غول‌پیکران سکویا، بزرگ‌ترین موجودات زنده زمین!
غول‌پیکران سکویا، بزرگ‌ترین موجودات زنده زمین!

بزرگترین موجود زنده بر روی زمین که قادر به حرکت نیست، کشف شد!

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، اقیانوسی پر از درخت را تصور کنید. هر چه بیشتر به عمق آن بروید، درختان به طرز غیرقابل‌باوری بلندتر می‌شوند. محیط تنه‌ی آن‌ها به ده‌ها متر می‌رسد. شاخ و برگ آن‌ها به‌اندازه‌ی ۲۵ طبقه بالاتر از سر شما قرار می‌گیرد. این سرزمین غول‌های حقیقی است و نام آن پارک ملی سکویاست.
درختان سکویا بزرگ‌ترین موجود زنده بر روی زمین هستند که با توجه به تعاریف مختلف اندازه ارگانیسم، مانند:جرم، حجم، مساحت، طول یا ارتفاع، سنجیده شده‌اند. هایپریون بلند قامت‌ترین درخت جهان در پارک ملی رد-وود کالیفرنیا است که در میان هزاران درخت دیگر زندگی می‌کند.

زمان مورد نیاز برای رسیدن به ارتفاع ۷۶ متر در درختان در حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال است
بلندترین درخت جهان، هایپریون (Hyperion) از گونه سکویا همیشه سبز (Coast redwood) است. درختان سکویا، بزرگ‌ترین و غول پیکرترین درختان شناخته شده جهان هستند که در ارتفاعات ۱۳۷۱٫۶ تا ۲۱۳۳٫۶ متری رشد می‌کنند. از درخت سکویا با عناوینی همچون درخت ماموت، درخت غول و سرخ چوب غول پیکر نیز یاد می‌کنند. درخت سکویا پوستی بسیار ضخیم به رنگ قرمز و قهوه‌ای دارد. این درختان از شاخه مخروطیان و خانواده سرویان هستند.

درخت سکویا با عبور از ۱۲ سالگی میوه‌ای همچون درخت کاج تولید می‌کند که درون هرکدام از این میوه‌ها حدود ۲۳۰ بذر نهفته است. بذر‌های این درخت، چهار تا هفت سانتی‌متر بلندی و رنگ قهوه‌ای تیره دارند. این بذر‌ها با آسیب حشرات یا در گرمای اواخر تابستان با خرد شدن فلس‌های میوه‌های مخروطی آزاد می‌شوند؛ هر چند که می‌توانند به‌مدت ۲۰ سال سبز و بسته باقی بمانند. درختان سکویا از اواخر زمستان تا اواسط بهار گل می‌دهند.

درختان غول‌پیکر سکویا می‌توانند تا ۱۱،۰۰۰ میوه مخروطی تولید کنند که تراکم آن‌ها در قسمت تاج درختان بیشتر است. این درختان غول پیکر می‌توانند به‌طور میانگین سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانه پراکنده کنند که برخی از دانه‌های بال‌دار آن‌ها تا ۱۸۰ متر دورتر از درخت مادر پرواز می‌کنند. درختان سکویا رشد نسبتا سریعی دارند و سالی ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند.

در طی پژوهشی با نام «پروژه ردوود و تغییرات آب و هوا» سیلت و همکارانش یکی از درختان غول‌پیکر سکویا با نام پرزیدنت را مورد مطالعه قرار دادند؛ آن‌ها با نمونه‌برداری و اندازه‌گیری تنه این درخت ۳۲۰۰ ساله در ارتفاعات مختلف دریافتند که این درخت هنوز به رشد خود ادامه می‌دهد. آن‌ها پی بردند که درختان سکویا در فصل رشد خود مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن را در درون برگ‌ها ذخیره می‌کنند و در ۶ ماه زمستان آن‌ها را به ترکیبات عالی و سلولزی تبدیل می‌کند. با وجود توقف رشد این درختان غول‌پیکر در فصل سرد، هنوز هم مرتفع‌ترین و عظیم‌ترین درختان جهان از همین خانواده هستند.قدیمی‌ترین درخت سکویای جهان بر اساس تعداد حلقه، عمری در حدود ۳۵۰۰ سال داشته است. متوسط ارتفاع این درختان ۵۰ تا ۸۵ و قطر آنان بین ۶ تا ۱۰ متر تخمین زده شده است. یکی از نکات جالب در مورد ارتفاع درختان زمانی است که باید برای رسیدن به ارتفاع ۷۶ متر سپری شود؛ این زمان ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال تعیین شده است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اکثر درختان سکویا سنی بالای ۲۰۰۰ سال دارند.
استیو سلیت و همکاران وی در طی پژوهش‌های خود پی بردند که با افزایش سن این درختان نه‌تن‌ها ارتفاع بلکه حجم و میزان چوب تولیدی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه یک سکویای کهنسال همچون پرزیدنت هر سال چوب بیش‌تری تولید می‌کند و ضخامت شاخه و تنه آن نسبت به سکویا‌های جوان ضخیم‌تر خواهد شد.
بلندترین و غول پیکرترین درختان جهان در «پارک ملی سکویا»، «پارک ملی یوسمیت» و «پارک ملی و ایالتی ردوود» (Redwood National and State Parks) در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. پارک ملی ردوود محل زندگی بلندترین درخت جهان، میراثی باستانی است که با قدمت بیشتر از سه هزار سال در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.درخت هایپریون که با این ارتفاع ۲۱ متر از برج بیگ بن لندن بلندتر است، به نسبت سایر درختان سکویا هنوز بسیار جوان محسوب می‌شود. این درخت با ۶۰۰ سال سن همچون جوانی ۲۰ ساله است. پیش از این، «غول بزرگ استراتوسفر» با ارتفاع ۱۱۲٫۵ متر دو برابر بلندتر از مجسمه آزادی و رکورددار جهان بود؛ اما هایپریون با اختلاف سه متر از این درخت پیش افتاد.
درخت ژنرال شرمن که نام آن از فرمانده کل ارتش ایالات متحده آمریکا از سال ۱۸۶۹ تا ۱۸۸۳ وام گرفته شده است، بزرگ‌ترین درخت زنده شناخته شده جهان است.
شگفت‌انگیزتر اینکه درختانی کهنسال با چنین ارتفاع و حجمی هنوز پیرترین درختان جهان نیستند و کاج باستانی متوشلخ (Methuselah) با ۴،۸۵۰ سال سن، در منطقه کوهستان سفید شهرستان اینیو کالیفرنیا رکورد کهن‌سال‌ترین درخت جهان را به دوش می‌کشد.

 
منبع: لست سکند/کجاور