به تعویق انداختن کار‌ها چه آسیبی به سلامتی شما می‌رساند؟
به تعویق انداختن کار‌ها چه آسیبی به سلامتی شما می‌رساند؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد، به تعویق انداختن کار‌ها می‌تواند دلیلی برای مشکلات جدی سلامتی باشد

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، امکان ندارد تا به حال  کاری را در زندگی‌مان به تعویق نینداخته باشیم. اما این به تعویق انداختن برای بعضی افراد همیشگی است و تبدیل به یک عادت و رفتار شده است. نمونه بارز به تاخیر انداختن کاری را می‌توانید در دانشجوها یا دانش آموزان هنگام خواندن درس ببینید. به تازگی دانشمندان دریافتند افرادی که کارهای خود را عقب می‌اندازند و از انجام آن سر باز می‌زنند، مشکلات جدی سلامتی دارند.
به تعویق انداختن کار‌ها یا همان اهمال کاری، به آن معناست که ما کاری انجام نشده و یا وظیفه و مسئولیتی نافرجام داریم، ولی انجام و اتمام آن را به روز‌های دیگر موکول می‌کنیم و انجامش را تا آخرین لحظات به تاخیر می‌اندازیم.
کارشناسان معتقدند: اهمال کاری، به تعویق انداختن کاری است که می‌دانید اکنون باید انجام دهید، حتی اگر وضعیت شما بدتر شود. به نظر می‌رسد همه آن وظایفی که به فردا واگذار می‌شود، در ذهن فرو رفته و ممکن است به سلامت افراد آسیب برساند.

در مطالعه‌ای روی هزاران دانشجو، دانشمندان اهمال کاری را با نتایجی از جمله افسردگی، اضطراب و حتی درد بازو یافتند.
فرد جوهانسون (Fred Johanson) روانشناس بالینی در دانشگاه سوفیاهمت در استکهلم و پژوهشگر این مطالعات می‌گوید: این مطالعه یکی از بزرگترین مطالعاتی است که به ارتباط اهمال کاری با سلامت پرداخته است.
جوهانسون توضیح می‌دهد: تشخیص اینکه آیا برخی از مشکلات سلامتی باعث می‌شود افراد بیشتر به تعویق انداختن کار‌ها بپردازند یا برعکس، دشوار است. او می‌گوید شما نمی‌توانید فقط به شرکت کننده در مطالعه بگویید که اهمال کننده شود و منتظر بمانید و ببینید آیا سلامتی اش تغییر می‌کند یا خیر.
محققان این مطالعه می‌گویند:« ما ۳۵۲۵ دانشجو را از هشت دانشگاه در استکهلم و اطراف آن انتخاب کردیم و از آن‌ها خواستیم که هر سه ماه یک بار به مدت یک سال پرسشنامه‌ای مربوط به تعویق انداختن را تکمیل کنند.»
جوهانسون ادامه می‌دهد :«هدف ما این بود که بررسی کنیم آیا دانشجویانی که کار را به تعویق می‌اندازند در معرض خطر بالاتری از نظر سلامت روانی و جسمی هستند یا خیر. در این آزمایش، دانشجویانی که تمایل بیشتری به اهمال کاری داشتند، با دانشجویانی که تمایل کمتری داشتند مقایسه شدند.»
 عوامل تاثیرگذار
عوامل زیادی ممکن است در به تعویق انداختن کارها تاثیرگذار باشد.سن، جنسیت، سطح تحصیلات والدین، مشکلات مالی و تنهایی از جمله این موارد است.
  افسردگی، اضطراب و استرس
نتایج  آزمایش نشان داد دانشجویانی که کارهای خود را بیشتر به تعویق می‌اندازند و در واقع سطوح بالاتری از اهمال کاری را دارند،  علایم افسردگی، اضطراب و استرس بیشتری را نسبت به بقیه گروه دانشجویان تجربه می‌کنند. سلامت روان در این افراد بیشتر دچار آسیب قرار می‌گیرد.
  درد در شانه و خواب بی کیفیت
 یکی از مشکلات سلامتی که برای دانشجویان، ایجاد و موجب تعجب دانشمندان شد، ایجاد درد در قسمت شانه‌ها و بازو بود.
دانشجویانی که سطوح بالاتری از اهمال‌کاری داشتند، بیشتر از بقیه گروه احتمال داشت درد در ناحیه شانه‌ها و بازوها (یا هر دو) احساس کنند. در حقیقت این افراد  دچار درد ناتوان کننده در بازو و شانه‌ها شدند. همچنین این دانشجویان کیفیت خواب خوبی نداشتند و همیشه از این مشکل شکایت می‌کردند.
 سبک زندگی ناسالم
سبک زندگی ناسالم از دیگر مواردی است که با اهمال کاری مرتبط است و در حقیقت می‌تواند علت و معلول یکدیگر باشند. نداشتن تغذیه سالم و فعالیت بدنی و تحرک می‌تواند بر به تعویق انداختن کارها اثر بگذارد و همچنین به تعویق انداختن کارها می‌تواند دلیلی برای داشتن یک سبک زندگی ناسالم باشد.
محققان این مطالعه می‌گویند: «ممکن است عوامل دیگری که در تحلیل ما لحاظ نشده‌اند، بتوانند ارتباط بین اهمال کاری و پیامدهای سلامت ضعیف را توضیح دهند، البته تحقیقات ما کامل نیست.»
 چگونه درمان شویم؟
خبرهای خوبی برای کسانی که کارهای خود را به تعویق می‌اندازند، وجود دارد. آزمایش های بالینی نشان داده است که درمان شناختی رفتاری ، در کاهش اهمال کاری مؤثر است. این درمان به فرد کمک می‌کند با تقسیم اهداف بلندمدت به اهداف کوتاه‌مدت،  مدیریت عوامل حواس‌پرتی و تمرکز بر یک کار، به ‌رغم تجربه احساسات منفی، بر اهمال‌کاری غلبه و در نتیجه سلامت بدن خود را تضمین کند.
تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به عارضه به تعویق انداختن مزمن باشند. روانشناسان می‌گویند: همه ممکن است یک یا دو کار را به تعویق بیندازند، اما تعلل مزمن آن را تبدیل به سبک زندگی می‌کنند؛ بنابراین این افراد این کار را در خانه، مدرسه، محل کار و در روابط خود انجام می‌دهند. 
اگرچه ممکن است تعلل کنندگان فکر کنند که تحت فشار عملکرد بهتری دارند، مطالعات خلاف این را گزارش کرده است. آزمایش‌ها نشان داده است که آنها در واقع کندتر کار کرده، خطا‌های بیشتری نسبت به افرادی که به تعویق نمی‌اندازند، مرتکب می‌شوند.
سیرویس می‌گوید: به تعویق انداختن راهی برای دور زدن احساسات منفی مرتبط با کار است. او می‌گوید: ما برای جلوگیری از هر چیز دردناک یا دشواری، کار را به تعویق می‌اندازیم و بلافاصله تسکین می‌یابیم. پس زمینه‌ای از شرایط استرس زا می‌تواند توانایی افراد برای مقابله را تحت فشار قرار دهد و به تعویق انداختن آن حتی آسان‌تر شود.
شرح کامل این مطالعات در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.
منبع: science alert