جاذبه های دیدنی قزوین
جاذبه های دیدنی قزوین

قزوین یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی در کشور است که از گذشته تا اکنون در هر دوره ای از تاریخ نقش مهمی داشته است. شهر زیبا و پر از جاذبه قزوین به اندازه ای جذاب و لذت بخش است که مقصد گردشگران ایرانی و خارجی در تمامی فصل های سال می باشد، همچنین به […]

قزوین یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی در کشور است که از گذشته تا اکنون در هر دوره ای از تاریخ نقش مهمی داشته است. شهر زیبا و پر از جاذبه قزوین به اندازه ای جذاب و لذت بخش است که مقصد گردشگران ایرانی و خارجی در تمامی فصل های سال می باشد، همچنین به دلیل فاصله کمی که با تهران دارد هر ساله مسافران زیادی از تهران به سوی قزوین می روند. این شهر دارای آب و هوایی معتدل و جاذبه های گردشگری و یادگاری های تاریخی زیادی می باشد البته دلیل اینکه گردشگران زیادی به آن جا سفر می کنند این است که به تهران و شهرهای شمالی نزدیک است همین دلیل هم تاثیر زیادی بر آب وهوای این شهر دارد. قزوین باغستان های زیادی دارد و این امر باعث شده که آب و هوایی به دور از آلودگی داشته باشد. قزوین با جمعیتی متوسط جز بیست و یکمین استان کشور می باشد.

در زمان پادشاهای صفویان قزوین پایتخت ایران بوده است که اکنون یکی از خیابان های قدیمی ایران یعنی خیابان سپه در این شهر قرار گرفته است. با کشف باستان شناسان در دشت های قزوین متوجه این موضوع شده اند که تاریخ چه ای فراتر از این ها دارد و نشان دهنده این است که ساکنینی در مرحله یکجا نشینی و کشاورزی در هزاره قبل از میلاد مسیح در این شهر زندگی کرده اند. کارگاه های صنعتی، تالارها، خانه ها، ریخته گری ها، مجسمه ها همه حاکی از این هستند که تمدنی قدیمی در شهر قزوین وجود داشته است. این شهر عالمان بزرگی مثل امام محمد غزالی را داشته است به همین علت است که تاثیر زیادی در فرهنگ اجتماعی مردم ایران دارد. بهترین راه سفر به این شهر از طریق ماشین شخصی می باشد اما اگر بخواهید با وسایل نقلیه دیگر به سفر بروید می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط برای سفر خود به راحتی بلیط قطار، اتوبوس یا هواپیمت را تهیه نمایید.

مجموعه باغ های صفوی

  1. مجموعه باغ های صفوی

قزوین به دلیل قرار گرفتن در سر راه جاده ابریشم و شرایط جفرافیایی و آب و هوایی آن زمان اهمیت زیادی داشته است، به همین علت در گذشته پایتخت صفویان در آن جا قرار گرفته است. انتقال دادن پایتخت از تبریزبه قزوین باعث شد که عمارت های زیبایی در شان پایتخت بودن آن شهر بنا شود. یکی از این عمارت ها باغ صفوی قزوین است که در دوره شاه طهماسب صفوی ساخته شده و در سال ۹۵۱ ه. ق شاه طهماسب تصمیم بر انتقال پایتخت به این شهر را داشته است. در اطراف باغ صفوی حدود ۲۳ باغ دیگر هم وجود دارد. این باغ مساحتی بیش از ۶ هزار هکتار دارد یعنی از سر در عالی قاپو شروع می شود و در انتها به محوطه کاخ چهلستون قزوین می رسد.

بعضی از مکان ها در باغ صفوی از بین رفته اند اما به طور کلی شامل دیوان خانه قدیم، حوض، عمارت شاه طهماسب، باغ های خصوصی، برج کبوتر، دیوان خانه جدید، باغ حرم، خانه شروانی، استخر بزرگ و بنای چهلستون می باشد، همچنین باید گفت که درختان میوه زیادی در این باغ وجود داشته است اما اکنون اکثر این درخت ها از بین رفته اند.

  1. خیابان زیبای سپه

با وجود اینکه در ایران نشانه های زیادی از ویژگی های زمان باستان وجود دارد اما اولین خیابان مهم در زمان صفویان در شهر زیبا و تاریخی قزوین ساخته شده است. تا قبل از دوران صفویان تمامی خیابان ها به طور طبیعی ساخته می شدند اما در این ایام بود که دوره ای جدید از شهر سازی شروع شد. قزوین یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که خیابان سپه موجود در آن اولین خیابان از پیش طراحی شده در سرتاسر ایران است و مسیری مستقیم برای رفت و آمد محسوب می شد.

خیابان سپه از سمت شمال به کاخ چهلستون و عمارت عالی قاپو منتهی می شود و در ضلع جنوبی به خیابان راه ری می رسد، در سمت شرق این خیابان مغازه های زیادی وجود دارد که با سبکی قدیمی ساخته شده اند این خیابان در زمان قاجار بزرگتر شد و تلگراف خانه را در آن جا احداث کردند.

بازار قزوین

  1. بازار قزوین

یکی از زیباترین بازارهای سرپوشیده وسنتی ایران در شهر پر از جاذبه قزوین قرار دارد که این مکان یکی از دیدنی ترین مناطق گردشگری این شهر محسوب می شود و با قدمتی حدود هزار سال اهمیت زیادی در تجارت بین المللی ایران داشته است. اگر قصد سفر به شهر قزوین را داشته باشید از دیدن زیبایی ها و معماری این بازار قدیمی نباید غافل شوید. شما برای تهیه بلیط هواپیما شهر قزوین می توانید به سایت اینترنتی مراجعه کنید و بلیط خود را برای سفر تهیه نمایید.

معماری بازار قزوین همانند معماری بازار های اصفهان وشیراز است این بازار بزرگ حدود ۱۴ هکتار مساحت دارد و از بخش های متنوعی تشکیل شده است از طرفی هم باید گفت که این بازار فقط برای خرید و فروش اجناس نبوده بلکه بخش هایی مثل حمام، کاروانسراها، انبار، مجسمه، زورخانه را هم در خود جای داده است این بازار در سال ۱۳۵۷ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.

امامزاده حسین

  1. امامزاده حسین

امام زاده شاهزاده حسین قزوین که نام کامل این شخص حسین بن علی بن موسی الرضا (ع) است یکی از قدیمی ترین مزارها در ایران و از مشهور ترین مکان های زیارتی قزوین است در این آرامگاه مزار منسوب به فرزند حضرت علی بن موسی الرضا است که در کودکی فوت شده است. این مزار در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم شناخته شده است. درب ورودی امام زاده  در سمت شمال قرار دارد که ۶ مناره کوتاه و بلند و دو مناره کوتاه در آخر دو ضلع دیوار شمالی است. با وارد شدن به ضلع هشتی آن از دو طرف می توان به داخل امام زاده رفت. این آرامگاه در وسط محوطه ای قرار دارد که دارای دیوارهایی به صورت طاق نماهای کاشی کاری شده زیبا و با اسم های خداوند، محمد و علی مزین شده است. در شمال شرقی و غربی بقعه کوچک دیگری به شکل دارالسیاه و دارالتوبه وجود دارد که با گچ بری های زیبا تزیین شده است.

پارک سنتی ملا خلیلا

  1. پارک سنتی ملا خلیلا

بوستان ملاخیلا در بلوار جمهوری اسلامی در شهر قزوین واقع شده است. این بوستان زیبا با وسعت هفت هکتار در جنوب قزوین قرار گفته است یکی از معروف ترین آثاری است که باغستان های قزوین در آن قرار دارد. درباره بافت این بوستان باید گفت که ماکت های زیادی با الهام از آثار تاریخی ایرانی شهر قزوین در آنجا به نمایش در آمده اند.

5/5 - (1 امتیاز)