کشف طلایی محققان برای عینکی ها + فیلم
کشف طلایی محققان برای عینکی ها + فیلم

محققان دانشگاه ETH موفق به توسعه پوشش نازک نانویی از جنس طلا شده‌اند که می‌تواند از بخارگرفتن عدسی عینک و سایر سطوح شیشه‌ای جلوگیری کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH) موفق به توسعه پوشش نازک نانو از جنس طلا شده‌اند که می‌تواند از مه‌گرفتگی و بخار‌گرفتن عدسی عینک و سایر سطوح شیشه‌ای جلوگیری کند.

محققان این مؤسسه چند سال است که روی توسعه این پوشش نانویی کار می‌کنند و اکنون توانسته‌اند با استفاده از قراردادن طلا بین لایه‌های بسیار نازک اکسید تیتانیوم، به این موفقیت دست پیدا کنند. این پوشش درواقع بخشی از تابش مادون قرمز خورشید را جذب می‌کند. همچنین می‌تواند سطح مربوطه را تا حدود ۸ درجه سلسیوس گرم نگه دارد و از تشکیل تراکم قطرات مه جلوگیری می‌کند.

سیستم این پوشش نازک و نحوه عملکرد آن شبیه به سیستم ضد مه در شیشه عقب خودرو است، با این تفاوت که در آن از گرمایش الکتریکی استفاده نشده.

 

نانو پوششی که از بخارگرفتن عدسی عینک جلوگیری می‌کند
تیم تحقیقاتی مؤسسه فدرال زوریخ، اولین مقاله تحقیقاتی خود را در مورد این موضوع در سال ۲۰۱۹ منتشر کردند. اکنون پوشش نانوی توسعه‌یافته توسط این تیم تحقیقاتی، به‌صورت قابل‌توجهی نازک‌تر و شفاف‌تر از نمونه‌های قبلی است؛ همچنین نسبت به نمونه‌های قبلی قابلیت خم‌شدن و تطبیق‌‌پذیری نیز دارد.
طلا فلز گران‌قیمتی است. با این وجود با مقادیر کمی از آن می‌توان پوشش نانو را به‌شکل کارآمدتری توسعه داد و به همین دلیل، محققان از این فلز گران‌قیمت در توسعه این پوشش نانویی استفاده کرده‌اند.براساس اعلام تیم تحقیقاتی، این پوشش سه‌لایه تنها ۱۰ نانومتر ضخامت دارد. برای مقایسه، یک ورق یا فویل طلای معمولی حدود ۱۲ برابر ضخیم‌تر از این پوشش است. طلا در لابه‌لای لایه‌های اکسید تیتانیوم قرار می‌گیرد. اکسید تیتانیوم به‌عنوان یک ماده عایق عمل می‌کند و لایه‌های طلا را در برابر سایش محافظت می‌کند.

از این پوشش نانویی می‌توان برای تولید عدسی عینک و شیشه جلوی ماشین استفاده کرد. همچنین این پوشش کاربردهایی در تولید شیشه برای برخی پنجره‌ها در مکان‌های خاص، آینه‌ها و حسگرهای نوری دارد.
 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی