خواص شگفت انگیز گیاه زوفا +فیلم
خواص شگفت انگیز گیاه زوفا +فیلم

زوفا یکی از گیاهان دارویی است که به صورت دمنوش، ضماد، اسانس و… استفاده می‌شود و خواص شگفت انگیزی دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،زوفا یکی از گیاهان دارویی است که خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد.
زوفا گیاهی یک‌ساله است و در کنار جاده‌ها رشد می‌کند. زوفا شبیه به سایر اعضای خانواده نعناع بوده و روغن این گیاه دارویی بویی شبیه بوی کافور دارد. بوته‌های زوفا بلند و باریک بوده و برگ‌های این گیاه دارویی وارونه هستند.
زوفا در ماه دی تا شهریور با گل‌های به رنگ بنفش خود که بسیار معطر هستند حشرات را جذب می‌کنند.
برخی از انواع زوفا دارای گل‌هایی به رنگ سفید یا صورتی هستند. برگ‌ها و ساقه زوفا دارای ترکیبات فعال زیستی مانند رزماریین و اسیدهای کافئیک همراه با پینانیون، بتا پینن، لیمونن، پینوآموفون و ایزوپینوکامپون، تانن، گلیکوزید (دیوزیم)، فلاونوئیدها و مروبین هستند. از جمله خواص زوفا برای بدن می‌توان از مواردی مانند درمان درد عضلانی، افزایش گردش خون، تقویت ایمنی، درمان سرماخوردگی و گلودرد یاد کرد.
هر آنچه از عجایب زوفا باید بدانید!

۱) سرفه و ناراحتی های ریوی را برطرف می کند .
۲) نرم کننده سینه است
۳) خلط آور است
۴) معده را تقویت می کند
۵) نفخ شکم را برطرف می کند
۶) ادرار آور است
۷) داروی مفیدی برای مداوای آسم است
۸) اشتها را زیاد می کند
۹) برای رفع کم خونی مفید است
۱۰) افسردگی را برطرف می کند
۱۱) برای درمان صرع مفید است
۱۲) برای التیام زخم برگهای زوفا را له کرده و روی زخم بگذارید
۱۳) برای درمان تب خال مفید است و کسانیکه تب خال می زنند باید از دم کرده زوفا استفاده کنند
۱۴) در قدیم از زوفا برای سقط جنین استفاده می کردند
۱۵) درد شکستگی را می توان با کمپرس زوفا آرام کرد
نحوه مصرف گیاه زوفا
دمنوش زوفا یکی از چای های گیاهی می باشد که شاید نتوانسته نسبت به سایر دمنوش ها در بین ما ایرانی ها رواج پیدا کند در حالی که آزمایشات نشان می دهد که این خواص و فواید این دمنوش بسیار زیاد می باشد
گیاه زوفا قرن‌ها است که در پزشکی سنتی و گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می کنند. از زوفا به عنوان حشره کش‌ها، دافع حشرات و پدیکولیکید (ریشه کن کننده شپش) استفاده می‌کنند. از عصاره گیاه زوفا به عنوان رایحه و عطر در صابون‌ها و عطرها و به عنوان طعم دهنده در سس، پودینگ و آب نبات مورد استفاده قرار می‌دهند.

مراحل تهیه چای زوفا
گام اول: پنج قاشق غذاخوری زوفا خشک را به همراه یک قاشق چای خوری دارچین مخلوط کنید.
گام دوم: به اندازه دو لیوان آب را داخل کتری ریخته و با قرار دادن آن بر روی گاز منتظر باشید تا دمای آن نزدیک به دمای جوش برسد.
گام سوم: ترکیب زوفا و دارچین را درون قوری ریخته و آب جوش را بر روی آنها بریزید و سپس با انداختن یک پارچه بر روی قوری به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، اجازه دهید تا ترکیب شما دم بکشد.
گام چهارم: اگر جز افرادی هستید که چای و دمنوش را شیرین مصرف می کنید، پس از آنکه دمنوش زوفا آماده شد از یک قاشق عسل طبیعی برای شیرین کردن آن استفاده کنید. (در این مرحله می توان از شکر و شیر نیز به جای عسل استفاده کنید)
گام پنجم: دم کرده شما آماده شده و می توانید با ریختن آن درون لیوان و اضافه کردن چند قطره آبلیمو به عنوان طعم دهنده از خوردن آن لذت ببرید.
جوشانده زوفا
برای تهیه جوشانده زوفا کافی است مقدار پنجاه گرم برگ و سرشاخه‌های گل‌دار زوفا را در یک لیتر آبجوش دم کرده و برای مدت زمان سی دقیقه اجازه دهید به آرامی بجوشد.
برای استفاده از این گیاه به صورت ضماد باید گفت؛ کافیست که گیاه خشک شده را به مدت ۱۵ دقیقه درون آب جوش ریخته و سپس آن را بر روی پارچه ریخته و در محل مناسب به صورت ضماد قرار دهید.
لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که شما می توانید از برگ های تازه این گیاه نیز به صورت ضماد استفاده کنید و آنها را به صورت مستقیم بر روی محل مورد نظر خود قرار دهید.
عرق زوفا
عرق گل زوفا نیز روش بعدی استفاده از این گیاه می باشد که به صورت آماده در بسیاری از عطاری ها قابل دسترسی می باشد که دارای بویی شبیه به کافور می باشد.
با استفاده از آن قبل از هر وعده غذایی به اندازه یک استکان کوچک می تواند نتایج و خواص فوق العاده ای برای شما به همراه بیاورد.
این جوشانده را برای کمپرس استفاده کنید. مقدار مصرف این جوشانده پنج تا ده قطره سه بار در روز مخلوط با آب است. برای تهیه ضماد زوفا باید گیاه زوفا را برای مدت زمان پانزده دقیقه در آب قرار داده تا خیس بخورد و سپس روی پارچه قرار دهید و آن را مورد استفاده قرار دهید. برگ‌های تازه گیاه زوفا را خرد کنید و آن را روی پوست خود قرار دهید. این یکی از راه‌های استفاده از گیاه زوفا و خواص بی‌نظیر آن است.
روغن زوفا
روغن زوفا در واقع روغنی است  که از گیاه زوفا تهیه شده و دارای ترکیبات زیستی بسیاری است. بوی روغن زوفا شبیه به بوی کافور است و ترکیبات آن از برگ‌های خرد شده و ساقه گیاه زوفا تهیه می‌شود. ترکیبات زیست فعال موجود در زوفا شامل مواردی از جمله لیمونن، رزماریین، اسیدهای کافئیک، فلانوئیدها و مروبین‌ها می‌شوند. از جمله خواص روغن زوفا می‌توان به خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی اشاره کرد.
روغن زوفا به درمان دردهای گلویی با ایجاد خلط کمک می‌کند. تقویت معده، رفع کم خونی، درمان آسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود سرفه و افزایش نیرو از خواص و فواید شگفت انگیز استفاده عرق و روغن گیاه زوفا به حساب می‌آیند.
اسانس زوفا :
خاصیت ضد قارچی و باکتریایی دارد. این اسانس در صنایع کنسروسازی ، نوشابه سازی و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. به علت نوش فراوانی که در گلهای این گیاه به وجود می آید در ردیف گیاهان مولد عسل قرار دارد. عسل حاصله از آن کیفیت بسیار مطلوبی دارد.
طبع زوفا
زوفا از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است
شرح خواص زوفا
زوفا می‌تواند در درمان گلو درد و سرماخوردگی  موثر باشد، علاوه بر این زوفا می‌تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن محافظت کند. زوفا می‌تواند موجب بهبود عملکرد قلب و دستگاه گوارش شود. گیاه دارویی زوفا دارای تاثیرات مثبت و مفیدی روی آسم، التهاب دستگاه ادراری و تحریک اشتها و وزوزگوش است.
زوفا می‌تواند موجب از بین رفتن انگل گوارش، افزایش گردش خون، درمان درد عضلانی و التهاب، تقویت معده، رفع نفخ شکم، درمان افسردگی، رفع صرع، افزایش اشتها، درمان تبخال، تسکین درد شکستگی، محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها، کاهش درد و ناراحتی ناشی از نیش حشرات و از بین بردن استرس و اضطراب شود.
زوفا برای درمان آسم و عفونت‌های ریوی
زوفا دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است و به همین دلیل در درمان عفونت‌هایی مانند عفونت‌های ریه بسیار تاثیرگذار و مفید است. مصرف دم کرده زوفا همراه با عسل می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم و تنگی نفس کمک کننده و تاثیرگذار باشد.
زوفا برای تقویت دستگاه گوارش
زوفا با از بین بردن انگل گوارشی می‌تواند به بهبود هضم غذا کمک کند. زوفا می‌تواند در درمان کولیک، گازهای معده و گوارش موثر و مفید باشد.  زوفا با از بین بردن انگل دستگاه گوارش موجب بهبود اشتها نیز می‌شود.

زوفا و سلامت دستگاه ادراری
زوفا موجب بهبود دفع ادرار شده و همچنین التهاب موجود در دستگاه ادراری را التیام بخشیده و از این طریق به سلامت دستگاه ادراری کمک می‌کند.
زوفا و تقویت سیستم ایمنی بدن
زوفا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها در خود می‌تواند موجب پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن شود. زوفا با تقویت سیستم ایمنی بدن، از بدن در برابر بسیاری از ویروس‌ها و باکتری محافظت کرده و در درمان سرماخوردگی بسیار موثر است. کمک به درمان درد گلو و درد‌های عضلانی از دیگر خواص فوق‌العاده این گیاه است.
زوفا و افزایش گردش خون
زوفا موجب افزایش و بهبود گردش خون در بدن و درنتیجه بهبود اکسیژن رسانی می‌شود.
زوفا و قاعدگی
زوفا می‌تواند در تسکین و رفع مشکلات پیش از قاعدگی مانند سندروم پیش قاعدگی و همچنین بهبود و رفع بدخلقی شود.
مضرات زوفا

مضرات زوفا
گیاه زوفا در کنار خواص و فواید بی‌نظیری که دارد در صورت زیاده روی در مصرف آن ممکن است مضرات و عوارضی را نیز برای شما به همراه داشته باشد. زیاده روی در مصرف زوفا می‌تواند منجر به بروز عوارضی مانند افزایش خون، تشنج و آسیب‌های کبدی شود. همچنین مصرف زوفا برای خانم‌های باردار ممنوع است؛ زیرا موجب سقط جنین می‌شود.
بیشتر بخوانید:میخک گیاهی پرخاصیت + فیلم
زوفا ممکن است مومب آلرژی و حساسیت شده که از جمله عوارض آلرژی‌زای این گیاه دارویی ، تورم پوستی و مشکلات تنفسی است. همچنین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند باید از مشرف زوفا پرهیز کنند زیرا زوفا موجب افزایش فشار خون می‌شود.
آخرین گزینه ای که می توان از خطرات احتمالی دمنوش زوفا بیان کرد، مضر بودن استفاده بیش از حد آن برای سلامتی کبد می باشد.
با وجود آنکه برخی مواد غذایی همچون زوفا خواص فراوانی دارند؛ با این وجود نمی‌توان میزان زیادی از آن را مصرف نمود. به همین دلیل باید بدانیم میزان سالم و کافی آن چقدر است.
 منابع غفاری دایت، کافی مافی، بیتوته
توضیحات دکتر یارقلی درباره خواص شگفت انگیز زوفا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی