۳ ژوئن روز جهانی دوچرخه سواری گرامی باد
۳ ژوئن روز جهانی دوچرخه سواری گرامی باد

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های پرطرفدار است و سازمان ملل ۳ ژوئن را روز جهانی دو چرخه سواری نامگذاری کرده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،سازمان ملل سوم ژوئن ۲۰۱۸ برابر با ۱۳ خرداد را ” روز جهانی دوچرخه سواری” نامید و از تمامی فعالان فرهنگ دوچرخه سواری می‌خواهد که در این تاریخ، اولین روز زندگی خود را با دوچرخه تجربه کنند تا حفظ محیط زیست و سلامت در جامعه پوشش همگانی یابد.

تاریخچه روز جهانی دوچرخه سواری و دلیل نامگذاری آن
دوچرخه یکی از مهم‌ترین اختراعات تاریخ محسوب می‌شود، زیرا میلیون‌ها انسان از آن برای حمل و نقل استفاده می‌کنند که همین باعث تحرک بدن خواهد شد.
دوچرخه کاربردی و کمک کننده به سلامت بدن
دوچرخه یک وسیله کاربردی و قابل اعتماد و کمک کننده به تناسب اندام است که بسیاری از افراد از آن برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت هم استفاده می‌کنند و حتماً به استفاده از آن در طول روز پایبند هستند.
این وسیله‌ی کاربردی جنبه‌های سرگرم کننده، سلامت بخشی، هیجانی و طبیعت دوستی دارد و طرفداران زیادی را در سراسر جهان دارد.
روز جهانی دوچرخه سواری تلاش دارد که اهمیت واقعی دوچرخه را در سراسر جهان به همگان نشان دهد. 
تاریخچه نامگذاری روز دوچرخه سواری
همواره بشر در طول زندگی خود به دنبال راه‌هایی برای تسهیل شرایط زندگی و استفاده از ابزار‌های نوین برای گذر از سختی‌ها بوده است.
قرن نوزدهم آغاز استفاده از دوچرخه
در سال‌های اولیه قرن نوزدهم میلادی، کمبود وسایل حمل و نقل به شکلی ساده و کاربردی به شدت احساس می‌شد، به همین خاطر بشر به فکر ساخت وسیله‌ای با دو چرخ افتاد و در سال‌های پایانی قرن نوزدهم این طرح اولیه با تغییراتی روبرو شد و دوچرخه به زندگی انسان شد.
کارل ون دریس «Karl von Drais» اولین سازنده دوچرخه
اولین دوچرخه ساخته شده در این دوره، به کارل ون دریس «Karl von Drais» اختصاص دارد که دستگاه چوبی و بدون پدال بود وعموم مردم نام آن را «اسب مخروطی» گذاشته بودند و محبوبیت فراوانی در اروپا یافته بود. رفته رفته این اختراع تغییر کرد و به شکل امروزی در آمد.
بخشی از فواید دوچرخه

دوچرخه فواید زیادی برای انسان دارد و به نجات زندگی مردم، بهبود محیط زیست و افزایش سلامت بدن کمک می‌کند. به همین خاطر و تشویق به استفاده بیشتر از دوچرخه سازمان ملل متحد در اقدامی به جا و بر اساس توافق بین المللی ۱۹۳ کشور عضو، روزی را به عنوان روز جهانی دوچرخه سواری (World Bicycle Day) نامگذاری کردو در روز سوم ژوئن ۲۰۱۸ یا ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ این روز را به ثبت جهانی رساند.
بر اساس پژوهش ارائه شده توسط دو گروه فدراسیون دوچرخه سواران اروپا (ECF) و اتحاد جهانی دوچرخه سواری (WCA) در سال ۲۰۱۵ اثرات دوچرخه سواری را بررسی کردند و روز سوم ژوئن به عنوان روز جهانی دوچرخه سواری نام گذاری شد.
روز جهانی دوچرخه سواری
اهداف نامگذاری ۳ ژوئن به عنوان روز جهانی دوچرخه
اولین هدف نامگذاری این روز اهمیت آن است
دوچرخه در طول تاریخ یک وسیله بسیار قدیمی و کلاسیک برای رفت و آمد محسوب می‌شد و هنوز هم به همه افراد در سراسر جهان برای سریع‌تر انجام شدن کار هایشان کمک می‌کند. همه فرهنگ‌ها و همه مردم علاقه زیادی به استفاده از دوچرخه دارند. 
هدف دیگر تعیین روز جهانی دوچرخه
 
این است که شهر‌ها و کشور‌های دنیا نیاز به دوچرخه سواران را در سطح شهر فراموش نکنند، سعی کنند نیاز‌های آن‌ها را هر چه سریع‌تر برطرف کنند تا با افزایش تعداد دوچرخه سواران مواجه شوند.
روز جهانی دوچرخه فرصت دادن به دولتها
در نتیجه این روز فرصتی برای افزایش آگاهی مردم در مورد فواید دوچرخه سواری است و همین باعث می‌شود که دولت‌ها بیشتر به امنیت جاده‌ها و امکانات مربوط به دوچرخه سواران فکر کنند و سیاست‌های خود را در بعضی از جنبه‌ها تغییر دهند.
از طرفی دوچرخه در مقایسه سایر وسیله‌های نقلیه دیگر ارزان‌تر است و به بسیاری از خانواده‌ها در سراسر جهان کمک می‌کند تا دسترسی خوبی به یک حمل و نقل آسان و بی خطر و ارزان داشته باشند.
در نتیجه روز جهانی دوچرخه سواری یک روز بسیار مهم محسوب می‌شود.
دوچرخه یک وسیله بدون صدا و سالم برای سفر کردن از یک نقطه به نقطه دیگر است؛ بنابراین اگر بخواهیم از جهان در برابر خطر تولید گاز کربن دی اکسید محافظت کنیم، باید بیشتر از دوچرخه استفاده کنیم.
بیشتر بخوانید:همایشی برای سلامتی و هوای پاک
روز دوچرخه سواران
در واقع دوچرخه به نجات زندگی مردم، بهبود محیط زیست و کاهش فقر کمک می‌کند و باعث افزایش سلامت بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، سرطان، دیابت و حتی مرگ خواهد شد و همه این‌ها می‌تواند عاملی برای توجه بیشتر به آن باشد.
 
منابع: فدراسیون دوچرخه سواری، نمناک