طرز تهیه فسنجان اصیل ایراین
طرز تهیه فسنجان اصیل ایراین

خورش فسنجان یا فسنجون یکی از اصیل ترین خورشت‌های ایرانی است خاستگاه این غذای لذیذ ایران و اصالت آن به منطقه گیلان برمی‎گردد.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، خورش فسنجان غذایی کامل، سرشار از پروتیین و دیگر مواد مغذی به حساب می‌آید. در اقصی نقاط ایران طرفداران زیادی دارد و معمولا به عنوان غذایی مناسب و مجلسی برای مهمانی ها سرو می شود.

خورش فسنجان در بین دیگر خورش‌های ایرانی غذایی پر هزینه به حساب می‌آید و در مناطق مختلف با توجه به سلایق و ذایقه آن منطقه متفاوت پخت می‌شود، به عنوان مثال در منطقه گیلان بیشتر از گوشت مرغابی و یا پرندگان شکاری استفاده می‌کنند و طعم آن بیشتر ترش مزه است اما در دیگر مناطق ایران از گوشت قرمز چرخ شده که به صورت قلقلی سرخ شده هم استفاده می‌کنند و بیشتر طعم شیرین یا ملس آن را دوست دارند
بیشتر بدانید؛ طرز تهیه سالاد کاب

خورش فسنجان غذایی پرکالری است و از نظر سنتی طبع آن گرم و خشک است. در این مقاله طرز تهیه پخت بهترین خورش فسنجان ایرانی با مرغ را به شما معرفی می کنیم.
مواد لازم تهیه بهترین خورش فسنجان برای ۸ نفر
گردوی آسیاب شده یک کیلو / مرغ چند تکه به تعداد نفرات/ رب انار ۴۰۰ گرم/ روغن به مقدار لازم/ زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری/ شکر/ پیاز ۲ عدد بزرگ/ نمک،زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

مراحل پخت بهترین خورش فسنجان ایرانی :تکه‌های مرغ را تمیز بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب آن چیده شود بعد از اینکه خشک شدند آنها را به نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده آغشته کنید تا به خورد مرغ بروند سپس در ظرفی با مقدار خیلی کم روغن تفت دهید تا به رنگ طلایی درآیند.
بیشتر بدانید؛ طرز تهیه ته تالی خوشمزه
پیازها را خرد یا رنده کنید و در ظرفی دیگر با مقدار روغن تفت دهید تا بافت پیاز نرم شود سپس به آن زردچوبه اضافه کنید و دوباره تفت دهید. گردوها را به پیاز اضافه کنید و باز مقدار کمی تفت دهید و حالا باید رب انار را به گردو‌ها اضافه و همه آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل دو قاشقشکر برای شیرین شدن و یک قاشق آبلیمو هم برای ملس شدن خورش به مخلوط مواد درون قابلمه اضافه کنید.

روی آن مقداری آب بریزید، شعله اجاق را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید بعد از اینکه به جوش آمد حرارت را کم کنید.
نیم ساعت بعد به گردوی در حال جوشیدن رب انار، شکر، نمک و فلفل را اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشند.بعد از اینکه آب خورش با موادی که به آن اضافه کردید یکدست شد، مرغ‌ها را به آن اضافه کنید، خورش را بچشید و اگرکاستی داشت اضافه کنید.اجازه دهید خورشت با حرارت ملایم به مدت چند ساعت پخته شود تا حسابی جا بیفتد.

نکات طلایی پخت بهترین خورش فسنجان
با توجه به سلیقه میهمانانتان میتوانید از ران یا سینه مرغ استفاده کنید و همچنین اگردوست دارید در خورش فسنجانتان ازگوشت قرمز استفاده کنید بهتر است گوشت چرخ شده را به صورت قلقلی درآورید، این کار ظاهر خورشتتان را جذاب‌تر می‌کند.
برای خوش رنگ‌تر شدن خورش فسنجان بهتر است گردو را با رب انار تفت دهید.
گردوی موجود در خودش به اندازه کافی روغن پس می‌دهد پس دقت داشته باشید روغنی که برای تفت پیاز استفاده می‌کنید، زیاد نباشد.
در مراحل پایانی پخت خورش، زعفران دم کرده را اضافه کنید که عطر و رنگ بی نظیری به آن می‌دهد.
اگرمی‌خواهید خورشتان یکنواخت و مجلسی‌تر شود بهتر است پیاز را رنده کنید
مدت زمانی که گردو را تفت می‌دهید باید کوتاه باشد که طعم تلخ و بدی به خورش ندهد
برای خوش طعمتر شدن خورشتان می‌توانید یک سوم مقدار گردویی که در پخت آن استفاده کرده‌اید، مغز پسته به خورش اضافه کنید.
اگرمی‌خواهید یک خورش اصیل پخته باشید و روغن گردو کاملا پس داده شود از حرارت ملایم استفاده کنید و عجله‌ای برا سرو آن نداشته باشید زیرا حدود ۴ الی ۵ ساعت زمان لازم است که خورشتان جا بیفتد و آماده شود.اگر خورشتان آبکی بود یک ساعت قبل از آماده شدن آن می‌توانید یک سیب درختی را پوست گرفته و داخل خورش رنده کنید با این کار خورشتان لعاب دار می شود و از آبکی بودن در می‌آید.بعد از اینکه خورش فسنجانتان آماده شد می‌توانید آن را به همراه پلو سفید میل کنید ناگفته نماند در کنار این غذا سبزی خوردن به عنوان منبع غنی از فیبر بسیار دلچسب است و لذت سرو آن را چند برابر میکند. همچنین نوشیدنی معمول و مفید در کنار این غذا دوغ است که وعده غذاییتان را به عنوان لبنیات کامل می‌کند

منبع:پارسینه/ برترینها