سال نو در افغانستان
سال نو در افغانستان

جشن‌ها از زمان‌های بسیار قدیم در فرهنگ و زندگی افغان‌ها نقشی اساسی داشته‌اند

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من  این جشن‌ها در سنت زرتشتی گنجانده شده است که بسیاری از کشورها از جمله افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، ایران، ازبکستان و تاجیکستان از آن پیروی می‌کنند. نوروز که در فارسی به معنای روز نو است به معنای آغاز بهار و سال نو در افغانستان نیز محسوب می‌شود.
به نقل از نشنال تودی، این روز پایان زمستان و نویددهنده روزهای روشن‌تر است. نوروز نماد تولد دوباره طبیعت است و با آن زندگی تازه‌ای برای مردم افغانستان به‌وجود می‌آید. گویی در بهار، لاله‌ها در این کشور شروع به شکوفه دادن می‌کنند. این گل‌های زیبا نماد پاکی، عشق، مهرورزی و شور در افغانستان هستند. لاله‌ها همچنین گل ملی کشور افغانستان است.
نوروز جشن باشکوهی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و هر دوره تاریخی تعبیر متفاوتی از نوروز دارد. در طول اعصار، یک چیز مشترک باقی مانده است؛ افغان‌ها این جشن را یک میراث مقدس و مشترک می‌دانند. در این روز هزاران نفر از سراسر کشور افغانستان در مسجد مزارشریف گرد هم می‌آیند تا نوروز را جشن بگیرند.
شب عید نوروز زمان جشن و سرور خانواده‌ها در افغانستان است. همه مشغول نظافت خانه یا حیاط هستند. بازارها مملو از مردمی است که لباس و غذا خرید می‌کنند. هیچ خریدی بدون خرید شیرینی، میوه و آجیل خشک کامل نمی‌شود؛ اقلامی که برای جشن‌ها حیاتی هستند. بسیاری از مردم در ایام نوروز خانه تکانی را ترجیح می‌دهند زیرا آن را فرخنده می‌دانند.
امروزه برای آوارگان افغانستان نوروز معنای دیگری به خود گرفته است. از دیرباز این جشن‌ها درباره تولد دوباره بوده است. امروزه بسیاری از افغان‌ها نوروز را به‌عنوان یکی از معدود پیوندها به افغانستانی متفاوت می‌دانند، فرهنگی باشکوه که با خطر فراموشی مواجه است.
فعالیت‌های روز افغانستان (نوروز)
در این روز مراسم مختلفی برگزار می‌شود.
غذا خوردن
نوروز با ضیافت سنتی جشن گرفته می‌شود. مقداری لبو یا ماهی آب شیرین سرخ شده و سبزی چله (خورش بره و اسفناج) از غذاهای محبوب در این روز است.

هفت میوه
شاید یکی از جالب ترین رسم های نوروزی افغان ها هفت میوه باشد. در واقع افغان ها به جای سفره هفت سین سفره هفت میوه دارند. هفت میوه چیست؟ چیزی شبیه سالاد میوه که از هفت نوع میوه خشک تشکیل شده است که عبارتند از کشمش، سنجد، پسته، فندق، قیسی، گردو و آلو. باور مردم افغانستان بر این است که در واقع نه هفت سین و نه هفت شین وجود داشته است. بلکه آنچه که از ابتدا وجود داشته هفت چین بوده است. مراد از آن هم هفت میوه ای بوده که از هفت درخت متفاوت چیده شده و به عنوان برکت در سفره چیده می شده است. البته گاهی هفت میوه افغان ها با هفت سین، سبزی پلو و سمنو هم همراه است.
سمنک پزان
تهیه سمنو یکی از آیین های مشترک میان تمام مردمی است که نوروز را جشن می گیرند. سمنو که در میان افغان ها به سمنک شهره است نه تنها نذر برآمدن حاجت ها و مرادهاست، بلکه به باور بسیاری با خود خیر و برکت به ارمغان می آورد. سمنک آنقدر برای افغان ها مهم هست که زنان افغان از آغاز شب نوروز تا سپیده دم به طبخ آن مشغول می شوند و همزمان شادمانه آواز می خوانند.
کمپیرک
کمپیرک داستان طولانی و جالبی در افغانستان دارد. کمپیرک در واقع همان حاجی نوروز ایرانی هاست؛ پیرمردی با ریش های بلند، لباس های رنگی، کلاهی دراز و یک تسبیح که نماد برتری و قدرت طبیعت بر زمستان است. او و همراهانش روستا به روستا می چرخند، با زبان فصیح کتابی مانند تاریخ بیهقی حرف می زنند، شعر می خوانند و کمک هایی را که جمع کرده اند بین افراد توزیع می کنند؛ چیزی شبیه بابانوئل. البته به نظر می رسد این جشن بیشتر در بامیان و دایکندی برگزار می شود.

گل لاله
یک دسته گل لاله برای خانه خرید می‌شود تا خانه پر نشاط شود.
حقایقی در مورد افغانستان
افغانستان بسیار بیشتر از کشور جنگ‌زده‌ای است که رسانه‌ها آن را به تصویر می‌کشند. درباره تاریخ غنی، مناظر شگفت‌انگیز و مردم خارق‌العاده آن بخوانید.
ملت شاعران
سه‌شنبه‌ها همیشه شب شعر در شهر هرات است که زنان، کودکان و مردان در آن گرد هم می‌آیند تا شعرهای باستانی را به اشتراک بگذارند و بشنوند.
خانه قدیمی‌ترین نقاشی‌های رنگ روغن جهان
غارهای بامیان در ارتفاعات افغانستان اولین نقاشی‌های رنگ روغن مشهور از ۶۵۰ سال قبل از میلاد را در خود جای داده است.
 افغانستان قبل از اسلام
پیش از اسلام، بیشتر مردم افغانستان پیرو آیین بودایی و زرتشتی بودند.
چرا افغانی‌ها دوستدار روز افغانستان هستند؟

سنت‌های باستانی را زنده نگه می‌دارد
نوروز قدمتی به قدمت افغانستان دارد. جشن‌ها در طول اعصار، جنگ‌ها، تأثیرات فرهنگی و سیاسی جان سالم به در برده‌اند. با توجه به آشفتگی در این کشور، باور نکردنی است که چگونه این سنت باستانی پابرجا باقی مانده است.
چشم‌اندازی از افغانستان ارائه می‌دهد
چند نفر از ما به‌جز خونریزی یا خشونت چیزی در مورد افغانستان می‌دانیم؟ نوروز نگاهی به فرهنگ و تمدن باشکوهی ارائه می‌دهد.
هویت فرهنگی
نوروز فضایی را برای خانواده‌های افغانی فراهم می‌کند تا با هم ارتباط برقرار کنند. از طریق غذا و جشن‌ها، نوروز در حفظ فرهنگ و هویت نقش دارد.
 
منبع: ایسنا