کشف سرنخ‌هایی درباره آغاز زندگی روی زمین
کشف سرنخ‌هایی درباره آغاز زندگی روی زمین

نمونه‌هایی که از یک سیارک نزدیک به زمین به نام ریوگو گرفته شده بینش‌های مهمی را در مورد آغاز بالقوه حیات در سیاره زمین در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در دسامبر ۲۰۱۴، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، فضاپیمای هایابوسای ۲ (Hayabusa۲) را در یک ماموریت برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سیارک غنی از کربن ریوگو، پرتاب کرد و در ادامه هایابوسا به مدت ۱۶ ماه این سیارک را مورد بررسی قرار داد و از آن نمونه برداری کرد.
سپس هایابوسا محموله فرازمینی خود را در دسامبر ۲۰۲۰ به زمین رساند که شامل مجموعا ۵٫۴ گرم نمونه بکر جمع آوری شده در طی دو عملیات لمسی روی سیارک بود. تجزیه و تحلیل قبلی نمونه‌ها قدیمی‌ترین ماده‌ای را که تاکنون شناسایی شده بود، نشان داد. اکنون مطالعات جدید اسرار بیشتری را فاش کرده است.
یک تیم بین المللی از محققان به سرپرستی دانشگاه هوکایدو در ژاپن، نمونه‌ها را با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا همراه با طیف سنجی جرمی با وضوح بالا یونیزاسیون الکترواسپری (HPLC/ESI-HRMS) تجزیه و تحلیل کردند. این ابزار قدرتمند امکان تجزیه و تحلیل در سطح مولکولی مواد پیچیده، به ویژه باز‌های هسته‌ای را فراهم می‌کند.یاسوهیرو اوبا (Yasuhiro Oba) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: دانشمندان قبلاً هسته‌ها و ویتامین‌ها را در برخی از شهاب سنگ‌های غنی از کربن پیدا کرده اند، اما همیشه بحث آلودگی ناشی از قرار گرفتن در معرض محیط زیست زمین وجود داشت. از آنجایی که فضاپیمای هایابوسا دو نمونه را مستقیماً از سیارک ریوگو جمع آوری کرد و آن‌ها را در کپسول‌های مهر و موم شده به زمین تحویل داد، می‌توان آلودگی را رد کرد.
محققان بر این باورند:در صورت یافتن، باز‌های هسته‌ای درک بهتری از نقش آن‌ها در تکامل پری بیوتیکی، مرحله تکاملی که فرض می‌شود قبل از ظهور حیات بر روی زمین رخ داده است، ارائه می‌دهند.
تجزیه و تحلیل نمونه‌های سیارک نشان داد: اوراسیل، علاوه بر اسید نیکوتینیک و سایر ترکیبات آلی حاوی نیتروژن است. اوبا در این باره گفت: ما اوراسیل را در نمونه‌ها در مقادیر کم، در محدوده ۶ تا ۳۲ قسمت در میلیارد (ppb) یافتیم، در حالی که ویتامین B۳ فراوان‌تر بود. مولکول‌های بیولوژیکی دیگری نیز در نمونه یافت شد از جمله مجموعه‌ای از اسید‌های آمینه، آمین‌ها و اسید‌های کربوکسیلیک که به ترتیب در پروتئین‌ها و متابولیسم یافت می‌شوند.
محققان فرض می‌کنند: ترکیبات حاوی نیتروژن احتمالاً از مولکول‌های ساده تری مانند آمونیاک، فرمالدئید و هیدروژن سیانید تشکیل شده اند. در حالی که این مولکول‌ها در نمونه‌های ریوگو شناسایی نشدند، اما در یخ‌های موجود در دنباله دار‌ها وجود دارند. محققان بر این باورند که ریوگو احتمالا در محیطی با دمای پایین، یک ستاره دنباله دار یا جرم سیاره‌ای بوده است. این یافته‌ها تاریخچه تکاملی حیات روی زمین، به ویژه نقشی که آر ان‌ای ایفا می‌کند را روشن‌تر می‌کند.
اوبا در خاتمه گفت: کشف اوراسیل در نمونه‌های ریوگو به نظریه‌های کنونی در مورد منشأ باز‌های هسته‌ای در زمین اولیه قوت می‌بخشد. تیم تحقیقاتی امیدوار است نتایج خود را با نمونه‌های جمع آوری شده توسط کاوشگر OSIRIS-REx ناسا که قرار است در سپتامبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) به زمین تحویل داده شود، مقایسه کند.
شرح کامل این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.
مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: سیناپرس