۸ خاصیت شگفت انگیز و مغذی باقلا
۸ خاصیت شگفت انگیز و مغذی باقلا

باقلا جدای از محبویت و طعم خوشمزه و کاربرد در غذا‌ها و میان وعده‌های دلچسب، فواید زیاد و آثار مفیدی برای حفظ و سلامت فرد مصرف کننده این ماده غذایی دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، باقالی که با نام های دیگری مانند لوبیا پهن، باقلا نیز شناخته می شود از خانواده نخود و لوبیا است. باقلا در اشکال و انواع مختلفی از جمله به صورت غلاف، خشک شده، کنسرو شده و منجمد وجود دارد. باقلا بخش محبوبی از رژیم غذایی خاورمیانه بوده اند، عمدتاً به دلیل محتوای پروتئین غنی آنها. اما به دلیل طعم کمی شیرین و خاکی خود و البته فواید سلامتی که در ادامه به تفصیل با آنها آشنا خواهیم شد، توجه گسترده ای را در سراسر جهان به خود جلب کرده اند.

باقلا منبع خوبی از انرژی است و یک وعده ۱۰۰ گرمی آن ۱۱۰ کیلو کالری انرژی دارد. طبق پایگاه داده مواد مغذی USDA، آنها سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر هستند. این لوبیا حاوی سطوح کمی قند است که طعم شیرین آنها را می دهد. وقتی صحبت از مواد معدنی به میان می آید، باقلا دارای کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. آنها همچنین حاوی ویتامین های مختلفی از جمله ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات و ویتامین A، E و K هستند که آنها را به یک مکمل مغذی و خوشمزه برای رژیم غذایی شما تبدیل می کند.
فواید باقلاباقلا با توجه به مواد مغذی غنی که دارد فواید زیادی مانند درمان بیماری پارکینسون، جلوگیری از نقایص مادرزادی، بهبود سلامت استخوان ها و مبارزه با کم خونی دارد. بیایید نگاهی دقیق به آنها در زیر بیندازیم.
۱- درمان علایم پارکینسون
بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، باقلا با توجه به محتوای غنی L-dopa و C-dopa آن، با افزایش سطح دوپامین خون، به بهبود عملکرد حرکتی در افرادی که از بیماری پارکینسون رنج می برند، کمک می کند.
مطالعه دیگری نشان داد که وقتی بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون ۲۵۰ گرم یا ۱.۵ فنجان باقلا در روز تغذیه می‌شدند، سطح دوپامین خون آنها افزایش مثبتی مشابه اثرات داروهای L-dopa نشان داد. این لوبیاها همچنین می توانند با سایر داروهای بیماری پارکینسون مانند کاربیدوپا برای بهبود علائم ترکیب شوند.
با این حال، مهم است که داروهای تجویز شده پزشکی خود را برای بیماری پارکینسون با باقلا جایگزین نکنید، زیرا تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع هنوز مورد نیاز است.
۲- جلوگیری از بروز نقایص مادرزادی
بر اساس گزارشی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در این زمینه منتشر کردند، در افرادی که ۱۰۰ گرم از این ماده را مصرف می‌کردند، ۱۰۶ درصد نیاز روزانه به ویتامین فولیک اسید تأمین شد. همان طور که می دانید، فولیک اسید از ویتامین‌های اساسی و مفید محلول در آب خانواده ویتامین‌های ب است که در ساختن اندام‌ها و سلول‌ها و پیشگیری از نقائص هنگام تولد به خصوص ایجاد نقش در لوله عصبی جنین نقشی بارز دارد. مطالعه‌ای که در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون انجام شد، نشان داد که مادران بارداری که در ماه‌های اول بارداری خود مقادیر کافی از فولات مصرف کردند، ریسک ابتلای جنین به نقائص مغز و نخاع کاهش پیدا کرد. این امر تأیید کننده مناسب بودن باقلا برای مصرف منظم در یک رژیم غذایی متوازن است.
۳- بهبود سلامت استخوان هاباقلا، سرشار از منگنز، مس، روی و کلسیم است که به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند. طبق تحقیقات، یک فنجان به همراه ۱۰۰ گرم باقلا حاوی ۴۳ میلی گرم منگنز است. منگنز به کاهش کمبود کلسیم در بدن کمک می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان و تحلیل استخوان در زنان مسن را کاهش می‌دهد.
۴- کمک به مبارزه با کم خونی
باقلا به دلیل داشتن آهن زیاد، به مبارزه با علائم کم خونی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس و غیره کمک می کند. آهن باعث تولید هموگلوبین در بدن می شود که به حمل اکسیژن به سلول های شما کمک می کند. از این رو، مصرف منظم باقلا ممکن است به پیشگیری از کم خونی نیز کمک کند.
اگرچه نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که کسانی که از کمبود G6PD رنج می‌برند، نباید این دانه‌ها را مصرف کنند، زیرا ممکن است منجر به اختلال خونی دیگری به نام کم خونی همولیتیک شود.
۵- کنترل و مدیریت فشار خون
با توجه به محتوای بالای منگنز و پتاسیم موجود در باقلا، آنها می توانند به مدیریت فشار خون شما کمک کنند. بر اساس مطالعات منتشر شده در رژیم غذایی DASH، غذاهای سرشار از منگنز و پتاسیم شناخته شده است که رگ های خونی را شل می کند و فشار خون بالا را کاهش می دهد و همچنین خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می دهد.
۶- کمک به فرایند کاهش وزن
یک فنجان یا ۱۷۰ گرم باقلا حاوی حدود ۱۸۰ کالری است که آن را به گزینه غذایی خوبی برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند تبدیل می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، آن‌ها همچنین دارای منبع غنی پروتئین و فیبر هستند که به بهبود احساس سیری در معده کمک می‌کند و در نتیجه نیاز یا تمایل به خوردن بیشتر را کاهش می‌دهد.
۷- کمک به کاهش سطح کلسترول خون
باقلا سرشار از فیبر محلول است که به جذب و حذف کلسترول از بدن شما کمک می کند. یک مطالعه همچنین نشان می دهد که چگونه فیبر محلول به کاهش کلسترول LDL و سطح گلوکز در بدن کمک می کند.
۸- خواص باقلا در تقویت سیستم ایمنی بدن
باقلا منبع غنی مس است که یک ماده معدنی مهم برای تنظیم تولید و رشد سلول های خونی سالم است. مس همچنین عملکرد گلبول‌های سفید را که پاتوژن‌های بیماری‌زا را در بدن از بین می‌برند، تقویت می‌کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که چگونه لوبیا می تواند توانایی های آنتی اکسیدانی یا مبارزه با رادیکال های آزاد را در افراد با افزایش سن افزایش دهد.

اثرات جانبی مصرف باقلا
رعایت اعتدال در مصرف باقلا مهم است زیرا زیاده روی در آن می تواند عوارض جانبی داشته باشد.
– کمبود ویتامین B6: باقلا در صورت مصرف بیش از حد می تواند باعث افسردگی شود. این به دلیل وجود L-dopa در آنها است که اگرچه برای سلامتی مفید است، اما بیش از حد می تواند باعث کمبود ویتامین B6 شود.
– تداخل دارویی: آنها همچنین ممکن است تداخل دارویی داشته باشند، بنابراین اگر داروهای افسردگی مصرف می کنید، بهتر است قبل از افزودن این لوبیا به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.
– کمبود G6PD: نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که همانطور که در بالا ذکر شد در صورت کمبود G6PD نباید این دانه ها را مصرف کرد.
– آلرژی: باقلا پخته نیز می تواند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند، بنابراین هنگام افزودن آنها به رژیم غذایی خود احتیاط کنید.در حالی که عوارض جانبی آن نادر است، بسیار امکان پذیر است، بنابراین اگر بعد از خوردن آن احساس ناراحتی کردید، لطفاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.