آیا پول بیشتر با شادی بیشتر ارتباط دارد؟
آیا پول بیشتر با شادی بیشتر ارتباط دارد؟

آیا افرادی که درآمد بیشتری کسب می‌کنند در زندگی روزمره شادتر هستند؟ اگرچه این سوال ساده به نظر می‌رسد، اما تحقیقات پیشین یافته‌های متناقضی را نشان داده بود که باعث عدم اطمینان در مورد پاسخ آن می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، پیشتر تحقیقات بنیادی دانیل کانمن و آنگوس دیتون از دانشگاه پرینستون نشان داد که شادی روزانه با افزایش درآمد سالانه افزایش می ‌یابد، اما با درآمد بالاتر از ۷۵ هزار دلار میزان شادی کاهش یافته و بالا نمی‌ رود. در مقابل، مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۲۱ از متیو کیلینگزورث (Matthew Killingsworth) از دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که شادی با درآمدی بیش از ۷۵ هزار دلار به طور پیوسته افزایش می یابد.

برای درک بهتر این دو تفاوت‌ عمیق در علم، محققان با همکاری پروفسور باربارا ملرز (Barbara Mellers) از دانشگاه پن قدم در راه انجام تحقیقات جدید نهادند. در پژوهش های جدید این محققان مشخص شد که به طور متوسط، درآمدهای بیشتر با سطوح فزاینده شادی همراه است. با این حال، با دقت بیشتر در گروه های مختلف با میزان درآمدهای متفاوت مشخص شد این رابطه پیچیده‌تر می ‌شود و نشان می ‌دهد که در روند کلی، هر گروه ناراضی با افزایش درآمد تا ۱۰۰ هزار دلار شادی بیشتری کسب می کند اما شادی پس از این میزان درآمد بیشتر نمی شود.
کیلینگزورث می ‌گوید: به ساده‌ترین عبارت، این یافته نشان می ‌دهد که برای اکثر مردم درآمدهای بیشتر با شادی بیشتر همراه است. استثنا افرادی هستند که از نظر مالی شرایط خوبی دارند اما ناراضی هستند. برای مثال، اگر شما ثروتمند و بدبخت هستید، پول بیشتر کمکی نمی کند.
ملرز به این مفهوم می پردازد و خاطرنشان می کند که رفاه عاطفی و درآمد تنها با یک رابطه مرتبط نیستند. او می ‌گوید: این عملکرد برای افرادی با سطوح مختلف رفاه عاطفی متفاوت است. به طور خاص، برای گروهی که کمترین میزان خوشحالی را دارند، شادی با درآمد تا ۱۰۰ هزار دلار افزایش می ‌یابد، سپس با افزایش درآمد، افزایش بیشتری نشان نمی ‌دهد. برای کسانی که در محدوده متوسط رفاه عاطفی قرار دارند، شادی به صورت خطی با درآمد افزایش می یابد و برای شادترین گروه این ارتباط در واقع به بالای ۱۰۰ هزار دلار افزایش می یابد.

کیلینگزورث، کانمن و ملرز بر فرضیه جدیدی تمرکز کردند که هم اکثریت شاد و هم یک اقلیت ناراضی را در بر می گیرد. آنها حدس می زنند که برای اکثریت شاد، با ورود پول بیشتر شادی افزایش می یابد. اما در گروه ناراضی، شادی با افزایش درآمد بهبود می ‌یابد، اما فقط تا یک آستانه درآمد مشخص و پس از آن دیگر پیشرفت نمی ‌کند. با این حال، کیلینگزورث می افزاید که برای رفاه عاطفی پول همه چیز نیست. او می گوید: پول تنها یکی از عوامل تعیین کننده شادی است. پول راز خوشبختی نیست، اما احتمالا می تواند کمک زیادی به شاد زیستن کند.
شرح کامل این پژوهش و نتایج آن در آخرین شماره مجله تخصصی National Academy of Sciences منتشر شده است.