ورزش، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد
ورزش، سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

محققان مؤسسه فناوری و علوم پیشرفته بکمن، در مطالعه جدیدی نشان دادند: فعالیت بدنی ممکن است با انتشار سیگنال‌های شیمیایی خاصی، مستقیما در بهبود سلامت مغز نقش داشته باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، محققان به ویژه علاقه‌مند به بررسی این موضوع بودند که ورزش، چگونه بر ناحیه هیپوکامپ مغز تاثیر می‌گذارد. پژوهشگران توضیح داده اند: هیپوکامپ، یک ناحیه حیاتی برای یادگیری و حافظه و در نتیجه سلامت شناختی است؛ بنابراین درک نقش ورزش در سلامت مغز، می‌تواند به توسعه درمان‌های مبتنی بر ورزش برای مقابله با شرایط مختلف، از جمله بیماری آلزایمر کمک کند.
هنگامی که عضلات در حین تمرینات ورزشی منقبض می‌شوند، ترکیبات مختلفی را وارد جریان خون می‌کنند. این ترکیبات می‌توانند به قسمت‌های مختلف بدن، از جمله مغز سفر کنند. دانشمندان، تأثیر قرار گرفتن سلول‌های هیپوکامپ در معرض این سیگنال‌های شیمیایی را بررسی کردند.نتایج نشان داد: قرار گرفتن در معرض سیگنال‌های شیمیایی آزاد شده از سلول‌های ماهیچه‌ای منقبض شده باعث می‌شود که نورون‌های هیپوکامپ، سیگنال‌های الکتریکی بزرگ‌تر و مکررتری تولید کنند، که نشانه‌ای از رشد و سلامت قوی است. در عرض چند روز، نورون‌ها این سیگنال‌های الکتریکی را به طور همزمان پخش کردند، که نشان می‌دهد نورون‌ها با هم، شبکه بالغ تری را تشکیل می‌دهند.برای درک بهتر مسیری که ورزش را به سلامت بهتر مغز مرتبط می‌کند، محققان، بر نقش آستروسیت‌ها در میانجیگری این رابطه تمرکز کردند. دانشمندان افزودند: ترکیبات ماهیچه‌ها پیش از رسیدن به نورون‌ها از آستروسیت‌ها عبور می‌کنند. در نتیجه ما تصور کردیم که ممکن است این سلول ها، نقشی در کمک به نورون‌ها برای پاسخ دادن به این سیگنال‌ها داشته باشند.با این حال، تیم تحقیقاتی دریافت که حتی پس از حذف آستروسیت ها، نورون‌ها همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند، احتمالا تا حدی که از کنترل خارج شوند. پژوهشگران اظهار داشته اند:آستروسیت ها، نقش مهمی در میانجیگری اثرات ورزش بر مغز دارند. آستروسیت‌ها با تنظیم فعالیت عصبی و جلوگیری از تحریک پذیری بیش از حد نورون ها، به حفظ تعادل لازم برای عملکرد بهینه مغز کمک می‌کنند. در نهایت، محققان اضافه کردند: یافته‌های ما، ممکن است به توسعه برنامه‌های ورزشی مؤثرتر برای اختلالات شناختی مانند بیماری آلزایمر کمک کنند.یافته‌های تحقیقاتی در مجله Neuroscience منتشر شده اند.

5/5 - (1 امتیاز)