کار و تلاش از منظر قرآن و روایات
کار و تلاش از منظر قرآن و روایات

انسان‌ها به دنبال آسایش و راحتی در زندگی دنیایی هستند. لازمه رسیدن به این هدف، پشتکار و تلاش کردن است. هر فردی بتواند تلاش بیشتر در مسیر درست داشته باشد، زودتر به مقصود خود خواهد رسید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، جامعه اسلامی برای رسیدن به پیشرفت و مقابله با حیله‌های دشمن، باید از نیروی جوان استفاده کند و فضای کار کردن را برای آن‌ها مهیا سازد تا باعث رشد خود و جامعه شوند. وظیفه جامعه این است که زمینه را فراهم سازد تا جوان از حالت کرختی و سستی خارج شود و به سمت تلاش و کوشش سوق پیدا کند. وقتی دشمن با تمام توان سعی می‌کند تا نیروی جوان را از دایره رقابت خارج سازد، مسئولین کشور‌های اسلامی باید مقابله کنند و جوان را داخل متن قرار دهند نه در حاشیه کار‌ها که اهمیتی ندارند.
کار و تلاش باعث خواهد شد تا جامعه به امنیت، تعادل، با نشاطی و پویایی دست پیدا کند. شما در نظر داشته باشید اگر یک جوان دارای انرژی زیادی باشد و مسیر برای او مشخص نباشد که در کدام قسمت باید انرژی را خالی کند، به سمت گناه کشیده خواهد شد و باعث آسیب رساندن به جامعه خواهد شد. اما همین جوان اگر در پیش روی خود، فرصت‌های شغلی را ببیند تلاش  و انرژی خود را صرف رسیدن به آن خواهد کرد.  
توجه؛ اگر به دنبال اقتدار و بزرگی هستید، باید از حالت تنبلی خارج شوید و تلاش و کوشش کنید تا به مقصود خودتان برسید. در تخت خواب دراز کشیدن و فکر و خیال کردن باعث پیشرفت نخواهد شد بلکه باید بیدار شوید و به دنبال خوشبختی بگردید و با تلاش کردن، به آن دست پیدا کنید.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ وَ أَنْ لَیْسَ لِْلإِنْسانِ إِلاّ ما سَعی وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُری؛ و نیست از برای انسان مگر کوشش و تلاشی که انجام داده است و قطعاً ثمره کوشش و تلاش خود را خواهد دید. [۱]انسان باید به دنبال راهی باشد تا خودش را از تنبلی و سستی نجات دهد، چون تنبلی یک آفتی است که صدمات زیادی به شخص و جامعه وارد خواهد کرد. برای تلاش و کار کردن، لازم است به نکاتی که در روایت اسلامی بیان شده اهمیت دهیم و یا استفاده از آن‌ها یک زندگی درستی برای خودمان بسازیم.

کار و تلاش در نگاه قرآن و روایت
۱. پایداری و استقامت داشته باشید
اگر شما در ذهن خودتان ایده‌های خلاقی دارید که با اجرا کردن آن‌ها می‌توانید شغلی ایجاد کنید و خودتان را مشغول سازید باید مشکلات و سختی‌های مسیر برای شما کوچک باشند تا سبب اذیت شما نشوند. اگر استقامت نداشته باشید، در بین راه خسته خواهید شد و نتیجه مطلوب را کسب نخواهید کرد. استقامت کردن شما باعث خواهد شد تا پایان خوشی برای شما رقم بخورد.
امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: کار کنید و آن را به پایانش رسانید و در آن پایداری کنید؛ آن گاه شکیبایی ورزید و پارسا باشید. همانا شما را پایانی است؛ پس، خود را به آن پایان (بهشت) رسانید [۲]
۲. پیگیر مسائل باشید
شما با بی اهمیتی و هدر دادن وقت، نمی‌توانید به موفقیت برسید. بلکه باید پیگیر مسائل باشید و برای کاری که شروع کردید، بهترین‌ها را انتخاب کنید تا بهتر و دقیق‌تر به مقصود خود برسید. وقتی شما پیگیر باشید راحت‌تر به فوت و فن کار‌ها دست پیدا خواهید کرد.  امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: در کار پیگیر باشید، زیرا خداوند برای کار مؤمنان پایانی جز مرگ قرار نداده است. [۳]
۳. ترس نداشته باشید
وقتی که می‌خواهید کاری را شروع کنید، تمام انرژی منفی‌ها به سمت شما خواهند آمد و باعث ترس شما خواهند شد. اما شما توکل داشته باشید و برنامه ریزی دقیق داشته باشید و تلاش خودتان را چند برابر کنید تا این ترس‌های واهی خارج شوند. ترسیدن باعث خواهد شد تا از قافله عقب بمانید، نترسید و کار‌های که توانایی دارید را انجام دهید.
امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: هرگاه از کاری ترسیدی، خود را به کام آن بینداز. زیرا ترس شدید از آن کار، دشوارتر و زیان بارتر از اقدام به آن کار است. [۴]

۴. کم کاری و اهمال نداشته باشید
اگر در انجام کاری که وظیفه دارید کوتاهی کنید باید منتظر روزی باشید که حسرت خوردن و‌ای کاش‌ها به سراغ شما بیاید. هر کاری که شروع کردید را با دقت و ظرافت انجام دهید تا لذت بخش باشد و نتیجه خوبی در انتها داشته باشد. 
امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: هر که در عمل کوتاهی کند، به اندوه گرفتار آید. [۵]
توجه؛ تلاش و کوشش بسیار امر پسندیده است، در صورتی که برای رضای خداوند باشد، اما اگر برای رضای خداوند نباشد، اهمیتی ندارد؛ و باید این نکته مهم را بدانیم که؛ کار و تلاش برای بهتر شدن وضعیت زندگی شخصی و خانوادگی بسیار پسندیده است. ولیکن اگر انسان فقط هدفش کار و کسب درآمد باشد مسلماً از اهداف دیگر زندگی دور می‌شود انسانی موفق است که بتواند به تمام جنبه‌های زندگی بپردازد و تک بعدی نباشد و در همه ابعاد زندگی تعادل برقرار نماید.
نکته پایانی؛ انتخاب اینکه چه شغلی را انتخاب کنید با خود شماست، سعی کنید تا شغل مناسب و خوبی را انتخاب کنید تا باعث آبرومندی شما شود و یادگار خوبی از شما بر جای بماند.
امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: «کار خوب» اندوخته‌ای ماندنی و میوه‌ای پاکیزه و خوشگوار است. [۶]
پی نوشت:
[۱]قرآن کریم، سوره مبارکه نجم، آیه ۳۹، ۴۰
[۲]محمدبن‌حسین شریف‌الرضی، مترجم: محمد دشتی، نهج البلاغه، قم: انتشارات الهادی، خطبه ۱۷۶
[۳]مستدرک الوسائل،  جلد ۱، صفحه ۱۳۰، ح ۱۷۷
[۴]عبدالواحدبن‌محمد تمیمی‌آمدی، غررالحکم ۸۹۵۵
[۵]نهج‌البلاغه، حکمت ۱۲۷
[۶]غررالحکم: ۶۵۴۵