یکم خرداد سالروز شهادت محمد بروجردی، مسیح کردستان
یکم خرداد سالروز شهادت محمد بروجردی، مسیح کردستان

شهیدمحمد بروجردی نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و در مقابله با عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب به ویژه در کردستان ایفا کرد و در ۱ خرداد ۱۳۶۲ به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،  شهیدمحمّد بروجردی در سال‌های نخست جنگ ایران و عراق، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محسوب می‌شد. وی به همراه محسن رضایی، مسئولیت حفاظت از امام خمینی را در زمان بازگشت به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ برعهده داشت. 

زندگینامه
محمد بروجردی در سال ۱۳۳۳ در روستای دره گرگ از توابع بروجرد در خانواده‌ای کشاورز، زاده شد. وی ۶ ساله بود که پدرش درگذشت و اندکی پس از مرگ پدر، به همراه خانواده به تهران نقل مکان نمود و به همراه خانواده در خیابان مولوی ساکن گردید. چند سالی به کار کردن در خیاطی و درس خواندن در کلاس‌های شبانه مشغول شد، اما موفق به تکمیل تحصیلات دبیرستان نشد. وی در سن ۱۷ سالگی ازدواج کرد و یک سال بعد به سربازی فراخوانده شد، ولی از خدمت سربازی فرار کرد و به قصد دیدن امام خمینی، به مرز ایران و عراق گریخت که در مرز هویزه دستگیر و ۶ ماه زندانی شد. پس از گذراندن محکومیت زندان، به تهران بازگشت و خدمت سربازی خود را به پایان رساند.
شهیدمحمد بروجردی در سال‌های پیش از انقلاب، در تهران با برخی مبارزان علیه حکومت پادشاهی ایران مانند مهدی عراقی آشنا شد. این آشنایی سبب شد که او به سوریه سفر کند و پس از برقراری ارتباط با امام موسی صدر و محمد منتظری، اقدام به فراگیری مهارت‌های نظامی و چریکی برای انجام عملیات‌های چریکی در ایران در اردوگاه‌های جنبش امل نماید.
سپس به لبنان رفت و در آنجا با شهیدمصطفی چمران آشنا شد. بروجردی تا پیش از وقوع انقلاب در سال ۱۳۵۷ در چندین عملیات نظامی علیه حکومت پادشاهی ایران حضور داشت و در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ به پیشنهاد مهدی عراقی، از سوی سیدمحمدبهشتی، به همراه محسن رضایی، مسئولیت تیم حفاظت از امام خمینی در زمان بازگشت به ایران را بر عهده داشت.

 
فعالیت‌هایی که بروجردی در دوران پیش از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در آن‌ها حضور داشت:
خلع سلاح قرارگاه شهربانی تهران/ عملیات نظامی در ۱۵ خرداد ۱۳۵۷/ انفجار در نیروگاه برق کاخ جوانان، در منطقه شوش، تهران/ خلع سلاح کلانتری ۱۴ تهران، در میدان خراسان/ خلع سلاح پادگان جمشیدیه/ حمله به سازمان رادیو تلویزیون/ انفجار رستوران خوان‌سالار/ انفجار اتوبوس نظامی حامل مستشاران آمریکایی، در لویزان پس از انقلاب

وی برای مدتی کوتاه مسئول زندان اوین بود. او یکی از ۱۲ نفر عضو هیئت مؤسس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و در پایه‌گذاری این نهاد شرکت داشت.
با فرمان امام خمینی مبنی بر مقابله با ناآرامی‌های کردستان، شهیدبروجردی در مرداد ۱۳۵۸ به عنوان یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، به پاوه رفت. در کردستان سازمانی تحت عنوان پیشمرگان کرد مسلمان، توسط وی تشکیل گردید. پس از راه‌اندازی این سازمان، به فرماندهی این تشکیلات منصوب شد.
سرانجام این سردار والا مقام در ۱ خرداد ۱۳۶۲خورشیدی به همراه چند تَن دیگر از فرماندهان وقتی که به سمت روستای دارلک می رفت، در ۲۵ کیلومتری جاده مهاباد به نقده، به دلیل برخورد خودرو حامل آن‌ها با مین به درجه رفیع شهادت نایل آمد. به گفته یکی از همراهان وی درست چند ساعت قبل از شهادت در پاسخ به پرسش یکی از همسفرانش گفت: «این دنیا ارزشی ندارد ما باید همه چیزمان را در راه خدمت به مکتب‌مان بدهیم، همان‌طور که امام حسین (ع) و اصحاب ایشان با تمام سختی‌ها مبارزه کردند، ما هم مکلف به صبر و مبارزه‌ایم»
سخنان مقام معظم رهبری در مورد شهید محمد بروجردی:

«.. مرحوم شهید بروجردی بسیار فعال بود. یکبار در سال ۱۳۵۹ یا اوایل ۱۳۶۰ رفتم منطقه غرب. ایشان آن وقت در باختران بود و من از نزدیک شاهد کار او بودم. اما چیزی که از شهید بروجردی در آنجا احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من بوجود آورد، این بود که دیدم این برادر، با کمال متانت و با کمال نجابت، به چیزی که فکر می‌کند، مسئولیت و وظیفه است. برخی با احساسات شخصی و گروهی فکر می‌کردند یک نفر که با او موافقند، او را تقویت کنند و کسی را که با او مخالفند، با او مخالف کنند. اما شهید بروجردی هیچ گونه حرکتی که از آن حرکت، آدم احساس کند که در آن کار شکنی یا مخالفتی هست، انجام نمی‌داد و این، علاقه من به این شهید عزیز را خیلی بیشتر کرد.
من تصور می‌کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه جویی با دوستان و گذشت و حلم در مقابل کسانی که تعارض‌های کاری با او داشتند نشانه آن روح عرفانی شهید بود. معاشرت که بتوانم جزئیات حالات عرفانی او را بدست بیاورم، متأسفانه نداشتم؛ ولی برخورده و رفتار‌ها نشان دهنده معنویات و روحیات افراد هستند.»
محمد، مسیح کردستان

یکی از جامع‌ترین کتاب‌هایی که به تمام ابعاد زندگی شهید بروجردی می‌پردازد؛ کتاب محمد، مسیح کردستان است. نویسنده در این کتاب به ابعاد مختلف جنگ در کردستان و چگونگی پرورش افراد شاخص دفاع مقدس توسط شهید بروجردی می‌پردازد. این کتاب می‌کوشد تا به نحوه مبارزات قبل از انقلاب شهید بروجردی و مبارزه با کومله‌ها و دموکرات‌ها و نحوه جای گرفتن شخصیت شهید بروجردی در قلب مردم کُرد بپردازد.
فرماندهان شهیدی، چون صیاد شیرازی، متوسلیان، همت، ناصر کاظمی و کاوه برخی از چهره‌های شاخصی هستند که از آن‌ها در کتاب «محمد، مسیح کردستان» سخن رفته است. نویسنده در مقدمه کتاب درباره مراحل تحقیق و نگارش این اثر ارزشمند می‌نویسد: از شهید بروجردی دست نوشته و نوار صوتی بسیار اندکی به جای مانده و این امر عاملی شد که تحقیقات میدانی به صورت گسترده انجام شود. منابعی که در فصل پایانی کتاب آمده است. انجام نزدیک به پانصد و پنجاه ساعت مصاحبه مفید با ۶۰ تن، نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت بود. نویسنده سیر تفکرات شهید بروجردی را از نگاه چند تن از نزدیکانش بررسی کرده است.

فیلم‌سینمایی “غریب” به کارگردانی محمدحسین لطیفی و بازی بابک حمیدیان در نقش وی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا محصول سال ۱۴۰۱، به بخشی از زندگی محمد بروجردی می‌پردازد.

 
منبع: ویکی پدیا/ ایرنا/ همشهری/ ستاد راهیان نور