کودک شما حس بهتری به داستان داشته باشد و راحت‌تر بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
 از اماکنی که به داستان ربط دارند، استفاده کنید
به اماکنی بروید که جلوه‌هایی از داستان‌ها در آن وجود داشته باشد. موزه‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها، اماکن تاریخی و… جا‌هایی هستند که در آن نماد‌هایی از داستان‌ها به کار گرفته شده است و کودکان می‌توانند داستان را بهتر تصویرسازی و در نهایت درک کنند.
نظر بچه‌ها را جویا شوید
بچه‌ها عاشق نظردادن هستند. بعد از اینکه داستان کتاب را تا یک جایی جلو بردید. از کودک خود بخواهید که حدس بزند بقیه داستان چه می‌شود. جذابیت داستان بدین شکل بیشتر می‌شود و قوه‌ی تخیل کودک شما هم بسیار بهتر خواهد شد.
کتاب کوچکتر‌ها را بخوانید
به کودک خود اجازه دهید تا کتاب‌های کوچکتر از رده‌ی سنی خود را بخوانند.
 انواع مختلف داستان را تعریف کنید
گونه‌های مختلف داستانی را برای کودک خود تعریف کنید. تنوع در کتابخوانی از کسل‌کننده بودن آن جلوگیری می‌کند.
کتابخانه‌ها و فروشگاه‌های کتاب
کودکان را به کتابخانه‌های عمومی و فروشگاه‌های کتاب ببرید. قرار گرفتن در این فضا‌ها به کودک کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

 لیست کتاب‌ها
لیستی از کتاب‌هایی که قرار است با کودک خود مطالعه کنید یا او به تنهایی باید بخواند، تهیه کنید و جلوی چشم بگذارید. مغز انسان به چیز‌هایی که دائم در حال دیدن آن‌هاست واکنش بهتری نشان می‌دهد.
 کتاب صوتی
کتاب‌های صوتی در زمانی که کودکان درون ماشین قرار دارند، بسیار عالی است. شاید فرزند شما از آن دسته افرادی باشد که شنیدن کتاب را به خواندن آن ترجیح دهد.
 تشویق و جایزه
کودک خود را بعد از خواندن کتاب تشویق کنید. باور کنید که تشویق در بچه‌ها اگر به اندازه انجام گیرد، معجزه می‌کند. حتی می‌توانید در ازای خواندن کامل کتاب و ارائه‌ی خلاصه‌ای از آن، برای کودک خود جایزه تعیین کنید. 
گفتگو پیرامون داستانبا کودک خود درباره داستانی که خوانده است صحبت کنید و در مورد نکات جذاب و هیجان‌انگیز آن صحبت کنید. لازمه‌ی انجام این کار هم مشخصا کتاب خوانی شماست.
کلام آخربه هیچ عنوان فراموش نکنید که هرچقدر به رشد خود اهمیت دهید، کودکتان هم از شما یاد خواهد گرفت و آینده‌ی بهتری خواهد داشت. پس اگر می‌خواهید این راهکار‌ها بتوانند به خوبی به کمک شما آیند، لازم است که روی کتاب خواندن خودتان هم کار کنید.
منبع: نورلند/ چطور/.rd.