مصرف داروی کمتر با گذراندن زمان بیشتر در فضای سبز
مصرف داروی کمتر با گذراندن زمان بیشتر در فضای سبز

طبق نتایج یک مطالعه جدید در فنلاند، گذراندن مکرر زمان در فضا‌های سبز مانند پارک‌ها و باغ‌ها می‌تواند به کاهش مصرف دارو‌های تجویزی کمک کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، پژوهشگران توضیح می دهند: اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که در کنار یک چمنزار سرسبز یا جنگل های زیبا زندگی می کنید، به نظر نمی رسد که این مناظر تاثیر مشابهی بر سلامت شما داشته باشند، در واقع فقط بیرون رفتن و گذراندن وقت در فضاهای سبز است که تفاوت ایجاد می کند.

محققان موسسه فنلاند در دانشگاه های تامپره و فنلاند شرقی از داده‌ های حدود ۶ هزار ساکن هلسینکی استفاده کرده و از داروهایی که برای شرایطی مانند اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی، فشار خون بالا و آسم تجویز می شود، استفاده کردند.
محققان می گویند: تصور می شود قرار گرفتن در معرض محیط های طبیعی برای سلامت انسان مفید است، اما شواهد متناقض است. شرکت‌ کنندگان در مطالعه در مورد داروهایی که مصرف می‌ کردند و همچنین تعداد فضاهای سبز و آبی متشکل از محیط ‌های طبیعی در خشکی و نزدیک دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها که می‌ توانستند از خانه ببینند و میزان گذراندن زمان در این فضاها، مورد بررسی قرار گرفتند.
در ادامه محققان دریافتند:گذراندن وقت در فضاهای سبز به میزان سه یا چهار مرتبه در هفته با ۳۳ درصد احتمال کمتر استفاده از داروهای سلامت روان، ۳۶ درصد احتمال کمتر استفاده از داروهای فشار خون و ۲۶ درصد احتمال کمتر استفاده از داروهای آسم همراه بود.
این ارقام مربوطه برای حداقل پنج مرتبه در هفته به ترتیب ۲۲ درصد، ۴۱ درصد و ۲۴ درصد کاهش می یابد. گفتنی است که این ارقام حتی با درنظر گرفتن درآمد خانوار و تحصیلات همچنان مثبت بود، اما محاسبه شاخص توده بدنی این ارتباط را تضعیف کرد.
محققان ادعا می‌ کنند: این یافته ها مطابق با شواهد آزمایشی است که بر اهمیت استفاده واقعی از فضای سبز در رابطه با سلامت روان تأکید کرده و نشان می ‌دهد که همین امر در مورد سایر بیماری ‌های بهداشتی مانند آسم و فشار خون بالا نیز صادق است.
داده‌های موجود همچنین نشان می ‌دهد که نشستن و تفکر در طبیعت تأثیری مشابه بیرون رفتن و گذراندن وقت در آن ندارد. به گفته محققان، گفته می‌ شود قبل از اینکه مردم بتوانند بیرون بروند و زمانی را در فضاهای باز بگذرانند، فضاهای سبز باید در دسترس باشند و دقیقا این همان جایی است که برنامه‌ ریزی شهری به میدان وارد می‌ شود.
محققان در خاتمه اعلام کردند که تجمیع شواهد علمی که از مزایای سلامتی قرار گرفتن در معرض طبیعت حمایت می کند، احتمالاً افزایش عرضه فضاهای سبز با کیفیت بالا در محیط های شهری و ترویج استفاده فعال از آنها را به عنوان یکی از راه‌ های بهبود سلامت و رفاه شهروندان در شهرها مورد تاکید و مد نظر برنامه ریزان شهری قرار می دهد.
شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Occupational & Environmental Medicine منتشر شده است.