هشدار: مصرف کمِ نمک برای قلب مضر است!
هشدار: مصرف کمِ نمک برای قلب مضر است!

پزشکان در حال حاضر رژیم کم سدیم را برای کاهش فشار خون و جلوگیری از تجمع مایعات و تورم توصیه می‌کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، باور عمومی بر این است که مصرف نمک برای قلب مضر است، اما یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مصرف کمِ نمک می‌تواند برای بیماران با نارسایی‌های قلبی مضر باشد. نارسایی‌های قلبی زمانی ایجاد می‌شود که عضله قلب آنقدر ضعیف یا سفت شود که نتواند به طور موثر خون را به بقیه بدن پمپاژ کند.

تاکنون یکی از مهمترین دلایل بروز مشکلات قلبی را مصرف نمک می‌دانستند، اما نتایج یک متاآنالیز جدید که نه کارآزمایی تصادفی سازی و کنترل شده را مورد توجه قرار داد، نشان می‌دهد: محدود کردن دریافت سدیم در رژیم غذایی کمتر از حداکثر توصیه شده استاندارد حدود ۲.۳ گرم در روز، ممکن است خطر مرگ را افزایش دهد.
دکتر آنیرود پالیچرلا (Anirudh Palicherla)، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کریتون در اوماها، در رابطه با موضوع فوق گفت: یافته‌های ما نشان داد که محدود کردن سدیم در رژیم غذایی به کمتر از حد توصیه شده معمول، در مدیریت نارسایی قلبی اثر معکوس دارد. البته باید در نظر داشت کمتر مصرف کردن نمک به مدیریت نارسایی قلبی کمک می‌کند، اما اگر این مصرف کاملا قطع شده یا کمتر از حد توصیه شده باشد نیز می تواند عوارض نامطلوبی در پی داشته باشد.
این موضوع در حالی است که بیشتر مردم به طور متوسط روزانه حدود ۳.۴ گرم سدیم می‌خورند، اما دستورالعمل‌های رژیم غذایی توصیه می‌کند: این مقدار را به ۲.۳ گرم در روز یا کمتر محدود کنید. در توضیح میزان توصیه شده فوق باید توجه داشت که این مقدار کمی کمتر از ۱ قاشق چایخوری نمک خوراکی در روز است.
این ۹ کارآزمایی سطوح مختلف سدیم را برای تقریباً ۳۵۰۰ فرد مبتلا به نارسایی قلبی ارزیابی کرده اند و شامل داده‌هایی در مورد میزان مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان بودند. بیشتر این آزمایش‌ها بین سال‌های ۲۰۰۸  تا ۲۰۲۲ انجام شده است.
محققان همچنین دریافتند: بیمارانی که از رژیم غذایی با هدف دریافت سدیم کمتر از ۲.۵ گرم در روز پیروی می‌کنند، ۸۰ درصد بیشتر از افرادی که رژیم غذایی با هدف ۲.۵ گرم در روز یا بیشتر دنبال می‌کنند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.
متخصصین توصیه می‌کنند: مردم می‌توانند با خوردن بیشتر میوه‌ها و سبزیجات تازه و پخت و پز با مواد اولیه به جای غذا‌های فرآوری شده، بسته بندی و کنسرو شده و سس، مصرف سدیم خود را محدود کنند. توصیه می‌شود هنگام صرف غذا یا خرید غذا‌های آماده، اطلاعات تغذیه‌ای را بپرسید یا برچسب‌های روی آن را بخوانید.
 شرح کامل این یافته‌ها در بهار پیش رو طی نشست سالانه کالج آمریکایی قلب و عروق در نیواورلئان ارائه خواهد شد.
منبع: upi