چرا بی نظمی ضربان قلب در بین زنان بیشتر است؟
چرا بی نظمی ضربان قلب در بین زنان بیشتر است؟

اگرچه زنان به طور کلی نسبت به مردان در برابر بیماری‌های قلبی عروقی مقاومت بهتری دارند، اما این موضوع در مورد بیماری‌های ارثی که باعث ایجاد ریتم غیرطبیعی قلب می‌شوند، صدق نمی‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد: هورمون جنسی استروژن می‌تواند عامل این موضوع باشد که زنان بیشتر از مردان از ضربان قلب نامنظم رنج می‌برند که به آن آریتمی نیز می‌گویند.

محققان دانشگاه لینشوپینگ در سوئد یک بیماری خاص به نام سندرم QT طولانی را مورد بررسی قرار دادند که در آن قلب برای اتمام هر ضربان قلب بیشتر از حد طبیعی زمان صرف می‌کند. این سندروم اغلب به دلیل یک تغییر ارثی مادرزادی یا جهشی است که یکی از کانال‌های یونی قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری نسبتاً نادر بوده و از هر ۲۵۰۰ نفر یک نفر را مبتلا می‌کند.از منظر علمی، کانال‌های یونی منافذ کوچکی هستند که از غشا‌های سلول می‌گذرند و جریان یون‌های باردار الکتریکی را در داخل و خارج سلول تنظیم می‌کنند. برخی از کانال‌های یونی به عنوان یک شتاب دهنده و برخی دیگر به عنوان یک ترمز عمل می‌کنند. آن‌ها با هم هر یک از ۲ و نیم میلیارد ضربان قلب را که اکثر ما در طول زندگی خود داریم تنظیم می‌کنند.سارا لین، دانشیار دپارتمان علوم زیست پزشکی و بالینی در دانشگاه لینشوپینگ در این رابطه گفت: ما در تلاشیم تا بفهمیم کدام مواد در بدن بر عملکرد کانال‌های یونی تأثیر می‌گذارند. اگر بتوانیم بفهمیم که این ساختار چگونه کار می‌کند، شاید بتوانیم بفهمیم که چرا برخی از افراد بیشتر محافظت می‌شوند و برخی دیگر بیشتر ضربه می‌خورند.این تیم با استفاده از تخم‌های قورباغه، نوع انسانی کانال یونی را در تخم‌هایی که این کانال را ندارند وارد کردند. در ادامه محققان فعال‌ترین شکل هورمون جنسی استروژن به نام استرادیول را اضافه کرده و عملکرد کانال یونی را اندازه گرفتند.طی این بررسی‌ها مشخص شد که استروژن عملکرد کانال یونی را مختل می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد هورمون فوق ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از آریتمی را افزایش دهد در حالی که سایر هورمون‌های جنسی تأثیری در بروز بی نظمی ضربان قلب نداشتند.محققان خاطرنشان می‌کنند:یادآوری اثرات مثبت استروژن بسیار مهم است. با این حال، برای زنان با خطر ارثی افزایش LQTS، استروژن احتمالاً می‌تواند یک عامل خطرزا باشد. 
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.منبع: studyfinds