دستگاه فوق‌العاده‌ای که مِه را شکار می‌کند!
دستگاه فوق‌العاده‌ای که مِه را شکار می‌کند!

گرفتن آب از مه برای کشاورزی ایده ای جدید و کاملا سازگار با محیط زیست است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، در قلب محله کوچک سن لوئی در کلمبیا، گروهی از مردم تصمیم گرفته‌اند با گرفتن آب از مه، کشاورزی شهری را به شیوه‌ای کاملا سازگار با محیط زیست ارتقاء ببخشند. آن‌ها ابتکار بسیار جالبی برای شکار مه به کار برده‌اند.

این پروژه به لطف همکاری مردم محلی با انجمن معماران کلمبیایی آغاز شد. این انجمن روش‌های سنتی ساخت و ساز را در چشم‌انداز‌های خودساخته و غیررسمی بوگوتا به چالش می‌کشد. سازۀ مه‌گیر با ایجاد یک مدل جایگزین پایدار بجای روش‌های ساخت و سازی که معمولاً از آجر و بتن استفاده می‌کنند، می‌تواند بدون هیچ دانش تخصصی یا دستگاه پیچیده‌ای تکمیل شود.
این سازه با چارچوب‌های فولادی ساخته می‌شود که در یک پارچه سفید پوشیده شده‌اند و آبِ موجود در هوای مه‌آلود را از طریق نمای بیرونی و سیستم لوله‌های پی‌وی‌سی جمع‌آوری می‌کند. با انجام این کار، اعضای جامعه نه تنها به لحاظ امکان کشاورزی توانمند شدند، بلکه این ابتکار سبب بروز تغییرات مثبت اجتماعی شده است و در واقع به یک مدل برای محله‌های دیگر تبدیل شده است.

این پروژه توسط سزار سالومون و آلهاندرو سالداریاگا از استودیوی آلسار آتلیه ابداع شد که در اصل پیش‌نمونه‌ای که بتواند آب مه را بگیرد طراحی کرده بودند. این ایده ریشه دواند و اعضای جامعه محلی و تیم طراحان برای واقعیت بخشیدن به این پیش‌نمونه با هم دست همکاری دادند.
 از این آب جمع‌آوری‌شده می‌توان برای مصرف خانگی مثلا تمیزکردن و شستن نیز استفاده کرد؛ علاوه بر این وابستگی جامعه محلی به منابع آبی شهری یا آبیاری گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد و به این ترتیب، کشاورزی شهری را ارتقاء داده و یک خرداقلیم ایده‌آل برای رشد گیاهان ایجاد می‌کند.
این نمونه اولیه در محله سن لوئی تبدیل به یک نقطه عطف شده است، که تغییرات اجتماعی مثبتی را هم با خود همراه آورده است. 
علاوه بر این، با ارتقاء کشاورزی شهری و کاهش وابستگی جامعه به منابع آبی شهری، آتلیه آلسار به بهبود امنیت غذایی و دستیابی به آب تمیز کمک کرده است و در عین حال، به مردم برای اقدام کردن و فکر کردن به راه‌حل‌های نوآورانه برای پرداختن به چالش‌های پیش‌روی جامعه انگیزه داده است.

منبع: فرادید