دیدار از جواهری در رامسر
دیدار از جواهری در رامسر

احتمالا با شروع تعطیلات تابستانی شما هم قصد سفر به شمال کشور را دارید پیشنهاد می‌کنیم دیدار از روستای جواهر ده را در اولویت قرار دهید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، روستای جواهر ده با جاده‌ای زیبا که با درختان تنومند احاطه شده و هوایی غرق در مه یکی از جا‌های پرطرفدار و مقصد مسافران بی‌شماری است که عاشق زیبایی و طبیعت هستند.

این روستا با آب‌وهوای شگفت‌انگیز و منظره‌ای خیره‌کننده هرسال گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.
اگر تابه‌حال این روستای زیبا را ندیده‌اید، در این مقاله با ما همراه باشید تا یک سفر رویایی و بی‌نظیر را باهم شروع کنیم و اطلاعاتی از این منطقه زیبا به دست آوریم.
جواهر ده کجاست؟
اما این تابلوی نقاشی زیبا، جواهر ده رامسر کجاست؟ این روستا که جزو جاذبه‌های گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود در شهرستان رامسر یعنی در غرب استان مازندران و در مرز استان گیلان قرار گرفته است.
جواهر ده در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ کیلومتری رشته کوه البرز واقع شده است و حدود ۲۹/۵ کیلومتر از مرکز رامسر فاصله دارد.
آسمان این منطقه رویایی که در ارتفاعات قرار دارد و با سه قله سرخ قله، واژک سه برار رژه و سماموس احاطه شده، اکثر روز‌های سال با ابر پوشیده شده است، گویی روی زمین، ولی در میان ابر‌ها قدم برمی‌دارید.
روستای جواهر ده رامسر با ۹۸۰۰ نفر جمعیت ۱۲ محله دارد. مردم روستا هم که به باغداری، دامداری و کشاورزی مشغول‌اند، بسیار مهمان‌نواز و مهربان هستند.
مسیر دسترسی به جواهر ده
اگر قصد دارید این سفر بی‌نظیر را از تهران شروع کنید، باید یک مسافت ۲۶۰ کیلومتری را بپیمایید که حدود ۵ ساعت زمان نیاز دارد. البته بهتر است بدانید که برای رسیدن به جواهر ده تنها یک راه دارید؛ یعنی تنها مسیر ارتباطی جواهر ده منتهی به رامسر است. در واقع بعد از بازار شهر رامسر و پشت سر گذاشتن سه‌راهی فلسطین در جنوب شهر به این جاده می‌رسید. در نهایت با ۵۰ دقیقه رانندگی در یک جاده پر پیچ‌وخم و زیبا به جواهر ده زیبا خواهید رسید.
تاریخچه نام جواهرده
روایات مختلفی برای انتخاب نام این روستا وجود دارد؛ برخی بر این باورند نام محلی این منطقه ییلاقی در ابتدا «جورده» بوده که با گذشت زمان به «جواهر ده» تبدیل شده است، اما برخی معتقدند از آنجایی که نام اولین حاکم این منطقه زنی به نام جواهر بود، نام این روستا از آن نشات گرفته است.
یکی دیگر از روایت‌های موجود که از اهالی این منطقه به گوش می‌رسد را می‌توان وجود گنج و جواهر بسیار زیاد در اعماق خاک‌های این روستا دانست که بیشتر به حقیقت نزدیک است.
جا‌های دیدنی در مسیر جاده جواهرده-رامسر
با قاطعیت می‌توان گفت جاده جواهرده یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که تابه‌حال دیده‌اید. 
درختان انبوه و سر به فلک کشیده موجود در سراسر این جاده حس نشاط و طراوت را در دل شما زنده می‌کند و تنفس در یک هوای پاک و تمیز را به شما هدیه می‌دهد. بد نیست بدانید که در برخی قسمت‌های این جاده از درون یک تونل سبز‌رنگ عبور خواهید کرد و شیوه قرارگیری درختان به گونه‌ای است که گویی در بهشت در حال حرکت هستید.
هر چه بیشتر در این مسیر بهشتی پیش می‌روید، بیشتر محو زیبایی‌های آن خواهید شد و بهتر عظمت خداوند را درک خواهید کرد. 
با نزدیک شدن به این منطقه ییلاقی و رد شدن از پیچ‌و‌خم‌های جاده فوق‌العاده آن، ابر‌ها هم به شما نزدیک‌تر شده و حس ناب و تکرارنشدنی را تجربه خواهید کرد. در این بخش از مقاله به معرفی جا‌های دیدنی که در مسیر این جاده قرار دارند، خواهیم پرداخت.
بوستان جنگلی صفارود
بوستان جنگلی صفارود
اگر اولویت شما برای سفر، دستیابی به آرامش و گذراندن اوقاتی خوش در یک جای دنج و باصفا است، پس حتما از بوستان جنگلی صفارود که در ۹ کیلومتری جاده جواهرده واقع شده است، دیدن کنید. 
وجود درختان انبوه و سرسبز در این جنگل و ترکیب آن با صدای آبشار صفارود، بدون تردید آرامشی وصف‌ناپذیر به شما هدیه خواهد کرد. از ویژگی‌های این بوستان جنگلی می‌توان به چشمه آب معدنی آن اشاره کرد که بسیار گوارا بوده و ساکنین این منطقه از آن برای نوشیدن استفاده می‌کنند.
وقت گذراندن در دل طبیعت این جنگل باصفا، بسیار لذت‌بخش بوده و صرف چای هیزمی هم قطعا آن را دلچسب‌تر خواهد کرد، اما خالصانه از شما خواهشمندیم که حتما به محض خارج شدن از این جنگل زیبا، آتش را خاموش کنید تا این سرمایه ملی برای نسل‌های آینده حفظ شود، همچنین نریختن زباله در طبیعت را هم جدی بگیرید و رعایت این مسئله تنها محدود به جواهرده نمی‌شود؛ با طبیعت مهربان باشیم و رسم مهمان را به شیوه‌ای درست به جا آوریم.
فهرست کامل جنگل‌های مازندران برای تفریح و ماجراجویی پیشنهاد خواندنی: فهرست کامل جنگل‌های مازندران برای تفریح و ماجراجویی
دریاچه قو
دریاچه قو در جواهرده
وجود دریاچه‌ای به نام قو در دل طبیعت چشم‌نواز جاده جواهرده، همانند نگینی می‌درخشد. این دریاچه مصنوعی از یک برکه کوچک به دست آمده و توسط بخش خصوصی گسترش پیدا کرده است.
وجود آلاچیق‌های زیبا و چوبی در دور‌تادور این دریاچه موجب شده تا با آسودگی خاطر در این محیط استراحت کرده و از سکوت بی‌بدیل این طبیعت بکر لذت ببرید. اگر اهل اندکی هیجان هستید، حتما قایق‌های پدالی موجود در دریاچه قو را امتحان کرده و از همه قسمت‌های این دریاچه دیدن کنید.
بهتر است بدانید که دریاچه قو در یک مسیر فرعی از این جاده ییلاقی واقع شده که برای رسیدن به آن باید ۲.۵ کیلومتر در یک جاده خاکی رانندگی کنید. یک بار رفتن به این دریاچه زیبا کافی‌ست تا هر بار در سفر خود به شهرستان رامسر از این منطقه زیبا دیدن کنید.
زیباترین دریاچه‌های ایران؛ ۱۲ مقصد جذاب برای دوستداران طبیعت‌گردی پیشنهاد خواندنی: زیباترین دریاچه‌های ایران؛ ۱۲ مقصد جذاب برای دوستداران طبیعت‌گردی
آبشار‌ها و چشمه‌ها
شما در مسیر این جاده ییلاقی و جذاب با آبشار‌ها و چشمه‌های زیبا و شگفت‌انگیزی روبرو می‌شوید، که به شما اجازه نمی‌دهند پیش از توقف و عکاسی در کنار آن‌ها به مسیر خود ادامه دهید. 
زیبایی آبشار‌های موجود در مسیر این جاده هوش از سرتان می‌برد و آرامشی بی‌نظیر را برایتان به وجود خواهد آورد. شما می‌توانید در کنار این آبشار‌ها عکس‌هایی خیره‌کننده برای خود ثبت کنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.
جا‌های دیدنی روستای جواهرده
در بخش قبل به معرفی جا‌های دیدنی که در مسیر جاده جواهرده قرار دارند، پرداختیم و هم‌اکنون قصد داریم جا‌های دیدنی که در این روستا قرار دارند را برای شما به تصویر بکشیم.
 
مراتع و قله‌ها
مراتع و قله‌ها در جواهرده
با عبور کردن از جاده ییلاقی این روستای زیبا، از مسیر جنگلی فاصله گرفته و وارد مراتع و قله‌ها می‌شویم. مراتع و قله‌های زیبایی در روستای جواهرده واقع شده‌اند و یک مکان خوب برای تفریح به شمار می‌روند.
شما با در دست داشتن یک دوربین عکاسی یا حتی گوشی می‌توانید عکس‌های بی‌نظیر و خیره‌کننده‌ای را برای خود ثبت کنید. با قرار گرفتن بر روی قله‌های این روستا احساس می‌کنید که بر روی ابر‌ها قدم می‌گذارید، زیرا ابر‌ها دقیقا در زیر پا‌های شما قرار دارند و آسمان را بسیار به خود نزدیک می‌بینید.
قله‌های سرخ تله، واژک سه براره رژه و سماموس از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جا‌های دیدنی این منطقه ییلاقی محسوب می‌شوند.
آبشار کوهستانی
آبشار کوهستانی
بدون تردید از دست دادن فرصت برای تماشای آبشار کوهستانی جواهرده یک افسوس بزرگ برای شما رقم خواهد زد، بنابراین فرصت را غنیمت شمرده و حتما در سفر به روستای جواهرده، بازدید از این آبشار دیدنی و ناب را در برنامه خود قرار دهید.
آبشار کوهستانی در انتهای این جاده ییلاقی منحصر به فرد، واقع شده و برای رسیدن به آن باید شیب‌های تندی را سپری کرده و از مسیر‌های باریک گذر کنید تا چشمانتان به جمال این آبشار بی‌نظیر روشن شود.
آب این آبشار روان، بسیار زلال و گوارا است، همچنین دمای آن بسیار پایین بوده و نوشیدن آن در فصل تابستان می‌تواند نشاط و شادابی را به پا‌های خسته شما بازگرداند.
اگر در فصل بهار یا تابستان به این روستا سفر کنید، قطعا مسافران و گردشگران زیادی را در مسیر خواهید دید که برای تماشای این آبشار آمده‌اند، حتی برخی از این افراد سعی می‌کنند با عبور از یک مسیر صعب‌العبور به بالای آبشار برسند تا بدین ترتیب بتوانند این روستای ییلاقی منحصر به فرد را در یک نمای بسیار جذاب و انرژی‌بخش مشاهده کنند.
 توصیه ما به شما این است که عکاسی از آبشار کوهستانی این روستای زیبا را فراموش نکنید.
زیباترین آبشار‌های ایران که باید حتما از نزدیک ببینید پیشنهاد خواندنی: زیباترین آبشار‌های ایران که باید حتما از نزدیک ببینید
مسجد آدینه
مسجد آدینه در جواهر ده
یکی دیگر از جا‌های دیدنی و جاذبه‌های تاریخی این منطقه ییلاقی را می‌توان مسجد آدینه معرفی کرد. این مسجد با قدمتی ۷۰۰ ساله یکی از جاذبه‌های اصلی روستای جواهرده به شمار می‌رود. 
مسجد آدینه در گذشته، معبد و آتشکده آیین میترایی و زرتشتیان بود، اما شخصی به نام «شل شریف» در حدود ۷۰۰ سال قبل کمر همت بست و این مسجد را دقیقا مطابق با معماری و فرهنگ مردم شمال احداث کرد.
این مسجد طی سال‌های گذشته در معرض بلایای طبیعی بسیاری قرار گرفت، اما بیشترین آسیبی که متوجه آن شد، برخورد صاعقه با درخت زبان گنجشک کنار آن و در نتیجه آتش‌سوزی تمام مسجد بود.
هم‌اکنون این مسجد مورد بازسازی قرار گرفته و اهالی روستا و مسافران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.
 مراسم‌های مذهبی و سنتی همانند گلکاری دیوار‌های مسجد آدینه که در زبان شمالی به آن «دزگا مزگتی» گفته می‌شود هم در این مکان انجام می‌پذیرد و بسیاری افراد از استان مازندران و استان‌های همجوار برای شرکت در این مراسم‌ها داوطلب می‌شوند.
زیباترین مساجد ایران؛ شکوهی معنوی در بازی هنر، سلیقه و معماری پیشنهاد خواندنی: زیباترین مساجد ایران؛ شکوهی معنوی در بازی هنر، سلیقه و معماری
مقبره شاه یحیی
یکی دیگر از مکان‌های مذهبی این روستای ییلاقی را می‌توان مقبره شاه یحیی دانست که در چکاد قله سماموس واقع شده است. بسیاری از اهالی این روستا به منظور برآورده شدن دعا‌ها و راز و نیاز‌های خود با خدا وارد این مکان می‌شوند.
گور‌های تاریخی گبری
گور‌های تاریخی گبری را می‌توان یکی دیگر از آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی روستای جواهرده دانست که در حدود ۲ تا ۳ هزار سال قدمت دارد. گور‌های گبری در دو نوع سردابه‌ای و خمره‌ای وجود دارند که با توجه به اعتقادات هر قومیت متفاوت است.
رستوران‌های جاده جواهرده
رستوران‌های جاده جواهرده
در مسیر رفتن به این روستا حتما غذا‌های محلی و کباب‌های رستوران‌های آن را امتحان کنید. غذا‌های رستوران‌هایی که در مسیر این روستای ییلاقی واقع شده‌اند، بسیار باکیفیت هستند و علاوه بر غذا، برای مهمانان خود چای هم سرو می‌کنند. رستوران عمو رجب، سلیمی و کافه جمشید را می‌توان در زمره محبوب‌ترین و بهترین رستوران‌های جواهرده به حساب آورد که مسافران و گردشگران زیادی به جهت صرف غذا وارد آن‌ها می‌شوند. بد نیست بدانید که افراد محلی در طول مسیر عسل طبیعی، ترشی، مربا و صنایع دستی خود را به فروش می‌رسانند.
آب‌و‌هوای جواهرده چگونه است؟
آب‌و‌هوای این روستای زیبای ییلاقی در اکثر فصل‌های سال خنک بوده و متوسط دما در بهار و تابستان بین ۱۰ تا ۱۲ درجه است، به همین دلیل بسیاری از اهالی استان گیلان و مازندران برای فرار از هوای شرجی و گرم تابستان، وارد این روستای خوش آب‌و‌هوا می‌شوند. خانه‌های ویلایی بسیاری در این مکان وجود دارد که شما می‌توانید چند روز با آرامش کامل در این روستا خوش بگذرانید. لازم به ذکر است که افراد این روستا بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند.
به دلیل آنکه این روستا از ارتفاع بالایی برخوردار است، معمولا پاییز و زمستان‌های پُر از برفی را سپری می‌کند، بنابراین سعی کنید نیمه دوم فصل پاییز و زمستان را برای سفر به این روستای تاریخی انتخاب نکنید. توصیه می‌کنیم پیش از رفتن حتما درباره وضعیت آب‌وهوای این روستای ییلاقی پرس‌وجو کنید.
بهترین فصل برای سفر به جواهرده؛ بهار و تابستان!
بهترین فصل برای سفر به جواهرده
بدون تردید تماشای جاده زیبای جواهرده و سرسبزی طبیعت آن یکی از ناب‌ترین لحظه‌هایی است که می‌تواند در ذهنتان ثبت شود و اگر برای ثبت این لحظات فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید، قطعا بیشتر لذت خواهید برد، البته فصل پاییز این روستا را هم نمی‌توان از دست داد، زیرا ریختن برگ درختان پاییزی در جاده، تصویری رویایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

در حالت کلی، بهترین فصل برای سفر به این روستا از نظر آب‌و‌هوا و زیبایی، فصل بهار و تابستان است، اما در اوایل پاییز هم می‌توانید به این مکان سفر کنید. مسیر دسترسی به این روستا در اکثر مواقع غرق در مه و ابر بوده که سوژه‌ای ناب برای عکاسی در اختیار شما قرار خواهد داد. برف‌های این روستای ییلاقی هم خیره‌کننده بوده و یک نقاشی زیبا در دل طبیعت خلق خواهد کرد، اما رانندگی در روز‌های برفی این جاده، دشوار و خطرناک است. در سفر خود به این منطقه ییلاقی هرگز عکاسی از طبیعت بی‌نظیر و تکرارنشدنی آن را از یاد نبرید.
سخن پایانی
طبیعت دل‌انگیز و درجه یک روستای جواهرده را در کمتر جایی می‌توان یافت. تماشای جاده باریک و پیچ‌درپیچ جواهرده بسیار لذت‌بخش بوده و تجربه یک حس فراموش‌نشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد. همه فصل‌های این روستا زیباست، اما فصل بهار و تابستان برای سفر به آن بهترین گزینه محسوب می‌شود.
بیشتر بخوانید:تالاب میقان اراک جلوه‌ای از زیبایی های طبیعی و گردشگری+ فیلم
امکانات رفاهی جواهر ده
این روستا هر ساله پذیرای بسیاری از مسافران و گردشگران بوده و برای رفاه حال مهمانان خود، امکان اجاره ویلا با قیمت مناسب هم قرار داده است.
پیشنهاد ما به شما این است که در سفر خود به استان مازندران و شهرستان رامسر، حتما از روستای جواهرده آن دیدن کنید تا خاطره‌ای تکرار‌نشدنی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.
 
منبع: علی بابا، راهی نو