فناوری تولید نامحدود و ارزان آب شیرین از دریا
فناوری تولید نامحدود و ارزان آب شیرین از دریا

بحران آب تقریبا مشکل مشترک همه مردم جهان محسوب می‌شود و در این میان یکی از منابع دست نخورده در حال حاضر، بخار آب بالای اقیانوس‌ها است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، این یک واقعیت مسلم است که آب شیرین کافی برای موجودات ساکن در سیاره زمین وجود ندارد و این مشکلی است که انتظار می رود در سال های آینده بدتر شود.برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، بازیافت و محدود کردن آب تنها گزینه پیش روی انسان بوده و دانشمندان برای رفع نیازهای ما باید منابع جدیدی از این مایع حیاتی بیابند.

بحران آب تقریبا مشکل مشترک همه مردم جهان محسوب می شود و در این میان یکی از منابع دست ‌نخورده در حال حاضر، بخار آب بالای اقیانوس ‌ها است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که چگونه می توان از ساختار های برداشت برای تبدیل این بخار به آب آشامیدنی استفاده کرد.
پراوین کومار، مهندس عمران و محیط زیست، از دانشگاه ایلینوی اوربانا-شامپین در این رابطه می گوید: در نهایت، ما باید راهی برای افزایش عرضه آب شیرین پیدا کنیم، زیرا آب ذخیره شده و بازیافت شده از منابع موجود، هرچند ضروری است اما قطعا برای رفع نیازهای انسان کافی نخواهد بود. همچنین فکر می کنیم روش جدید پیشنهادی ما می تواند این کار را در مقیاس های بزرگ انجام دهد.
این محققان یک دستگاه تولید آب از منابع اقیانوسی تولید کرده اند که با ابعاد حدود ۲۱۰ متر عرض و ۱۰۰ متر ارتفاع – تقریباً به اندازه ارتفاع یک کشتی تفریحی بزرگ است که آب را انتقال داده، متراکم و جمع ‌آوری می ‌کند.
در این سیستم هوای مرطوب از بالای سطح اقیانوس به ساحل نزدیک منتقل شده و سیستم های خنک کننده می توانند بخار آب را به مایع متراکم کنند. این تیم می‌گوید که همه اینها با انرژی‌های تجدیدپذیر باد یا انرژی خورشیدی کار می ‌کنند.
در حالی که محققان جزئیات طرح خود را ارائه نکرده‌ اند، اما اعداد و ارقام را در مورد مقدار رطوبت قابل استخراج در ۱۴ سایت مطالعاتی در سراسر جهان مشخص کردند. تنها یکی از این تاسیسات به طور بالقوه می تواند متوسط نیاز روزانه آب آشامیدنی حدود ۵۰۰ هزار نفر را تامین کند.
فرانسینا دومینگز، محقق علوم جوی از دانشگاه ایلینویز درباره فناوری فوق می ‌گوید: این کار قبلاً انجام نشده است و من فکر می ‌کنم به این دلیل است که محققان بر روی راه ‌حل ‌های مبتنی بر خشکی تمرکز کرده ‌اند.
آب شیرین که برای آشامیدن، حمام کردن و آبیاری مورد نیاز است – فقط ۳ درصد از آب های جهان را تشکیل می دهد که بیشتر آن برای استفاده بسیار آلوده یا غیر قابل دسترس است. در این میان کمبود آب آشامیدنی سالم و آشامیدنی اغلب به فقیرترین مردم جهان ضربه زده و اثرات مخربی بر سلامت، امنیت و درآمد دارد.
شرح کامل این تحقیقات در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.