توصیه‌های غیر تغذیه‌ای برای غلبه برضعف روزه داری+فیلم
توصیه‌های غیر تغذیه‌ای برای غلبه برضعف روزه داری+فیلم

خیلی از افراد روزه داری را دوست دارند، اما از ضعف و خواب آلودگی که در این ایام دارند شکایت دارند خبر خوب اینکه این حالت قابل پیشگیری است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،ضعف جسمی و بدنی یک عارضه عمومی است که نه تنها در حین روزه داری بلکه تحت شرایط خاص نیز ممکن است رخ دهد، اما در ماه رمضان عوامل متعددی هستند که بر شدت این ضعف می‌افزایند و روزه را برای روزه داران دشوار می‌سازند، با این‌وجود می‌توان راه‌هایی را برای کاهش ضعف بدنی در این ایام به‌کار بست.علل بروز ضعف غیر طبیعی در برخی از افراد۱. خواب بلافاصله بعداز سحری۲. خواب زیاد در طول روز۳. افزایش حرارت بدن/سوء مزاج گرم۴. رفتار وکار‌هایی که سبب تحلیل قوای بدن می‌شودتوضیحات درباره عوامل ایجاد کننده خواب آلودگی در روزه دار۱. خواب بلافاصله بعداز سحریخوابیدن بلافاصله بعد از سحری، مشکلات سوء هضم را در پی داشته به طوری که گویا فرد در وعده سحر چیزی مصرف نکرده باشد.۲. خواب زیاد در طول روززیاد خوابیدن در طول روز، نه تنها کمکی به کم شدن ضعف روزه دار نخواهد کرد بلکه آن را تشدید می‌کند، چرا که خواب زیاد در طول روز سبب می‌شود که مواد ضروری بدن یا اصطلاحاً رطوبت اصلی بدن مصرف شود، در واقع حرارتی که در داخل بدن متوجه هضم در حین خواب می‌شود از مواد اصلی و رطوبت بدن استفاده می‌کند و به دنبال خود سبب ایجاد ضعف میشود.۳. افزایش حرارت بدن/سوء مزاج گرمپیامدی که سوء مزاج گرم به دنبال دارد، تحلیل رفتن قوای بدنی است، یعنی از عوارض زیاد مصرف گرمیجات، به جز افزایش حرارت بدن و تشنگی، ضعف بدنی را نیز می‌توان نام برد.۴. هر رفتار و هر کاری که سبب تحلیل قوای بدن می‌شودانجام کار‌های ذیل در طول روزه داری می‌توانند سبب تحلیل رفتن قوای بدنی و در نتیجه ضعف بدنی شوند:انجام کار‌های سنگین و طاقت فرساانجام کار‌هایی که قدرت فکری و ذهنی زیادی را طلب می‌کنندحمام سنگینورزش سنگینپیشگیری از ضعف و خواب آلودگی روزه داریبرای  کم کردن ضعف روزه و در نتیجه بهره مندی هر چه بیشتر از برکات این ماه مبارک، اقدامات زیر را به کار ببندید:خواب قیلوله
در صورت امکان از خواب قیلوله غافل نشوید. خواب قیلوله، همان خواب کوتاه و سبک قبل از اذان ظهر است. این خواب کمک زیادی به کم کردن گرسنگی و ضعف روزه دار می‌کند.آگاهانه غذا بخوریدآیا یادتان هست که دیشب چه غذایی خوردید؟ اگر برای یافتن پاسخ دچار مشکل هستید باید بگوییم که هرگز تنها نیستید اکثر ما به خاطر نمی‌آوریم که دیشب چه غذایی خوردیم؛ زیرا عادت کرده‌ایم چسبیده به گوشی موبایل یا در حال نگاه کردن با سرعت زیاد غذایمان را نوش جان می‌کنیم.محققان دریافته‌اند خوردن غذا هنگام استفاده از تلفن یا تماشای تلویزیون، ردیابی آنچه می‌خورید را برای ذهن انسان دشوار می‌کند. نتیجه نهایی شامل پرخوری یا کاهش سرعت متابولیسم است.این در حالی است که متخصصان مواد غذایی همچنین نسبت به خوردن در هنگام خستگی یا خواب‌آلودگی هشدار می‌دهند. شما هنگامی که حین انجام کاری غذا می‌خورید به سرعت زیاد فقط غذا را می‌خورید، بدون اینکه حتی متوجه شوید تا به الان چه خورده‌اید.بسیاری از افراد در وعده سحر نیز به همین شکل هستند. به دلیل خواب‌آلودگی و یا استرس اذان به سرعت غذای موردنظر را می‌خورند بدون اینکه حتی تمرکز کنند که چه می‌خورند. این موضوع باعث می‌شود شما به سرعت احساس سیری کاذب کنید و دیگر دست از خوردن بردارید در حالیکه با بیدار شدن در طول روز دائما احساس گرسنگی و بی‌حالی می‌کنید.حمام سبک: حمام سنگین در طول روز باعث ضعف می‌شود، اما استحمام سبک برای رفع تشنگی مفید است، حمام‌های سنگین را در فاصله بین افطار تا سحر بروید.خودتان را مشغول کنیدروز‌های معمولی خود را به یاد بیاورید. روز‌هایی که شاید اصلا هیچ کاری برای انجام دادن ندارید و دائماً در حال استراحت و خوابیدن هستید. چقدر بی‌حال و کسل‌کننده است؟اگر برنامه‌ریزی کنید که چگونه از زمان خود در ماه رمضان استفاده کنید، کمتر روی چالش‌های آن تمرکز خواهید کرد.اطمینان حاصل کنید که به درستی برای تمام کار‌های خود برنامه‌ریزی کرده‌اید. در ماه رمضان از زمان خود به صورت بهینه استفاده کنید و زمان زیادی را در کنار خانواده و دوستان خود بگذرانید. تمامی کار‌های خود را به قبل از افطار موکول کنید تا روی آن‎ها متمرکز باشید و همچنین به دیگران نیز برای حل مشکلات و کارهایشان کمک کنید.به عبارتی کاری کنید که دائما سرگرم برخی امور باشید در این صورت انرژی شما خواه ناخواه بیشتر می‌شود و کمتر احساس بی‌حالی خواهید کرد.تنفس خود را بهبود بخشیدیکی دیگر از توصیه‌های مهم برای رفع بی‌حالی در ماه رمضان، به روش طبیعی تمرین تنفس عمیق است. در حالی که یادگیری آن آسان است، بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که چگونه به درستی نفس بکشیم تا حداکثر اکسیژن را استنشاق کنیم.نکاتی برای تمرین تنفس خوببرای تنفس صحیح باید:از طریق بینی عمیق نفس بکشیداز دیافراگم خود استفاده کنیدتنفس آهسته‌تر را تمرین کنیدتنفس خوب مهم است، زیرا بر کیفیت اکسیژنی که به سیستم بدن خود وارد می‌کنیم تأثیر می‌گذارد. همچنین درست نفس کشیدن، تعیین می‌کند که چگونه دی‌اکسید کربن را دفع کنیم. افرادی که مستعد تنفس کم‌عمق هستند به راحتی خسته می‌شوند و خستگی روحی و جسمی را تجربه می‌کنند.اگر به درستی نفس نکشیم، اکسیژن کمتری به مغز و سلول‌های قلب ما می‌رسد که نشان‌دهنده‌ی این است که ما برای عملکرد در سطح مطلوب مشکل خواهیم داشت.
بیشتر بخوانید:در ماه رمضان مراقبت از دندانهایتان را رها نکنید+فیلم
در ماه مبارک رمضان نقش نفس‌کشیدن درست دو برابر خواهد بود؛ زیرا مغز در زمان روزه‌داری احساس خستگی و بی‌حالی می‌کند و ما برای افزایش انرژی باید میزان اکسیژن باکیفیت‌تری به آن برسانیم. این نکته نیز برای رفع بی‌حالی در ماه رمضان به شما بسیار کمک خواهد کرد.کلام آخراحساس ضعف و بی‌حالی در ماه مبارک رمضان امری بدیهی و غیر قابل انکار است که فرد روزه‌دار آن را تجربه خواهد کرد؛ اما برای کاهش ضعف و رفع بی‌حالی در ماه رمضان روش‌های گوناگونی وجود دارد که به کارگیری آن‌ها می‌تواند به عزیزان روزه‌دار کمک کند که زمان سحر تا افطار را با انرژی بیشتری سپری کنند و کمتر دچار بی‌حالی شوند.
راهکارهای غیر تغذیه ای دکتر مریم سادات پاکنژاد درباره غلبه بر ضعف روزه داری

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع: طبایع، سیوطب