آنتی بیوتیک های خانگی را بشناسید
آنتی بیوتیک های خانگی را بشناسید

هر چه قدر که افراد از عوارض جانبی خطرناک دارو‌های آنتی بیوتیکی مطلع می‌شوند، میزان تقاضا برای جایگزین‌های طبیعی این دارو‌ها افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها یا مهار رشد آن‌ها به کار می‌رود. آنتی بیوتیکهایی که در مواد طبیعی وجود دارند، خطر عوارض آنتی بیوتیک صنعتی و شیمیایی را ندارد و حتی اثرات جانبی مفیدی دارند که این مسئله با افزایش باکتری‌های مفید و تقویت سیستم ایمنی بدن فراهم می‌شود.
آنتی بیوتیک‌های طبیعی شامل مواد غذایی و گیاهان دارویی است که ویژگی‌های آنتی بیوتیکی (ضد میکروبی) دارند. خیلی از این‌ها برای درمان عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی مفیدند.

بیشتر آنتی بیوتیک‌های طبیعی هم به شکل خوراکی و هم به طور موضعی استفاده می‌شوند. آنتی بیوتیگ خانگی شاید به اندازه سرعت یک آنتی بیوتیک صنعتی نتواند عفونت باکتریایی یا ویروسی را درمان کند، اما خطرات کمتری برای بدن دارد.
آنتی بیوتیک وقتی برای درمان یک بیماری مثل سرماخوردگی انواع دارو و قرص آنتی بیوتیک را مصرف می‌کنید، سیستم ایمنی بدن به مرور زمان در برابر این دارو‌ها مقاوم می‌شود. به طوری که بعد‌ها ممکن است در برابر بیماری‌های کشنده‌ای مثل کرونا نتواند مقاومت کند؛ بنابراین برای درمان برخی از بیماری‌های عفونی مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی بهتر است مسکن گیاهی برای بدن درد مصرف کنید.
بیشتر بدانید؛  این خوراکی توصیه شده در قرآن می‌تواند جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها باشد

در ادامه به چند نوع از این دارو‌های طبیعی می‌پردازیم.
عسلعسل طبیعی یکی از قدیمی‌ترین آنتی بیوتیک‌ها شناخته شده است.مصریان باستان این ماده خوراکی را به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و محافظ پوست می‌دانستند.
عسل با داشتن پراکسید هیدروژن، دارای خواص ضد باکتریایی است. همچنین به دلیل داشتن قند بالا از رشد برخی از باکتری‌های مضر در بدن پیشگیری می‌کند.برای درمان زخم‌ها بهتر است عسل طبیعی را روی ناحیه مورد نظر بمانید. برای درمان سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا هم می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل را درون یک فنجان آب گرم و یا دمنوش آویشن ترکیب کنید.

عصاره سیریکی دیگر از آنتی بیوتیک‌های خانگی سیر است که قطعاً با خاصیت ضدمیکروبی آن آشنایی دارید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ بر روی سیر انجام شد که نشان داد مصرف عصاره سیر بدن را در برابر عفونت مقاوم می‌کند. طرز تهیه آنتی بیوتیک خانگی به این صورت است که باید عصاره این ماده خوراکی را بکوبید و سپس شیره آن را بگیرید. این عصاره را با همان مقدار روغن زیتون ترکیب کنید.

البته در مصرف سیر نباید زیاده روی کنید. زیرا باعث خونریزی داخلی می‌شود. اگر دارو‌های رقیق کننده خون می‌کنید، قبل از استفاده از سیر به عنوان آنتی بیوتیک، با پزشک معالج خود مشورت کنید. مصرف زیاد سیر می‌تواند اثرات این دارو را از بین ببرد.
روغن آویشنیک آنتی بیوتیک خانگی که می‌تواند برای درمان بیماری‌های عفونی ساده استفاده شود، آویشن است. این گیاه قدرت فوق‌العاده‌ای در مقابله با عفونت‌های باکتریایی و ویروسی دارد. حتی روغن این گیاه هم در برابر عوامل باکتریایی مقاوم است. البته نباید روغن اسانس این گیاه را به صورت خوراکی مصرف کنید. اسانس و روغن آویشن فقط برای استفاده خارجی است.

افرادی که فشارخون بالایی دارند و یا به پرکاری تیروئید مبتلا هستند، نباید از اسانس آویشن استفاده کنند.
عصاره برگ زیتون:
عصاره برگ زیتون ترکیبات فعال مانند:اولئوروپین، لینولئیک اسید دارند که دارای خواص آنتی بیوتیکی بالایی بوده و می‌توانند باکتری ها، قارچ‌ها و ویروس‌های مضر را از بین برده و تکثیر آن‌ها را متوقف نمایند. عصاره برگ زیتون یک ماده گیاهی طبیعی برای کاهش تب است.

 
دارچیندارچین یکی از ادویه‌های غنی است که غذا را خوشبو می‌کند و حاوی مقادیری آنتی بیوتیک است. دارچین می‌تواند به درمان عفونت‌های مخمر کمک کند. برای بهره‌مند شدن از خواص دارچین، چوب دارچین را در ظرف آب بجوشانید و محتویات مورد علاقه خود را داخل آن بریزید. سپس می‌توانید نوشیدنی را خنک کرده و آن را در طی چند روز مصرف کنید.

زنجبیلجامعه علمی زنجبیل را به عنوان یک آنتی‌بیوتیک خانگی می‌شناسد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ بر روی این گیاه صورت گرفت که نشان داد زنجبیل قدرت فوق‌العاده‌ای در مقابله با انواع باکتری‌ها دارد. البته در کنار درمان عفونت، به کاهش قندخون، درمان تهوع و صرع هم کمک می‌کند.

عصاره گل میخکیکی دیگر از انواع آنتی بیوتیک‌های خانگی عصاره گل میخک است. این گیاه در زمان‌های گذشته نیز برای درمان عفونت و درمان درد دندان نیز استفاده می‌شده است. اکنون در دندانپزشکی از دارو‌هایی استفاده می‌شود که حاوی عصاره گل میخک هستند. عصاره این گیاه در برابر انواع عفونت‌های باکتری‌هایی از جمله E. coli مؤثر است.
زردچوبه:
زردچوبه دارای ماده‌ای به نام کورکومین است که ضد باکتری، ضد میکروب و ضد التهاب می‌باشد. زردچوبه به عنوان یک عامل ضد سرطان، بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های التهابی و بسیاری موارد دیگر عمل می‌کند. زردچوبه و عسل هر کدام خواص خود را برای سلامتی دارند، اما زمانی که این دو ابرخوراکی را با هم ترکیب کنید، قدرت آن‌ها چند برابر می‌شود.

روغن درخت چای
 روغن درخت چای، سلاح مؤثری بر علیه عفونت است و عفونت‌های قارچی و باکتریایی را درمان می‌کند. در مطالعه‌ای معلوم شد مصرف روغن درخت چای به اندازه دارو‌های آنتی بیوتیکی در درمان عفونت‌های باکتریایی پوست مؤثر است.
 عصاره هسته انگور
این عصاره می‌تواند به عنوان ماده ضدعفونی کننده برای درمان انواع عفونت‌های پوستی به کار رود.
اکالیپتوس:
اکالیپتوس خاصیت ضد عفونی کننده زیادی دارد و در از بین بردن قارچ بسیار عالی عمل می‌کند. از اکالیپتوس در چای‌ها و برای استنشاق جهت مقابله با سرفه استفاده می‌شود.
پروبیوتیک ها:
پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمر‌هایی هستند که در بدن، برخی غذا‌ها و برخی مکمل‌های غذایی وجود دارد. مصرف مواد دارای پروبیوتیک به سلامت دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش می‌دهد.
علاوه بر این؛ 
کلم یک ماده گیاهی ضد باکتری طبیعی است، که می‌تواند به از بین رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک نماید. کلم برگ، کلم بروکلی و گل کلم دارای ترکیبات گوگردی می‌باشند که سلول‌های مضر را از بین می‌برند.
ریشه ترب کوهی به دلیل دارا بودن ایزوتیوسیانات‌ها ضد باکتری بوده و یک آنتی بیوتیک طبیعی به شمار می‌رود. آلیل ایزوتیوسیانات روغن عامل مزه قوی ترب کوهی با تعدادی از عوامل بیماری زا مقابله می‌کند.
پرتقال و آناناس حاوی ویتامین c فراوانی است که ایمنی بدن را بالا می‌برد و بدن شما را سالم نگه می‌دارد. این ویتامین به دلیل توانایی اش در تقویت سیستم ایمنی برای درمان سرماخوردگی کمک کننده است
روغن ارگانو:
ارگانو و روغن ارگانو به عنوان یک ماده ضد باکتری طبیعی برای مبارزه با باکتری‌های عامل عفونت و مبارزه با رشد بیش از حد «کاندیدا» است. زمانی که به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده اید، از ارگانو استفاده کنید. برای استفاده از روغن ارگانو، آن را در آب یا یک روغن حامل رقیق کنید و به مقدار توصیه شده روزانه مصرف کنید.
گیاهان دارویی آنتی بیوتیکی:
۱- گیاه دارویی سر خار گل (Echinacea): سر خار گل اگر حداکثر به مدت ۱۰ روز مصرف شود، باعث تقویت و ارتقای سیستم ایمنی بدن می‌شود.
۲- گیاه دارویی نیل وحشی (wild indigo): این گیاه دارویی برای بهبود زخم‌های پوستی به طور موضعی استفاده می‌شود و برای درمان عفونت گلو و دهان، به طور خوراکی مصرف می‌شود.
نکته مهمی که باید به آن توجه کنیدآنچه به عنوان آنتی‌بیوتیک خانگی به شما معرفی کردیم، باید به اندازه و درست مصرف شوند تا از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی پیشگیری کنند. زیاده‌روی در مصرف آن‌ها خطرات دیگری را به دنبال دارد. پس به صرف طبیعی بودن زیاده‌روی نکنید.
منبع: بهداشت نیوز/ همشهری آنلاین/ دانشگاه علوم پزشکی کرمان/ ایلنا/ نمناک/healthline././ایلنا