چطور با فرزندم دوست باشم؟ + فیلم
چطور با فرزندم دوست باشم؟ + فیلم

هرچه بیشتر با کودک خود صحبت کنید، بازی کنید، کتاب بخوانید و تعامل برقرار کنید، در تقویت مغز و هوشیاری آن و روابط خود کمک کرده اید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،سال های اول زندگی و دوران کودکی از مهم‌ ترین دوران برای سلامت‌ روان انسان ‌ها است که در روابط بین فردی افراد در آینده نیز تأثیر بسزایی دارد.
اولین ارتباط فردی کودک با والدین خود است و اگر ارتباطی توأم با احترام و عشق نباشد کودک آسیب پذیر در روابط بین فردی خواهد شد بنابراین حرف زدن، مکالمات و تعاملات ۲ نفره در مهارت شنیداری، دایره لغات، آموزش بیشتر و بهتر کودک و در نهایت داشتن رابطه ‌ای سالم بسیار تأثیرگذار است.
در ادامه اصولی را که برای پاسخ به این سئوال که چگونه با کودکان ارتباط برقرار کنیم؟ و ارتباطی مؤثر و سالم داشته ‌باشیم بررسی می کنیم.
   اولین و اساسی ترین وسیله‌ ی ارتباطی با کودکان زبان و گفتار است، کودک باید شیوه ‌ی صحیح بیان کلمات و این ارتباط زبانی را بیاموزد بنابراین سعی کنید درکنار بیان درحد توان و درک کودک از به‌کاربردن تلفظ نادرست واژه‌ ها و حروف خودداری کنید.
    با انجام اعمالی نظیر فریب دادن، دروغ‌ گفتن، به قول عمل نکردن و…. در جهت ساکت‌ کردن کودک بنابر دلایلی، تنها باعث از بین بردن اعتماد او می‌ شوید چرا که کودک رفته رفته متوجه بهانه‌ های شما می ‌شود.
    کودک بسیار حساس و در حال تجربه ‌ی احساساتی نوپا و تازه ‌کشف شده است بنابراین توجه و درک این احساسات بسیار برای سلامت روان کودک حائز اهمیت است.
    به طور مثال وقتی کودک شما گریه می ‌کند،‌ به ‌جای فریاد و خواست اجباری برای قطع کردن گریه سعی دریافتن علت، درک و در آخر همدردی و راهنمایی در جهت هضم احساسات کودک خود داشته باشید.
روش برقراری ارتباط صحیح با کودک
    قاطعیت داشتن به این معنا نیست که با هر خواسته‌ ی درست یا نادرست کودک مخالفت کنید یا در ابتدا همیشه نه بگویید و بعد با اصرار به آن رضایت بدهید بنابراین سعی کنید در مقابل خواسته‌ های کودک منطقی عمل کنید و اگر دلیل درستی برای نابجا بودن خواسته‌ های آنان دارید، نه بگویید و به کودک علت را توضیح دهید اگر مجددا سر خواسته‌ ی خود بود اینجا قاطعیت معنا پیدا می‌کند که به حرف خود پایبند باشید و خواسته را برآورده نکنید.
    به کودک خود احترام بگذارید و از به‌کاربردن کلمات تحقیرآمیز به‌شدت اجتناب کنید، اینکار حس ارزشمندی به او می‌ دهد، عزت نفس او را افزایش می ‌دهد و احترام را می ‌آموزد حتی اگر کار اشتباهی از او سرزده، به او فرصت توضیح بدهید و اگر نیاز به تذکر دارد در خلوت و باآرامش برایش توضیح دهید تا مقابل دیگران تحقیر نشود.
    انتظارات مطابق با سن و توان کودک داشته باشید
    از تنبیه به عنوان یک ابزار تربیتی استفاده کنید نه وسیله ‌ای در جهت خالی کردن خشم خود بنابراین با در نظرگرفتن این نکته روش‌های بهتری را جهت تربیت کودک اتخاذ کنید.
    بهترین زمان برای ارتباط برقرارکردن زمانی است که با کودک خود تنها هستید اما درکل سعی کنید زمان زیادی را برای کودک خود اختصاص دهید، هرروز هرچند کوتاه اما مکرر، با کیفیت با کودک خود در ارتباط باشید و از طریق بازی، کتاب و فعالیت ‌های مختلف تعامل برقرار کنید. از تعامل در زمان هایی که خسته یا عصبانی هستید بپرهیزید چرا که نمی ‌توانید ارتباطی با کیفیت داشته باشید.به استعدادها، کارهای مورد علاقه و توانایی ‌های کودک اهمیت، توجه و علاقه نشان بدهید و به ‌جای تحمیل خواسته‌ های خود و مانع بودن، در راه شکوفایی استعداد‌ها به آنان کمک ‌کنید.
بیشتر بخوانید:چطور رفتار بد فرزندمان را اصلاح کنیم+ فیلم
    اگر کودک قصد درمیان گذاشتن مطلبی یا علاقه به نشان دادن توانایی‌های خودرا دارد کارخود را متوقف‌ کنید و تمام توجهتان را به او اختصاص دهید و از قطع کردن حرف ‌اش بپرهیزید.
    از مقایسه ‌کردن به‌ شدت بپرهیزید و بدانید که تمام انسان ‌ها استعداد و توانایی مختص به‌خود را دارند و منحصربه فرد هستند.
    محبت و علاقه خودرا به فرزندتان مکررا نشان دهید و ازجملات زیبا و عاطفی زیادی استفاده کنید
    سعی در داشتن رابطه ‌ای صمیمی و دوستانه با فرزند خود داشته باشید، اگر کار اشتباهی کرده است سئوال خود را با چه شد؟ به ‌جای چرا؟ آغاز کنید و در حل مشکل او را راهنمایی کنید تا کودک دراین رابطه احساس امنیت کند، فریاد زدن و عکس العمل‌ های بد نشان دادن مشکلی را حل نمیکند بلکه باعث ایجاد حس پشیمانی درباره‌ ی بیان کردن مطلب در کودک می‌ شوید، اینگونه به بیان هرچه بیشتر احساسات. افکار و تعامل بیشتر اورا ترغیب می ‌کنید.
    هنگام گوش دادن به حرف ‌های کودک سعی ‌کنید از لحاظ فیزیکی به‌گونه‌ ای بایستید یا بنشینید که متناسب با قد او باشد.
ارتباط صحیح با کودک در سنین و شرایط مختلف
با هر کودک در هر سن باید با توجه به شرایط فکری، عاطفی و سنی آنان برخورد شود بنابراین باید روش‌های تعاملاتی خود را به‌روز کنید و هوشیار باشید که به موقع متناسب با مراحل رشدی و شخصیتی کودک از آنان استفاده کنید.
از تولد تا دو سالگی
در کودکان این سنی اولین راه ارتباطی گریه کردن است که از چهار هفتگی با توجه به نوع نیاز حالت‌های مختلف و خاصی پیدا می ‌کند و در سه چهارماهگی کودک متوجه عکس‌ العمل دیگران نسبت به اصوات خود می ‌شود و بعد از برقرارکردن این ارتباط اعتماد می‌ کند چراکه نیازهایش پاسخ داده می‌ شود.
کلمات را در شرایط و زمینه ‌ی آن متوجه می ‌شوند و نمی ‌توانند معنی آنان را به‌ طور مستقل درک کنند و در هجده تا بیست و چهارماهگی شروع به استفاده از کلماتی که نشان دهنده اعمال هستند، می ‌کنند و آنان را درقالب جملات کوتاه، مختصر و تکه تکه ‌ای به‌ کار می ‌برند بنابراین با لمس‌ کردن، نوازش و در آغوش ‌گرفتن، زمزمه‌ کردن و شعر خواندن اولین گام ها را در ارتباط بردارید به آنان آرامش و دلگرمی بدهید و تشویق به مکالمه و عکس ‌العمل نشان دادن نسبت به کارهای خودتان کنید.
ارتباط موثر با کودکان
کودک متوجه لحن و حرکات بدنی شما می ‌شود و تأثیر می‌پذیرد همینطور حرف زدن به شدت در ارتباط شما با کودک تأثیرگذار است هرچند که نمی ‌دانید چقدر از حرف‌ های شما را متوجه می‌ شود
۲ تا پنج سالگی
در سن دو تا سه سالگی کودک از طریق کلام والدین و اطرافیان و بالا رفتن تعامل و تجارب از کلمات در استفاده از آنان پیشرفت می‌ کند و میتواند کم کم از جملات پیچیده‌ تری استفاده کند به مرور و با بالا رفتن سن علاقه‌ اش نسبت به مشارکت در تصمیم‌ گیری ‌ها، استفاده از کلام خود برای تغییر شرایط، توضیح‌ دادن و تعریف‌ کردن وقایع بیشتر می ‌شود.
بنابراین با توجه کامل نشان دادن، منعکس کردن عواطف ناگفته کودک، کمک خواستن درجهت یافتن علل و راه‌ حل مشکلات، دادن حق انتخاب و تصمیم‌ گیری و استفاده از توضیحات کوتاه‌ تر کودک را در بیان احساسات، هوشیاری عاطفی، حس تسلط و تأثیرگذاری با بیان، معنادار شدن مسئله ای که سعی در فهمیدن آن دارند یاری کنید چرا که اینگونه به برقرار کردن رابطه‌ای پیشرفته ‌تر و تأثیرگذار‌تر بیشتر نزدیک می شوید.
شش تا یازده سالگی
خردسالان در این محدوده‌ ی سنی پیشرفتی چشمگیر در ارتباط برقرارکردن پیدا می‌ کنند به‌ طوری که برای اقداماتشان برنامه ‌ریزی و هدف‌ گذاری می‌ کنند و سطح درک بهتری از وقایع و کلمات دارد بنابراین با احترام‌ گذاشتن به شخصیت و اطلاعات آنان از راه کمک ‌گرفتن از آنان که باعث ایجاد اعتماد به نفس و نوعی تشویق می‌ شود.
همچنین در درک بهتر و اطلاع از نیازهایشان مؤثر است، گوش دادن با دقت به حرف ‌ها و پرسش های مشخص و دقیق ‌تر درباره ‌ی موقعیت توصیف ‌شده توسط کودک، تعامل با کودک در جهت وضع قوانین و تعیین محدودیت ها، نه گفتن‌ های با دلیل و منطق و قاطعیت نشان دادن همراه با توضیح علت و حفظ ارتباط کلامی با استفاده از شیوه‌ های مختلف مثل شوخ طبعی، محبت و… در شرایط مختلف، در ارتباط صحیح گام بردارید.
عناصر برقراری ارتباط موثر با فرزندان
وظیفه‌ ی اصلی والد بودن را در نصیحت کردن خلاصه نکنید و نکات مثبت را با بیانی مناسب و مفهومی و به اندازه ‌ای که محترم شمرده شوند بیان کنید تا تأثیرگذار باشند.
والدین باید از شیوه‌ ها و راهکارهای مناسب در برقراری ارتباط درسنین مختلف آگاه باشند و مطابق با آن عمل کنند و با اتخاذ مواردی بسیار مهم از قبیل استقلال دادن، درک توانایی و عزت نفس، ایجاد امنیت روحی روانی در تأمین سلامت روان و برقرار کردن رابطه ‌ای مؤثر تلاش کنند.منبع:mindology.io

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی