چگونه از کودکان در مقابل آفتاب محافظت کنیم؟ (پاسخ به سوالات متداول)
چگونه از کودکان در مقابل آفتاب محافظت کنیم؟ (پاسخ به سوالات متداول)

همانطور که هوا گرمتر می‌شود، محافظت از کودکان در برابر آفتاب هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کودکان و نوجوانان بیشتر در فصل تابستان و به دلیل فعالیت های بیرون از خانه در معرض نور خورشید هستند. نکته مهم برای محافظت از فرزندان‌تان در فصل تابستان این است که قرار گرفتن آن‌ها در مقابل آفتاب را […]

همانطور که هوا گرمتر می‌شود، محافظت از کودکان در برابر آفتاب هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کودکان و نوجوانان بیشتر در فصل تابستان و به دلیل فعالیت های بیرون از خانه در معرض نور خورشید هستند. نکته مهم برای محافظت از فرزندان‌تان در فصل تابستان این است که قرار گرفتن آن‌ها در مقابل آفتاب را به حداقل برسانید، و از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید.

در ادامه، به سوالاتی می‌پردازیم که ذهن مادران و پدران را این روزها به خود مشغول کرده‌است.

استفاده از ضد آفتاب برای نوزادان خطر دارد؟

استفاده از ضد آفتاب برای نوزادان خطر دارد؟

پوست نوزادان حساس است و به راحتی می‌تواند مواد شیمیایی زیادی را جذب کند؛ بنابراین از استفاده از ضد آفتاب برای نوزادان زیر ۶ ماه اجتناب کنید، (مگر اینکه تنها عنصر فعال در ضد آفتاب اکسید زینک باشد) و فقط روی نواحی کوچکی از پوست نوزادتان ضد آفتاب بزنید.

ضد آفتاب کودکان چه ویژگی باید داشته باشد؟

والدین باید به دنبال یک کرم ضد آفتاب‌ باشند که دارای SPF (فاکتور حفاظتی در برابر خورشید) ۳۰ یا بیشتر بوده و روی آن عبارت “طیف گسترده” یا “broad spectrum” قید شده‌باشد و از پوست، هم در برابر اشعه‌های UVA و هم اشعه‌های UVB محافظت ‌کند.

ضد آفتاب‌هایی که روی آنها عبارت “ضدآب” یا ” مقاوم در برابر آب” درج شده، بهترین و ماندگارترین پوشش را بویژه در استخر فراهم می‌کنند.

ضد آفتاب را باید قبل از قرارگرفتن در آفتاب بزنیم؟

۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا ضد آفتاب جذب پوست شود؛ بنابراین آن را قبل از ترک خانه روی پوست ضد آفتاب اعمال کنید.

خود را درگیر مالیدن کامل ضد آفتاب روی پوست ضد آفتاب نکنید؛ زیرا برای مهار اشعه‌های فرابنفش خورشید، قرار گرفتن لایه ظریفی از ضد آفتاب روی پوست کافی است. ضد آفتاب را به طور مساوی و به مقدار زیاد روی پوست ضد آفتاب بزتید.

از چه مقدار ضد آفتاب برای کودک‌مان استفاده کنیم؟

بنیاد سرطان پوست آمریکا توصیه می‌کند بزرگسالان دست‌کم از ۳۰ گرم ضد آفتاب، معادل پر شدن یک لیوان کوچک، استفاده کنند، اما به ‌هیچ مقدار معینی برای کودکان درحال رشد اشاره نمی‌کند.

آنچه اهمیت دارد این است که نیم ساعت قبل از اینکه ضد آفتاب را از منزل خارج کنید، تمام قسمت‌های بدن او را که در معرض خورشید قرار دارند نظیر گوش، برآمدگی کف پا، پشت زانو و دست به طور کامل با کرم ضد آفتاب بپوشانید، تا پوست ضد آفتاب برای جذب ضد آفتاب زمان داشته‌باشد.

چه نوع ضد آفتابی (کرم، اسپری و …) برای کودکان بهتر است؟

انواع مختلف ضد آفتاب وجود دارد: لوسیون غلیظ، اسپری های رقیق، استیک ها، ضد آب و ضد آفتاب هایی حاوی زینک اکساید

اما ظاهرا، هیچ ضد آفتابی لزوما بهتر یا مطمئن تر از ضد آفتاب های دیگر نیست. شما باید بدانید کدام ضد آفتاب بهترین اثر را برای شما و فرزندانتان دارد.

از لحاظ محافظت در مقابل آفتاب، واقعا مهم نیست که چه نوع محصولی را استفاده می‌کنید. هر نوع محصولی که باشد، استفاده کردن و تجدید آن مهمترین نکته است.

چقدر طول می‌کشد تا ضد آفتاب از روی پوست پاک شود؟

بر روی ضد آفتاب های ضد آب عنوان شده که ۴۰ تا ۸۰ دقیقه دوام دارد. بیشتر مردم فقط نیمی از مقدار توصیه شده را به پوستشان و به شکل غیر یکنواخت می‌زنند، با این کار SPF را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند که قسمت های ضد آفتاب نزده بسوزند. برای گرفتن بهترین نتیجه، چندین بار و به طور یکنواخت از ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر کودک‌مان دچار آفتاب سوختگی شد چکار کنیم؟

اگر کودک‌مان دچار آفتاب سوختگی شد چکار کنیم؟

اگر ضد آفتاب کمتر از یک سال دارد، یا بزرگتر از یک سال است و دچار تاول، درد شدید، بیحالی و تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد شده ( ۱۰۱ درجه فارنهایت) به متخصص اطفال مراجعه کنید. ایبوپروفن و حمام آب سرد یا کمپرس مرطوب می‌تواند درد، التهاب و خارش را کاهش دهد.

هرگز به ضد آفتاب آسپرین ندهید، زیرا این امر می‌تواند منجر به بیماری نادر اما جدی به نام سندرم ری (Reye’s syndrom)  شود. تا زمانی که آفتاب سوختگی ضد آفتاب بهبود یابد، او را دور از معرض خورشید قرار دهید.

برای تشخیص سریع سرطان پوست به دنبال چه تغییراتی رو پوست کودکان‌مان باشیم؟

براساس گزارش لافارر https://lafarrerr.com/ احتمال ایجاد سرطان پوست در کودکان کم است، (این میزان برای ملانوما تقریبا سه درصد است) و بروز خال‌های جدید و تغییر سایز و رنگ آنها با افزایش سن کودک طبیعی است. کار عاقلانه این است که با پوست ضد آفتاب آشنا شوید، تا بتوانید فورا هرگونه تغییر را تشخیص دهید. هنگامی که مشغول تعویض پوشک یا حمام کردن ضد آفتاب هستید، پوست او را بررسی کنید. مراقب موارد زیر باشید:

  • خال‌های نامتقارن، که نیمی از آن با نیمه دیگر یکسان نیست.
  • خال‌هایی که ترکیبی از رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و سیاه هستند.
  • خال‌هایی که بزرگتر از یک پاک‌کن هستند.
  • زاویه‌دار شدن و تیره و ناصاف شدن لبه‌های خال
  • خارش و خونریزی

لباس و پوشش کودکان در روزهای آفتابی چگونه باید باشد؟

به ضد آفتاب لباسی بپوشانید که محافظت بیشتری در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید ایجاد کند و بافت متراکمی داشته باشد‌.

هرچند با لباس های تیره و ضخیم بیشتر گرمتان می شود، این لباس ها نسبت به لباس های روشن تر و نازک تر نور کمتری را به پوست می رسانند. البته، وقتی اینگونه لباس ها را می پوشید، به خصوص در روزهای بسیار گرم (داغ!)، احتیاط کنید تا زیاد از حد گرمتان نشود. مقدار زیادی آب بنوشید و وقتی لباس سنگین تری می پوشید، زمان بیرون بودن از خانه را کاهش دهید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که ضد آفتاب عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار بپوشد تا از صورت، گوش‌ها و گردنش محافظت شود.

5/5 - (1 امتیاز)