ویتامین دی در افراد چاق بیشتر جذب می‌شود یا کمتر؟
ویتامین دی در افراد چاق بیشتر جذب می‌شود یا کمتر؟

محققان آمریکایی بیمارستان زنان و بریگهام، شواهد جدیدی یافته اند که نشان می‌دهد، ویتامین D ممکن است در افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بالا، به شیوه‌ای متفاوت متابولیزه شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، مطالعات در مورد ویتامین D ، در واقع تجزیه و تحلیل جدیدی از داده‌های کارآزمایی VITAL است؛ یک کارآزمایی بالینی بزرگ به رهبری محققان بریگهام، که به بررسی تاثیر مصرف ویتامین D یا مکمل‌های دریایی امگا ۳ بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی می‌پردازد.
بیشتر بخوانید : فقر ویتامین‌ها عاملی مهم در بروز درد مفاصل
پژوهشگران گفته اند: تجزیه و تحلیل اولیه روی داده‌های VITAL نشان داد که مکمل ویتامین D با اثرات مثبتی بر سلامتی در میان افراد با شاخص توده بدنی کمتر از ۲۵ همراه است. به نظر می‌رسد متابولیسم ویتامین D در وزن‌های بالاتر متفاوت باشد؛ یافته‌های این مطالعه ممکن است نتایج ضعیف مکمل‌ها در افراد با BMI بالا را توضیح دهد.ویتامین D یک ماده مغذی ضروری است که نقش مهمی در بسیاری از فرآیند‌های بیولوژیکی دارد و به بدن ما در جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم کمک می‌کند. بخشی از ویتامین D مورد نیاز بدن ما از طریق نور خورشید، دریافت می‌شود. کمبود ویتامین D، اغلب با مکمل ها، جبران می‌شود.

شواهد حاصل از مطالعات آزمایشگاهی و تحقیقات بالینی نشان داده اند که ویتامین D ممکن است در بروز و پیشرفت سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشد، و این شواهد، آغازی بر کارآزمایی اولیه VITAL بود.کارآزمایی VITAL یک کارآزمایی تصادفی شده، روی ۲۵ هزار شرکت کننده آمریکایی بود که شامل مردان بالای ۵۰ سال و زنان بالای ۵۵ سال بود. همه شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه، فاقد سرطان و بیماری قلبی عروقی بودند. یافته‌های این کارآزمایی، حاکی از یک همبستگی آماری بین BMI و بروز سرطان، بیماری‌های خودایمنی و مرگ و میر ناشی از سرطان بودند.
 
مطالعه جدید با هدف بررسی بیشتر این همبستگی انجام شد. محققان، سطح ویتامین D و همچنین نشانگر‌های زیستی ویتامین D را در نمونه‌های خون شرکت کنندگان، اندازه گیری کردند؛ از جمله متابولیت‌های آن، کلسیم و هورمون پاراتیروئید که به بدن در استفاده از ویتامین D کمک می‌کند.محققان دریافتند:مصرف مکمل ویتامین D، باعث افزایش بیشتر نشانگر‌های زیستی مرتبط با متابولیسم ویتامین D در افراد، بدون توجه به وزن آن‌ها می‌شود. با این حال، میزان افزایش این نشانگر‌ها در افراد با BMI بالا، به طور قابل توجهی کمتر بود.محققان اظهار داشته اند: نتایج این مطالعه توضیح می‌دهند که چرا ما شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان، بیماری‌های خودایمنی و سایر پیامد‌های ناشی از مکمل ویتامین D در میان افراد با شاخص توده بدنی پایین‌تر هستیم، در حالی که نتایج مشاهده شده در افراد با شاخص توده بدنی بالاتر، به مراتب ضعیف‌تر است.منبع : صدآنلاین