بازیافت ژن‌های انسانی از محیط زیست و نگرانی از حفظ حریم خصوصی افراد
بازیافت ژن‌های انسانی از محیط زیست و نگرانی از حفظ حریم خصوصی افراد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: مواد ژنتیکی قابل شناسایی انسان ممکن است هنگام نمونه برداری از دی ان‌ای محیطی شناسایی شود. این یافته‌ها نگرانی‌های اخلاقی در رابطه با حفظ حریم خصوصی احتمالی را در مطالعات دی ان‌ای محیطی ایجاد می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، استخراج و نمونه برداری از دی ان‌ای محیطی یا eDNA، یک تکنیک رایج است که اطلاعات ژنتیکی را از قطعات بافت شناور آزاد و مواد بیولوژیکی که در یک اکوسیستم زمینی یا آبی توزیع شده است، جمع آوری می‌کند. از این نمونه‌ها می‌توان برای نظارت بر جمعیت‌های وحشی و گونه‌های مهاجم، بازسازی محیط‌های آسیب دیده و غربالگری نمونه‌های فاضلاب برای پاتوژن‌های انسانی مانند کرونا استفاده کرد.

مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر دیوید دافی و لیام ویتمور نشان می‌دهد: یک پیامد ناخواسته توالی یابی eDNA ممکن است منجر به استخراج مجموعه‌ای از اطلاعات ژنومی انسانی شود.
این محققان نمونه‌های گرفته شده را به عنوان بخشی از پروژه‌های حیات وحش و پاتوژن‌های eDNA تجزیه و تحلیل کرده و مواد ژنتیکی انسانی را در نمونه‌ها شناسایی کردند.
 برای تعیین کمیت سطح نمونه‌های فوق، نویسندگان تجزیه و تحلیل‌هایی را بر روی نمونه‌های محیطی انجام دادند و برای آن‌ها تأییدیه اخلاقی را برای استفاده از نمونه‌های انسانی دریافت کردند. در ادامه محققان از نمونه‌های مختلف آب و فاضلاب از مکان‌هایی که از محل سکونت انسان دور و نزدیک بودند نمونه برداری کردند و از نمونه‌هایی همچون رد پای انسان در شن‌های ساحلی و هوای اتاق‌های عمومی و فضا‌های غیرمسکونی استفاده کردند. با شگفتی تمام محققان ژن‌های انسانی قابل شناسایی را در تمام نمونه‌های eDNA میدانی شناسایی کردند.
یافته‌های این تیم مطالعاتی خاطرنشان می‌کند که بسته به روش جمع آوری نمونه ها، برخی از نمونه‌ها به اندازه کافی کیفیت بالایی داشتند که امکان تعیین هویت مانند اصل و نسب و حساسیت به بیماری افراد مختلف را فراهم می کند.
نویسندگان استدلال می‌کنند: این موضوع نگرانی‌های اخلاقی و حفظ حریم خصوصی را برای تحقیقات eDNA ایجاد می‌کند که لزوماً در معرض بررسی دقیق سایر اشکال تحقیقاتی که اطلاعات قابل شناسایی در مورد انسان‌ها را جمع آوری می‌کنند، قرار نگرفته است. این نگرانی ها، همراه با کاربرد‌های بالقوه یافته ها، در اخبار و دیدگاه‌های ناتالی رام مورد بحث قرار گرفته اند.
در نتیجه گیری این مطالعه جدید عنوان شده است: ابزار‌های جدید برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از داده‌های ژنتیکی نیازمند بازتاب دقیق اخلاقی و قانونی در مورد چگونگی این ابزار‌ها هستند. به گفته محققان اطلاعات استخراج شده از دی ان‌ای انسانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل باید قوانین حقوقی جدید مرتبط با این موضوع وضع شوند.
شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Ecology & Evolution منتشر شده است.
مترجم: مهگل غفاری