فرش قرمز نوروز زیر پای میهمانان تبریز + فیلم
فرش قرمز نوروز زیر پای میهمانان تبریز + فیلم

تبریز ، شهر جهانی فرش های دست باف ، آماده‌ استقبال از عید و مسافران نوروزی شده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، کلانشهر تبریز، امروز علاوه بر اینکه به عنوان شهر صنعتی و اقتصادی کشور شناخته می‌شود، دارای اماکن گردشگری فروان منحصر بفردی است که مردم ایران می‌توانند این کلانشهر را به عنوان مقصد گردشگری نوروز  انتخاب کنند.به عنوان مثال می‌توان به بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اشاره کرد که در این کلانشهر جای گرفته است و با بازارچه هایش همچون بازار امیر، بازار بلورفروشان، بازار حرمخانه، بازار شیشه‌گرخانه، بازار صادقیه، بازار عباچی، بازار کفاشان، بازار یمنی‌دوز و راسته‌بازار با تیمچه‌های فروان چشم به راه مهمانان نوروزی است.یا می‌توان به استخر بزرگ ائل گلی تبریز با شش هکتار وسعت و عمق ۱۲ متری اشاره کرد که به عنوان یکی از مهم‌ترین اماکن گردشگری تبریز به چشم می‌خورد؛ شهربازی و نیز مسافرخانه‌های متعدد در جوار این گردشگاه بر اهمیت آن می‌افزاید.کاخ شهرداری تبریز نیز یکی دیگر از اماکن گردشگری است که این روز‌ها علاوه بر عمارت شهرداری، به موزه شهرداری نیز تبدیل شده و گردشگران می‌توانند برای بازدید از این موزه، داخل عمارت ساعت تبریز شوند؛ این عمارت از ابتدای احداث تا به حال، به عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته.
تبریز علاوه بر دارا بودن اماکن گردشگری فروان، دارای چندین موزه‌ی تاریخی است که یکی از مهم‌ترین آنها، می‌توان به موزه آذربایجان اشاره کرد که به عنوان دومین موزه کشور شناخته شده است؛ موزه قاجار، خانه مشروطه، موزه سنجش، موزه عصرآهن و چندین موزه دیگر نیز از موزه‌های کلانشهر تبریز به شمار می‌رود.
کلانشهر تبریز دارای بیش از ۱۴۰ پارک برای پذیرایی از مهمانان نوروزی است که مهم‌ترین پارک می‌توان به پارک مسافر و پارک آنالار آتالار (پارک مینیاتور) اشاره کرد؛ با وجود اینکه برخی از پارک‌های این کلانشهر به تجهیزات لوناپارک مجهز هستند، ولی لوناپارک ائل گلی و باغلارباغی به عنوان بزرگترین شهربازی‌های تبریز محسوب می‌شوند.

تبریز اولین شهر کشور است که در آن هتل و مسافرخانه به سبک جدید در سال ۱۲۷۷ خورشیدی ساخته شده است؛ هم اکنون این کلانشهر دارای هتل‌ها و مسافرخانه‌های فروانی است که عمدتا اکثر این هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در خیابان امام و در مجاورت ارک علیشاه ساخته شده اند.
مسافران نوروزی می‌توانند در این کلانشهر با غذا‌های محلی همچون دلمه برگ مو، کوفته تبریزی و کوکو از خود پذیرایی کرده و شیرینی‌های متخلف همچون آجیل، اریس، باسلوق، پشمک، خشکبار، قرابیه و نوقا را با خود به سوغات ببرند.
صنایع دستی 
از جمله صنایع دستی تبریز  سفالگری، سوزن‌دوزی، قالی‌بافی، قلم‌زنی روی مس، کفش‌دوزی، کنده‌کاری، گلدوزی، گلیم‌بافی، معرق‌کاری، نقاشی روی سرامیک، نقره‌کاری ، نگارگری و از همه معروف تر فرش دستباف می باشد. 
تبریز، در حال حاضر از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده‌است.  در مورد تاریخچه فرش در تبریز چنین می‌توان گفت که با توجه به قدمت تاریخی این شهر؛ مسلماً هنر صنعت فرش بافی در آن به قبل از دوران صفویه باز می‌گردد. در نیمه دوم قرن پانزده و در دوران صفوی، فرش از حالتی روستایی به هنر پیشرفته درباری تبدیل شد. 
در فرش تبریز ابداعاتی خصوصاً در چند دهه اخیر انجام شده که حالتی خاص را به فرش اعلای این منطقه داده است. این خلاقیت‌ها در نقوش، رنگ و بافت نمود کرده و سبب به وجود آمدن آثار بدیع در زمینه تولید فرش نفیس ایران گردیده که تاکنون سابقه نداشته‌است.
تحول در رنگ آمیزی فرش تبریز ۱ .نمایش عمقاز جلوه‌های جدید در رنگ فرش معاصر تبریز به کار گیری عمق و بعد یا پرسپکتیو در این طرح دو بعدی است که شناسه‌ای خاص به فرش تبریز داده‌است.۲. استفاده از رنگ برای فضا بندیتحولی دیگر در ابداعات فرش تبریز، استفاده از رنگ برای پر کردن فضا‌های خالی به جای نقش است که با به کار گیری رنگ‌های دارای هارمونی و هماهنگی با طرح فضا‌هایی خاص قرابتی زیبا بین طرح و رنگ ایجاد می‌شود. چنین فنی را در طرح‌های زیر خاکی جدید می‌بینیم.۳. به کار گیری سایه روشننو آوری دیگر در فرش تبریز، به کار گیری سایه با استفاده از رنگ است. استفاده نا محدود از رنگ‌های هم خانواده و ایجاد سایه روشن باعث القای عمق می‌شود. از ویزگی‌های دیگر تعادی بین رنگ‌های سرد و گرم بوده‌است که وجود این سایه و روشن‌ها در گل‌ها و متن حالتی برجسته به نقوش می‌دهد. این روش توانسته گل‌ها را طبیعی‌تر کرده و به سبک رئال (واقع گرایانه) نزدیک‌تر نماید.۴. دور گیریبه کارگیری ابریشم سفید و رنگی به منظور دور گیری گل‌ها و برگ‌ها از دیگر ویژگی‌های فرش تبریز بوده‌است.۵. طرح زیر خاکییکی از انواع طرح‌های تبریز، طرح زیر خاکی است. این سبک دارای رنگ‌های ویژه خصوصاً رنگ بژ، زیتونی وسدری است که حالت زیر خاکی را به نقش می‌دهد. عناصر تشکیل دهنده طرح آثار و ابنیه باستانی و نقش شاهان و شخصیت‌های ادبی و شعرای گذشته ایران است. 

ویژگی‌های بافت در قالی‌های تبریزدر میان ویژگی‌های مشترک تمامی قالی‌های آذربایجان گره ترکی بیش از همه مورد توجه است. نوع گلیم بافی قالی‌های روستایی و عشایری آذربایجان به ویژه در قالی‌های قدیمی عمدتاً به سبک معروف فارسی است و به عبارتی از پود ضخیم برای گلیم بافی استفاده می‌نمایند. رجشمار قالی‌های روستایی آذربایجان عموماً درشت و بین ۱۵ و حداکثر ۲۵ رج محدود می‌گردند. دار‌های قالی مورد استفاده در آذربایجان به جز قالی‌های عشایری، همگی از نوع عمودی است. مهمترین ابعاد قالی‌های جدید شهری باف آذربایجان ۲*۳ و ۲/۵*۳/۵ و همچنین ۳*۴ است و ابعاد کوچکتر اغلب در قالی‌های قدیم آن دیده می‌شود. ابعاد دایره و چند ضلعی نیز طی سال‌های اخیر در این منطقه رواج یافته‌است. قالی روستایی آذربایجان ابعاد متفاوتی دارد. [۱۰]شمار رج‌های قالی تبریز معمولاً از ۲۴ رج شروع شده و تا ۱۱۰ رج ادامه می‌یابد. رج که به واحد تراکم گره اطلاق می‌شود، بهترین روش برای ارزیابی کیفیت قالی به‌شمار می‌رود؛ هرقدر شمار رج‌های یک قالی بیش‌تر باشد، کیفیت آن نیز مطلوب‌تر خواهد بود. قالی‌های ظریف معمولاً از نخ‌های ابریشمی یا پنبه‌ای بافنده می‌شوند.  

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی