علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور چیست؟
علت عوض شدن رنگ آب رادیاتور چیست؟

آب رادیاتور از اجزای مهم و حیاتی در سیستم رادیاتور آب خودروست و تغییر رنگ آن معمولا به علت وجود مشکلی است که شاید ریشه یابی آن کمی سخت باشد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، عوض شدن رنگ آب رادیاتور معمولا به عوامل مختلفی برمی‌گردد که نشان از وجود مشکلی در کیفیت مایع خنک کننده سیستم رادیاتور و یا خود رادیاتور دارد. این موارد معمولا با بررسی بخش‌های مختلف قابل تشخیص است و بهتر است هر چه سریعتر نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود تا آسیب‌های جدی را به وجود نیاورد.برای شما هم پیش آمده که با باز کردن مخزن سیستم خنک کننده، تغییر رنگ آب رادیاتور را ببینید؟ به سراغ دلیل عوض شدن رنگ می‌روید و یا در صورت مشاهده به تعمیرکار مراجعه می‌کنید؟ آب رادیاتور از اِلِمان‌های مهم و حیاتی در سیستم رادیاتور آب خودروست و تغییر رنگ آن معمولا به علت وجود مشکلی است که شاید ریشه یابی آن کمی سخت باشد.چرا باید رادیاتور را به طور مدام چک کنیم؟سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور آب خودرو از جمله قطعاتی است که از حساسیت بالایی برخوردار است و بررسی و چک کردن آن از مهم‌ترین مواردی است که همواره باید در خاطر داشته باشید. سطح مایع خنک کننده و میزان انبساط آن نیز از جمله مهم‌ترین مواردی است در هنگام بررسی رادیاتور باید در چک لیست خود قرار دهید.عوض شدن رنگ آب رادیاتور ماشین
همانطور که می‌دانید، نوع و کیفیت مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو نقش عمده‌ای را در طول عمر مفید این قطعه ایفا می‌کند، اما این مایع عمر مشخصی دارد و بعد از گذشت مدت زمانی کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و ممکن است دیگر نتواند مانند قبل بازدهی داشته باشد و موتور را به خوبی خنک کند.همچنین فراموش نکنید که هر نوع مایع خنک کننده که تولید شرکت‌های مختلف باشد، طول عمر مشخصی دارد و بسته به اعلام خود شرکت سازنده در مسافت‌های معمولا ۵۰۰۰۰ کیلومتر کیفیت خود را از دست می دهد و باید تعویض شود.در مواقعی دیده می‌شود که تغییر در کیفیت و مواد و ترکیبات مایع خنک کننده باعث عوض شدن رنگ آب رادیاتور (Coolant changes color) می‌شود. این رنگ‌ها معمولا به صورت قهوه‌ای یا زرد به چشم می‌خورد در حالی که رنگ اصلی مایع خنک کننده باید سبز، قرمز، یا آبی باشد.
برخی از مهم‌ترین دلایل عوض شدن رنگ آب رادیاتور آب عبارتند از:
منقضی شدن تاریخ مصرف مایع خنک کننده
جوش آوردن بیش از حد مایع خنک کنند
اکسیداسیون قطعات فلزی سیستم خنک کننده
تخریب شدن لوله‌های لاستیکی
سیستم موتور دچار خوردگی شده است
سیستم رادیاتور دچار فرسودگی و خوردگی شده است
استفاده تنها از آب به عنوان خنک کننده
ترکیب شدن روغن موتور با مایع خنک کننده
وجود نشتی در رادیاتور
هر یک از دلایل ذکر شده فوق ممکن است باعث تغییر رنگ‌های مختلف در مایع خنک کننده شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.علت قهوه‌ای شدن آب رادیاتور ماشینقهوه‌ای شدن رنگ آب رادیاتور در شایع‌ترین حالت ممکن به دلیل اتمام عمر مفید ضد یخ و ترکیبات درون آن است که به صورت آب زنگ زده در رادیاتور و کف قهوه‌ای در رادیاتور نشان می‌دهد. بدین ترتیب، افزودنی‌های متشکل ضد یخ دیگر نمی‌توانند مانند سابق عمل کنند  و به این رنگ درمی‌آیند.یکی دیگر از دلایل قهوه‌ای شدن رنگ آب رادیاتور این است که مایع خنک کننده بیش از حد داغ شده بار‌ها به نقطه دمای جوش می‎‌رسد. اکسیداسیون قطعات فلزی درون مایع خنک کننده نیز از دیگر دلایل قهوه‌ای شدن رنگ آب رادیاتور است. ترکیبات مایع خنک کننده با تماس با این قطعات فلزی زنگ زده و اکسید شده، خود نیز بعد از مدتی به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند.
بسیاری از رانندگان از سیلانت‌ها برای گرفتن نشتی‌های موجود در رادیاتور استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که استفاده از این ماده برای گرفتن نشتی‌های سیستم خنک کننده تا جایی پاسخگو خواهد و بعد از تماس پیدا کردن با آب رادیاتور بعد از مدتی سبب تغییر رنگ آن به قهوه‌ای می‌شوند. البته این اتفاق ممکن است به ندرت پیش آید، اما دانستن آن نیز خالی از لطف نیست.علت زرد شدن آب رادیاتوراز آنجایی که رنگ اصلی مایع خنک کننده سبز است، در صورت استفاده از مایع‌های بی کیفیت و نامرغوب بعد از مدتی شاهد تغییر رنگ سبز به زرد هستیم که در بیشتر مواقع نشان دهنده این است که از محصول نامرغوب و بی کیفیت استفاده کرده اید. این موضوع را می توان علت زرد شدن اب رادیاتور دانست.علت سیاه شدن آب رادیاتورسیاه شدن آب رادیاتور نیز از دیگر حالت‌هایی است که ممکن است برای مایع خنک کننده موجود در سیستم رادیاتور شما اتفاق بیافتد. در این حالت، مایع خنک کننده به کلی تیره شده، رنگی نزدیک به مشکی خواهد داشت.مهم‌ترین علت سیاه شدن آب رادیاتور، تخریب لوله‌های لاستیکی موجود در رادیاتور است. به عبارت دیگر، زمانی که لاستیک این لوله‌ها شروع به تخریب می‌کنند با ترکیبات مایع خنک کننده مخلوط و در نتیجه رنگ آب رادیاتور تیره و سیاه می‌شود.گاهی اوقات پیش می‌آید که مجبور به رانندگی در مسافت‌های بسیار طولانی هستید و هیچ توقفی برای استراحت ندارید. کار کردن بالای ۵ الی ۶ ساعت موتور بدون توقف سبب می‌شود تا دمای آن به بیش از ۱۰۵ درجه برسد که در نهایت موجب تیره شدن رنگ آب رادیاتور خواهد شد چرا که مایع خنک کننده نیز دائم در حال گردش برای خنک کرن موتور است.علت قرمز شدن آب رادیاتور چیست؟قرمز شدن آب رادیاتور نتیجه ترکیب مایع خنک کننده با ذرات تجزیه شده بلوک سیلندر است که تقریبا همان حالت زنگ زدگی را ایجاد می‌کند. هنگامی که بیش از حد در ترافیک‌های جاده‌ای باشید و یا زمانی که خودرو شما به مدت بسیار طولانی با سرعت بالا در حال حرکت است، ذراتی از بلوک‌های سیلندر جدا شده با آب رادیاتور ترکیب می‌شوند. ماندگاری بالای این ذرات در مایع خنک کننده سبب قرمز شدن آن می‌شود. همچنین این نشانه را می‌توان علت زنگ زدگی آب رادیاتور دانست؛ بنابراین مشاهده آب رادیاتور قرمز باید بسیار برای صاحب خودرو دردناک باشد.
علت کثیف شدن آب رادیاتورایجاد رسوبات و کثیفی در آب رادیاتور یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب اختلال در سیستم خنک کننده می‌شود و آن را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کند. این رسوبات حتی به نوعی بر روی ترموستات نیز تاثیر منفی دارد و ممکن است موجب بروز ایراد در آن شود. پیشروی این رسوبات و کثیفی‌ها در آب رادیاتور، به کانال‌های داخلی واشر سیلندر و سرسیلندر نیز ورود کرده و سبب سوختن واشر سر سیلندر نیز می‌شود.علت اصلی رسوب گرفتن و کثیف شدن آب رادیاتور استفاده از آب شهری به جای آب رادیاتور یا همان آب مقطر است. آب‌های شهری لوله کشی شده به دلیل داشتن املاح معدنی به مرور زمان در بین لوله‌های سیستم رادیاتور رسوب می کنند و ته نشین می‌شوند. این مواد ته نشین شده در نهایت مسیر عبور مایع خنک کننده را مسدود می‌کند.برای جلوگیری از بروز چنین معضلاتی بهتر است در صورت دسترسی نداشتن به آب رادیاتور، آب شهری را ابتدا بجوشانید و بعد از سرد شدن از آن استفاده کنید.علت گل آلود شدن آب رادیاتور ماشینگل شدن آب رادیاتور با بخاری ماشین ارتباط مستقیم دارد. این معضل معمولا در روز‌های زمستانی که همگی از بخاری خودرو استفاده می‌کنیم اتفاق می‌افتد و بدون آنکه دلیل اصلی آن را بدانیم برای تعویض آب رادیاتور به مراکز تعمیراتی مراجعه می‌کنیم.هنگامی که از بخاری خودرو استفاده می‌کنیم، لوله‌هایی که آب گرم را به بخاری منتقل می‌کنند به مرور زمان دچار رسوباتی می‌شوند که شبیه گل هستند و به همان غلظت به دیواره‌های لوله می‌چسبند. در این حالت، آب رادیاتور با هر بار عبور از این مسیر مقداری از این گل و لای را با خود همراه می‌کند و بعد از مدتی مشاهده می‌کنید که آب رادیاتور گِل شده است؛ که می توان علت گل شدن آب رادیاتور را این موضوع دانست.برای جلوگیری از بروز چنین مسئله‌ای بهتر است هر چند وقت یکبار لوله‌های ورودی بخاری ماشین خود را تمیز کنید تا تمامی رسوبات آن پاک شود.علت جرم گرفتن درب رادیاتور چیست؟برای شما هم پیش آمده که با باز کردن درب رادیاتور خودرو مشاهده کنید که جرم و رسوب بر روی آن به چشم می‌خورد؟! این مشکل ریشه و علل‌ مختلفی را شامل می‌شود و معمولا به دلایلی که شاید از نظر شما کاملا بی ربط باشد به وجود می‌آید. مهم‌ترین علت گل درب رادیاتور خودرو در موارد زیر خلاصه می‌شود:
نداشتن ضد یخ و ضد جوش کافی در مایع رادیاتور
هوا گرفتن سیستم رادیاتور
خرابی و ایراد در رادیات بخاری
استفاده از آب لوله کشی شهری به جای آب مقطر
خرابی واشر سر سیلندر
پوسیدگی و خرابی واتر پمپ
هر یک از دلایل ذکر شده، به مرور زمان سبب جرم گیری درب رادیاتور می‌شود. بهتر است هر هفنه یکبار درب رادیاتور و مخزن آن را به طور مستمر چک کنید تا از سلامت کارکرد سیستم خنک کننده خود مطمئن شوید.علت کف کردن آب رادیاتور ماشینکم بودن آب رادیاتور و در مواقع بدتری، نبود آب در رادیاتور علت اصلی کف داخل رادیاتور است که همان مقدار کمی است که در مخزن آن وجود دارد. نبود آب به واشر سر سیلندر فشار وارد کرده، سبب سوختن آن می‌شود. در این حالت، اگر خودرو را روشن کنید و درب رادیاتور را باز بگذارید، حباب‌هایی را می‌بینید که از آن بیرون می‌آید. حباب زدن آب رادیاتور نیز به همین علت است.کف کردن آب رادیاتور معمولا سفید رنگ است و در صورت وجود رسوب و کثیفی در منافذ سیستم خنک کننده به رنگ قهوه‌ای هم درمی‌آید؛ بنابراین  علت وجود کف سفید در رادیاتور نیز طبق این گفته مشخص می‌شود.
علت چرب شدن آب رادیاتور ماشین چیست؟زمانی که حرف از علت چرب بودن آب رادیاتور به میان می‌آید، حدس اینکه ریشه مشکل در کجاست بسیار آسان‌تر از حالت‌های دیگر است! ترکیب روغن موتور و آب رادیاتور در واقع نقطه شروع این مشکل است. سوختن واشر سر سیلندر که عامل اصلی مهر و موم کردن سیستم موتور خودروست موجب ورود روغن به آب رادیاتور می‌شود. پس سوال ایجاد می‌شود که علت وجود روغن در آب رادیاتور چیست؟
بدین ترتیب، مخلوط شدن آب رادیاتور و روغن موتور به دلیل نقص در عملکرد واشر سرسیلندر است. حال با وجود روغن در مخزن رادیاتور در اصطلاح می‌گوییم که خودرو آب و روغن قاطی کرده و حباب‌های روغن به راحتی بر روی مایع رادیاتور دیده می‌شود.عواقب مخلوط شدن روغن و آب رادیاتور برای ماشین این است که خودرو شما به راحتی روشن نمی‌شود و تاخیر در استارت دارد. در حالت بعدی، دود سفید رنگ از اگزوز خودرو شما خارج می‌شود و بخار را در نواحی درب رادیاتور مشاهده خواهید کرد.همچنین، با اینکه سیستم رادیاتور در حال کار کردن است، همچنان سرد است و شیلنگ‌های سیستم هم دچار بادکردگی خواهد شد.در صورتی که متوجه بروز چنین مشکلی شدید، بهتر است در ابتدا خودرو را متوقف و خاموش کنید. درب کاپوت را باز کرده مقداری آب درون مخزن بریزید. با مراکز امدادی تماس گرفته و تا رسیدن آن‌ها تک استارت بزنید به گونه‌ای که خودرو روشن نشود .
با پیشروی این مشکل آسیب‌های جدی به موتور و رادیاتور وارد خواهد شد و هزینه‌های بالایی را روی دست شما خواهد گذاشت. بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:
تعویض به موقع روغن موتور
بررسی مداوم سطح آب رادیاتور
استفاده مداوم از ضد یخ و ضد جوش 
اطمینان از عدم انسداد در لوله‌های سیستم خنک کننده
اطمینان از عملکرد درست فن رادیاتور
انجام تست‌های دوره‌ای عملکرد درست رادیاتور
منبع:یدک یار