کشف سلاح های باستانی ساخته شده از کریستال در غرب اروپا!
کشف سلاح های باستانی ساخته شده از کریستال در غرب اروپا!

پژوهشگران به تازگی مطالعات گسترده‌ای روی ابزار‌های کریستالی منحصر به فردی انجام دادند که در غربی‌ترین نقاط اروپا شامل شبه جزیره ایبری و اسپانیا کشف شده اند. این سنت ابزارسازی با سایر روش‌های شناخته شده در جهان باستان متفاوت است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بیشتر فرهنگ‌های ماقبل تاریخ در سراسر جهان ابزار و سلاح‌های سنگی را از مواد کریپتوکریستالی مانند ابسیدین یا سنگ چخماق، رادیولاریت، کلسدونی، بازالت و کوارتزیت از طریق فرآیندی به نام احیای سنگی می‌ساختند.
این کار به طور کلی با ضربه زدن به تکه‌های سنگ از یک هسته سنگی با استفاده از یک سنگ چکش با جنس سخت مشابه انجام می‌شد. در برخی فرهنگ‌های باستانی، سازندگان ابزار، سنگ چخماق هسته را به یک پیش فرم یک وجهی یا دو وجهی خشن کاهش می‌دادند که در نهایت ابزار با استفاده از تکنیک‌های پوسته پوسته شدن با چکش نرم یا با فشار دادن لبه‌ها ایجاد می‌شود.
در بخش‌هایی از جنوب ایبریا حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد در طول عصر مس و سنگ یا کالکولیتیک، یک سنت منحصر به فرد برای سازندگان ابزار ایجاد شد که در عوض سنگ‌های معمول برای ساخت ابزار، از انواع کوارتز ماکرو کریستالی استفاده می‌شد. این ماده یک بلور تک کریستالی است که با ظاهر شفاف دیده می‌شود. این دوره همچنین شاهد گسترش عظیم مگالیتیسم، با شیوه‌های تدفین جمعی مرتبط با آن و اوج فرهنگ بل بیکر در ایبریا بود.

استفاده از کریستال به عنوان یک ماده خام، برای ساخت ابزار و سلاح به دلیل ماهیت کمتر انعطاف پذیر و شکننده، کاربرد عملکردی آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. به گزارش سیناپرس، سنگ‌هایی مانند واریسیت و کهربا منحصراً برای ساختن زیور بدن مورد استفاده قرار می‌گرفت، در حالی که از تک کریستال‌های کوارتز برای تولید سر پیکان و تیغه‌های ریز استفاده می‌شد. از سوی دیگر کریستال سنگ در حالت طبیعی خود گاهی اوقات به عنوان طلسم یا طلسم شخصی استفاده می‌شد.
سلاح‌های کریستال سنگی عمدتاً به مقدار کم در سایت‌های تدفین دوره میان سنگی یافت شده اند. در طی حفاری‌های انجام شده در سایت باستانی Dolmen de Montelirio بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، یک خنجر کریستالی حدودا بیست سانتیمتری به همراه سر فلش‌های کریستالی و یک دسته عاج تزئین شده کشف شد.
این خنجر ممکن است اهمیت نمادینی برای سرزندگی، قدرت جادویی و ارتباط با اجداد داشته باشد، اما همچنین نشان دهنده یک هنر پیشرفته در تکنیک و ساخت ابزار سنگی است.
به باور باستان شناسان، اگرچه مواد خام به آسانی در سرتاسر منطقه در دسترس بودند، اما کمبود سلاح‌های کریستالی به شکل این آثار کشف شده نشان می‌دهد که فقط افراد با موقعیت بالای اجتماعی می‌توانستند از عهده ساخت اشیاء پیچیده مانند سر پیکان یا تیغه‌های خنجر برآیند.
مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: heritagedaily