استفاده از میکروبات بی سیم در مغز برای کاهش حملات صرع
استفاده از میکروبات بی سیم در مغز برای کاهش حملات صرع

محققان دانشگاه‌های رم و گلاسکو و بخش‌های دیگری از اروپا در پروژه جدیدی در حال توسعه ربات‌های تزریقی کوچکی هستند که قادر به پیش بینی و کاهش حملات صرع هستند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، این پروژه که CROSSBRAIN نام دارد در طول چهار سال آینده، میکروربات‌های قابل کاشت با اندازه حدود یک دهم میلی متر خواهد ساخت که از نانومواد پیشرفته با ویژگی‌های فیزیکی ویژه تشکیل شده اند.
پس از کاشت این ربات‌ها در مغز، آن‌ها از طریق یک واحد کنترل مرکزی پوشیدنی کوچک کنترل می‌شوند که قادر به نظارت بر فعالیت الکتریکی برای تشخیص شروع تشنج و تعدیل اثر آن از طریق تحریک عصبی هدفمند است. این میکروربات‌ها قادر خواهند بود مواد ژنتیکی را به صورت دستوری تحویل دهند و در مراحل بعدی توسعه پروژه، نورومدولاسیون در سطح سلول و ریزمدار را در مغز جوندگان ممکن می‌سازند.

پروفسور هادی حیدری (Hadi Heidari) پژوهشگر ایرانی الاصل این مطالعات از دانشکده مهندسی جیمز وات دانشگاه گلاسکو، رهبری بریتانیا در پروژه CROSSBRAIN را بر عهده دارد. آزمایشگاه میکروالکترونیک پروفسور حیدری تحقیقات پیشگامی را در زمینه طراحی یکپارچه میکرو و نانوالکترونیک برای کاربرد‌های پزشکی و صنعتی انجام می‌دهد. در این پروژه، آزمایشگاه میکروالکترونیک به طراحی و توسعه سیستم‌های مدیریت و تحویل داده‌ها و قدرت بی سیم میکروربات‌ها کمک می‌کند.
پروفسور حیدری در این باره گفت: ما خوشحالیم که بخشی از این پروژه بلند پروازانه هستیم که این پتانسیل را دارد که راه را برای درمان‌های متحول کننده برای بیماری‌های مغزی پاتولوژیک مانند صرع هموار کند.
پروژه CROSSBRAIN محققان برجسته را از سراسر اروپا گرد هم می‌آورد و در برگیرنده طیف گسترده‌ای از متخصصان در زمینه مهندسی زیستی، هوش مصنوعی، طراحی و ساخت نانومواد، و فیزیک پزشکی است.
 در بافت مغز، نورون‌ها از طریق فعل و انفعال پیچیده مکانیسم‌های سیگنال دهی، از جمله تغییرات شیمیایی، حرارتی و الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به طور گسترده شناخته شده است که بسیاری از شرایط پاتولوژیک (آسیب شناختی) مغز به طور مستقیم شامل فعالیت الکتریکی نابجای مغز، مانند تشنج‌های صرع یا اختلالات هراس می‌شود. در چنین شرایطی، تشخیص به موقع و مداخله سریع برای شروع درمان دوره‌ای و انطباقی موثر ضروری است. با این حال، فناوری‌های موجود برای هدایت و تعدیل فعالیت مغز به روشی دقیق و انتخابی برای اهداف درمانی تا به امروز به شدت محدود شده اند و به طور قابل توجهی درمان دوره ای را کاهش می‌دهند.
پروفسور حیدری در پایان اضافه می‌کند که با این حال، پیشرفت‌های اخیر در فناوری نانو می‌تواند دسترسی به روش‌های جدید و پارادایم‌های نوآورانه را در زمینه تعدیل عصبی تسهیل کند. نوآوری در زمینه نانومواد فرصت تعدیل فعالیت‌های عصبی را با دقت و حساسیت بیشتری فراهم می‌کند. هدف پروژه CROSSBRAIN ایجاد تحریک عصبی کاملاً جدید است که شامل استراتژی‌ها و دستگاه‌هایی در زمینه پزشکی دقیق با نقش کلیدی در مدیریت پیش بینی بیماری‌های مغزی می‌شود.
مترجم: سامیه خسروی زاده 
منبع: gla.ac.uk