آموزش پرورش و تکثیر گل کروتون +فیلم
آموزش پرورش و تکثیر گل کروتون +فیلم

کروتون یکی از زیباترین گل‌های آپارتمانی است. برای مراقبت و پرورش صحیح از این گلدان زیبا در خانه، باید روش و شرایط نگهداری گل کروتون رنگی، پرتقالی و قرمز در آپارتمان را بدانیم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،یکی از گیاهان آپارتمانی که رنگ های بسیار زیبا و جذابی دارد گیاه کروتون یا کرچک هندی است. برگ های این گیاه به رنگ سبز تیره است که با رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد، سبز کمر رنگ آمیخته شده است.
اما این گیاه به اندازه زیباییش، گیاه حساسی نیز محسوب می شود بنابراین باید به طور کامل با شرایط و طرز نگهداری از گل کروتون پرتقالی، رشته ای و قطره طلا در آپارتمان، گلخانه ها یا باغچه های آپارتمانی آشنا شویم.
گل کروتون از خانواده افوربیاسه است که در جنگل های مناطق جنوب شرقی آسیا رشد پیدا کرده است. ارتفاع این گیاه در جنگل های این مناطق به ۳ متر می رسد در صورتی که در گلدان ارتفاعشان حدود ۷۰ سانتی متر است. در ادامه با شرایط و نحوه مراقبت و نگهداری از گیاه کروتون بیشتر آشنا می شویم:
روش مناسب آبیاری
کروتون آب زیاد و غرقاب کردن خاک و آب بسیار کم و خشک شدن خاکش را دوست ندارد. بنابراین باید حد تعادل را در آبیاری رعایت کنید تا باعث بیماری کروتون نشوید.
از آنجایی که شرایط و روش نگهداری از گل کروتون رشته ای، پرتقالی، پنجه طلا، پنجه کلاغی، قطره طلا در منزل یکسان است بهتر است اجازه دهید خاک خشک شود و سپس آبیاری را تکرار کنید.علاوه بر این به دلیل حساس بودن این گیاه، سعی کنید آب را یک تا دو روز در کناری بگذارید تا هم موادی مانند کلر و سموم دیگر برطرف شود و هم با دمای آن با دمای محیط یکی شود. چرا که آب بسیار سرد باعث اختلال در رشد گیاه و تغییر رنگ برگ ها می شود.
شرایط صحیح نگهداری از گل کروتون در برابر نور آفتاب
به طور کلی باید بدانید هر چه رنگ برگ ها متغیر و رنگارنگ باشد، گیاه به نور بیشتری نیز احتیاج دارد. به همین دلیل نیز شرایط و نحوه مراقبت و نگهداری از گل کروتون پنجه کلاغی، رشته ای، پرتقالی، قطره طلا در آپارتمان نیز کمی متفاوت تر از گل هایی است که برگ های یک رنگ دارند.
بنابراین بهترین مکان برای مراقبت از گلدان کروتون در فاصله ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری از شیشه های پنجره است. بهترین پنجره نیز، پنجره های شرقی و غربی ساختمان است. اما به این نیز توجه کنید که گلدان را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. چرا که این مساله باعث آسیب جدی به برگ ها می شود.
رطوبت مورد نیاز کروتون
یکی دیگر از نیازهای این گیاه، مرطوب بودن شرایط محیط نگهداری از گل کروتون است. می توان گفت کروتون جزء گیاهانی است که رطوبت زیادی نیاز دارد. بنابراین گاهی لازم است محیط ساختمان را با حرارت دادن آب مرطوب کنید.
غبارپاشی برگ ها یا کشیدن دستمال مرطوب روی برگ ها نیز بسیار موثر است. همچنین طریقه و طرز نگهداری و پرورش گیاه کروتون در گلدان به این صورت است که در تابستان روزی یکبار و در زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی را تکرار کنید. باید از غبارپاشی برگ ها زمانی که گلدان زیر نور خورشید است خودداری کنید. چرا که حساس بودن برگ ها باعث می شود این مساله لکه های سیاه را روی برگ ها ایجاد کند.
شرایط مناسب دمای مناسب برای نگهداری از گل کروتون
از محیطی که کروتون در آن به وجود آمده و به رشد خود ادامه داده است مشخص است که دمایی که برای مراقبت از آن در نظر می گیرید باید معتدل باشد. به همین دلیل نیز به عنوان یک گل آپارتمانی انتخاب شده است. پس بهتر است دمای اتاق را بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد نگه دارید.
 باید سعی کنید در روزهای گرم تابستان دمای اتاق بیش از ۲۸ درجه نشود. چرا که این مساله باعث پژمردگی برگ ها می شود. همچنین شرایط و طریقه نگهداری و پرورش گل کروتون رشته ای، طلایی، سوزنی، سبز در زمستان باید به گونه ای باشد که دما از ۱۰ درجه سانتی گراد کمتر نشود.
شرایط خاک برای نگهداری از گل کروتون
شرایط نگهداری از گل یا گیاه کروتون رشته ای، پنجه کلاغی، گورخری، ابلق در منزل ایجاب می کند خاک گلدانی که برای این گیاه انتخاب می کنید علاوه بر مغذی بودن، سبک نیز باشد. علاوه بر این باید به خوبی زهکشی شده باشد تا آب اضافی از آن خارج شود تا ریشه گیاه آسیب نبیند. بهترین ترکیباتی که می توانید برای خاک انتخاب کنید عبارت است از:
سه قسمت خاک برگ + دو قسمت ماسه شسته شده + یک قسمت خاک باغچه
سه قسمت خاک برگ + دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت ماسه
میزان کوددهی
شرایط و روش نگهداری از گل و گیاه کروتون سرنیزه، قرمز، لکه طلا، آکویا یکسان است و به گونه ای است که باید حتما خاک را به کود آغشته کنید تا به طور کامل تغذیه شود. چرا که خاک گیاه هر چقدر مغذی باشد نمی تواند جواب نیازهای این گیاه به مواد غذایی را بدهد.
بهتر است در بهار و تابستان که فصل رشد گیاه است هر دو هفته یکبار خاک را تقویت کنید. در فصل های پاییز و زمستان که فصل استراحت آن است نیز هر ماه یا دو ماه یکبار کوددهی را تکرار کنید بهتر است کود به صورت مایع باشد و از میزان پتاسیم و نیتروژن بیشتری برخوردار باشد.
بیشتر بخوانید:آلوئه ورا یا اعجوبه طبیعت را به خانه تان بیاورید + آموزش پرورش آن
تعویض گلدان
در ابتدا دقت کنید که کف گلدانی که برای این گیاه در نظر گرفته اید باید سوراخ شده باشد تا آب اضافه آن خارج شود. نکته بعد که باید به آن دقت کنید این است که مانند سایر شرایط نگهداری از گل کروتون که کمی مشکل تر از گل های دیگر بود، تعویض گلدان نیز باید با حساسیت بالایی انجام شود. چرا که ایجاد شوک برای گیاه باعث ریزش برگ ها می شود. پس بهتر زمانی که ریشه ها رشد کرد و از خاک بیرون آمد در فصل بهار و تابستان نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید. این زمان دو سال یکبار اتفاق می افتد. گلدان جدید نیز باید ۲ تا ۵ سانتی متر از گلدان قدیمی بزرگ تر باشد.
نحوه تمیز کردن برگ ها
یکی دیگر از مواردی که باید در تامین شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گل کروتون به آن دقت کنید تمیز کردن برگ هاست. چرا که برگ ها برای تنفس بهتر به این کار نیاز دارند. برای این کار هم می توانید از آب چند روز مانده استفاده کنید و هم محلول آب و صابون های بدون بو یا گیاهی را به کار ببرید. یک اسفنج را با آب و صابون خیس کنید و به آرامی روی برگ ها بکشید تا تمیز شوند. دقت کنید حین انجام این کار محلول آب و صابون روی برگ ها نریزد.
تکثیر و پرورش گل کروتون
هر گیاهی به شیوه های به خصوصی از تکثیر و پرورش نیاز دارد. در این میان شرایط نگهداری از گل کروتون به گونه ای است که تنها از طریق پرورش قلمه در خاک و خوابانیدن هوایی تکثیر پیدا می کند. شرح این دو روش را نیز در ادامه با هم می خوانیم:
پرورش قلمه در خاک
از آنجایی که پرورش قلمه در آب گیاه ضعیفی پرورش می دهد، برای کروتون لازم است قلمه را در خاک پرورش دهیم. شرایط نگهداری از قلمه گل کروتون در خاک نیز به شرح زیر است:
ابتدا لازم است بدانید قلمه گیری باید در فصل بهار انجام شود. به این صورت که یک ساقه ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری از گیاه را جدا کنید.
برای خروج شیرابه گیاه لازم است قلمه را به مدت یک روز در خاکستر فرو کنید.
 قلمه را در ماسه نگهداری کنید. پس از سه ماه شاهد ریشه دادن آن هستید. دقت کنید که ماسه ها را مرطوب نگه دارید.
پس از ریشه دار شدن قلمه، می توانید آن را در گلدان مناسبی که با خاک مرغوب پر شده باشد بکارید.
خوابانیدن هوایی گیاه
بهترین زمان برای انجام این روش بهار و پاییز است. شرایط نگهداری و خوابانیدن هوایی نیز عبارت است از:
 ابتدا یک ساقه را انتخاب کنید که تازه جوانه زده باشد. زیر ساقه را با استفاده از یک تیغ تیز یک برش ایجاد کنید.
 اطراف بریدگی را با استفاده از خزه مرطوب شده بپوشانید و آن را با یک بند محکم کنید. دقت کنید که این خز باید همیشه مرطوب باشد.
  روی خزه را نیز یک پلاستیک بکشید تا رطوبت حفظ شود.
 پس از رشد ریشه ها، ساقه ای که ریشه کرده را جدا کنید تا بتوانید آن را در گلدان جداگانه ای بکارید.
برای کاشت باید ساقه و ریشه را همراه با همان خزه ها در خاک گلدان بکارید.
دلایل ریزش برگ گل کروتون
سازگاری گل کروتون با محیط جدید، کمبود نور از دلایل ریزش برگ کروتون، آبیاری بیش از حد گیاه کروتون، نگهداری نامناسب گیاه کروتون، کوددهی بیش از حد کروتون
سوالات متداول علت ریزش برگ گل کروتون
آبیاری بیش از حد گیاه کروتون چگونه باعث ریزش برگ های گیاه می شود؟
 این گیاه نسبت به کمبود آب از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است. از همین رو باید حتما در آبیاری گیاه خود کوتاهی نکنید. در زمان رشد گیاه کروتون به تعداد دفعات آبیاری توجه داشته باشید تا گیاه به خوبی آبیاری شود و میزان اکسیژن مورد نیاز فراهم شود. این نکته مهم را در نظر داشته باشید در صورت آبیاری بیش از حد بدون شک با ریزش برگ های گیاه مواجه خواهید شد. اگر دلیل ریزش برگ به علت آبیاری بیش از حد باشد باید سریعا میزان آبیاری را کاهش داده و صبر کنید تا کاملا خاک گیاه خشک شود.
کوددهی بیش از حد کروتون چگونه باعث ریزش برگ های گیاه می شود؟
این گیاه به کوددهی زیادی نیاز ندارد و تنها باید در فصل رشد گیاه ماهانه یکبار از کود مناسب برای گیاه استفاده شود. در واقع دادن کود برای تغذیه کافی و کامل گیاه صورت می گیرد. اگر احتمال می دهید ریزش برگ های گیاه به دلیل کوددهی بیش از حد بوده باید سریعا کوددهی را متوقف کنید و اقدامات لازم را برای گیاه خود انجام دهید.
دستورالعمل کلی مراقبت از کروتون
کروتون را در یک مکان آفتابی مانند پنجره شرقی، جنوبی یا غربی قرار دهید. اگر کروتون خیلی کم نور شود، برگ های جدیدتر آن کم رنگ می شوند.
خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید، اما بگذارید بین دو آبیاری خشک شود.
اگر رطوبت در خانه کم است، هفته ای یک بار اطراف برگ ها را با آب غبارآلود کنید یا یک سینی شن خیس در نزدیکی گیاه نگه دارید.
برگ های کروتون آهنربای گرد و غبار هستند. برگ ها را دو بار در ماه به آرامی با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا تمیز و بدون گرد و غبار بماند.
گیاه را در بهار و تابستان کود دهید، در حالی که گیاه به طور فعال در حال رشد است. در پاییز و زمستان از کود دهی کم و یا کلا کود دهی خودداری کنید.
گیاهان جدید کروتون را می توان با قلمه های ساقه ۴ تا ۶ اینچی شروع کرد. برگ های زیرین را جدا کرده و قلمه را در یک لیوان آب قرار دهید. بعد از اینکه ریشه ها شکل گرفتند، در گلدان کوچکی بکارید.
اگر برای گلدان فعلی‌اش خیلی بزرگ شده است، گیاه را در بهار دوباره بکارید.
منابع: جوانه ها، ژمینوکاکتوس
توضیحات خانم حقی کارشناس گل و گیاه درباره پرورش کروتون

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی