روان‌پریشی سبب زوال عقلی می‌شود
روان‌پریشی سبب زوال عقلی می‌شود

به گفته سازمان بهداشت جهانی، جدای از افزایش سن، زوال عقل می‌تواند ناشی از علل دیگری از جمله جراحات، بیماری‌ها و آلزایمر نیز باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، زوال عقل علائم بسیاری را از اثرات جسمی تا روانی به همراه دارد. همچنین به عنوان هفتمین علت مرگ و میر در جهان نیز شناخته شده است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که روان‌پریشی می‌تواند منجر به افزایش خطر زوال عقل شود.روان‌پریشی می‌تواند علت اصلی بسیاری از بیماری‌های مختلف باشد. اغلب می‌تواند علائم فیزیکی مانند خستگی، میگرن، فشار خون بالا و … را به همراه داشته باشد. بسیار مهم است که ما از سلامت روان خود نیز مراقبت کنیم، همانطور که از سلامت جسمی خود مراقبت می‌کنیم.در یک مطالعه جدید که در  JAMA Network Open منتشر شده، مشخص شد که سلامت روان غیراستاندارد و زوال عقل با هم مرتبط هستند. این مطالعه که موسسه فنلاندی سلامت و رفاه، دانشگاه هلسینکی و دانشگاه فنلاند شرقی انجام داده اند، می‌گوید که  سالمندان باید به ویژه مراقب ناراحتی‌های روانی باشند، زیرا می‌تواند منجر به افزایش خطر زوال عقل شود. این مطالعه نشان می‌دهد علائم پریشانی روانی، به عنوان مثال، خستگی، افسردگی و استرس، عوامل خطرزا برای زوال عقل هستند.
چرا سلامت روان ضعیف می‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد؟استرس به زمانی اشاره دارد که ذهن ما به خطر فوری یا تکرار شونده پاسخ می‌دهد. این می‌تواند ناشی از موقعیت‌های اجتماعی، مشکلات مالی، شغل، مشکلات خانوادگی یا موارد دیگر باشد. همه افراد زمان‌های پر استرسی را پشت سر می‌گذارند، اما برای برخی، این وضعیت برای مدت طولانی‌تری ادامه می‌یابد. استرس می‌تواند دلیل اصلی بسیاری از علائم و بیماری‌های جسمی باشد.هنگامی که مغز ما علایم استرس را دریافت می‌کند، بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر می‌گذارد، که در نهایت نقش مهمی در شروع زوال عقل ایفا می‌کند. هورمونی که در هنگام استرس ترشح می‌شود، به نام کورتیزول شناخته می‌شود که مستقیماً با حافظه مرتبط است. از آنجایی که استرس با افسردگی و اضطراب نیز مرتبط است، در نهایت می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.با این حال، هنوز تحقیقات زیادی باید انجام شود تا بتوان خطرات و پیشگیری‌ها را برآورد کرد. عوامل زیادی می‌توانند باعث زوال عقل شوند و تشخیص سلامت روان ضعیف به عنوان نقش اصلی آسیب پذیری زوال عقل دشوار است.زوال عقل چیست؟
زوال عقل یک کاهش عملکرد شناختی است که معمولاً از پیری بیولوژیکی ناشی می‌شود. حدود ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند و هر سال حدود ۱۰ میلیون مورد جدید افزایش می‌یابد. برخی از علائم زوال عقل شامل از دست دادن حافظه، اختلال شناختی، از جمله قضاوت ضعیف و سردرگمی است. همچنین می‌تواند منجر به مشکل در صحبت کردن و دور شدن از سرگرمی‌ها و علایق معمول شود.زوال عقل همچنین می‌تواند باعث عدم تعادل و عوارض حرکتی شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی، جدای از افزایش سن، زوال عقل می‌تواند ناشی از علل دیگری از جمله جراحات، بیماری‌ها و آلزایمر نیز باشد.منبع: health news