درد رشد چیست و چه زمانی لازم است به دکتر مراجعه کنیم؟+ فیلم
درد رشد چیست و چه زمانی لازم است به دکتر مراجعه کنیم؟+ فیلم

درد رشد علامتی است که هنوز علت آن به طور دقیق مشخص نیست. درد رشد می‌تواند باعث بی‌خوابی و استرس در کودک شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ،احتمالا خود شما تجربه دردهایی در سنین نوجوانی داشته‌اید که هر دو پایتان تیر بکشند. شاید هم فرزند شما در سن ۳ تا ۴ سالگی یا در نوجوانی از درد پا شکایت می‌کنند. اما این درد که اسم علمی آن درد رشد است، چقدر خطرناک است؟ برای بهبود آن چه باید کرد؟
آنچه در این مقاله می‌خوانید:
    درد رشد قد یا درد رشد چیست؟
    علائم همراه درد رشد چیست؟
    برای تشخیص و درمان درد رشد به چه دکتری مراجعه کنیم؟
    دلایل درد رشد در کودکان و نوجوانان چیست؟
    درد رشد چگونه تشخیص داده می شود؟
    درمان درد رشد چگونه انجام می شود؟
    انواع درد رشد کدامند؟
    سوالات متداول درباره درد رشد
    نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر
درد رشد، دردهای مبهم گرفتگی عضلانی هستند که برخی از کودکان پیش از دبستان و پیش از نوجوانی آن را در هر دو پا احساس می‌کنند. جالب است بدانید درد اغلب در عصر، قبل از شام و در زمان خواب احساس می‌شوند، اما ممکن است باعث بیداری کودک در نیمه شب شود. معمولا دردهای رشد اغلب در اوایل کودکی حدود ۳ یا ۴ سالگی ایجاد می‌شوند و ممکن است این دردها دوباره در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی ظاهر شوند.
تشخیص درد رشد
برای تشخیص درد رشد از دردهای دیگر در کودک و نوجوان باید به دکتر کودکان مراجعه کنید. دکتر کودکان ممکن است شما را به دکتر غدد، دکتر فیزیوتراپی یا دکتر ارتوپد ارجاع دهد.
درد رشد، همانطور که اشاره‌شد دردهای تیز و ضربان‌دار گاه‌به‌گاهی هستند که کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کنند. این درد بیشتر در ساق پاها، جلوی ران‌ها، پشت زانو، عضلات یا مفاصل است. شدت دردهای رشد در سنین بین ۱۱ تا ۱۵ سالگی به اوج خود رسیده و همزمان با قد‌کشیدن کودک علائم بیشتر خود را نشان می‌دهد.
درد رشد همه گیر نیست
بهتر است بدانید درد رشد تمام کودکان را درگیر نمی‌کند، اما گاهی ممکن است ناشی از یک بیماری دیگر باشند. به‌همین دلیل بسیار اهمیت دارد که با دیدن نشانه‌های جدی دردهای رشد به پزشک متخصص یا فیزیوتراپی مراجعه کنید.
درد رشد، دردهای تیز و ضربان‌دار گاه‌به‌گاهی هستند که کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کنند. این درد بیشتر در ساق پاها، جلوی ران‌ها، پشت زانو، عضلات یا مفاصل است.
علائم همراه درد رشد چیست؟
دردهای رشد ممکن است در هر کودکی متفاوت باشد، برخی از کودکان درد شدیدی دارند، در‌حالی‌که ممکن است سایر کودکان همچین دردی را تجربه نکنند.
اغلب کودکان هر روز درد ندارند. همچنین دردهای رشد می‌توانند از بین بروند و دوباره ایجاد شوند. معمولا درد رشد ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها وجود داشته‌باشد. در این بین، درد پا ممکن است بسیار آزاردهنده باشد که کودک را از خواب بیدار کند و صبح‌ها ناپدید شود. همچنین در فعالیت‌های کودک مثل بازی‌کردن اختلالی ایجاد نمی‌کند.
درد رشد در کدام اعضا است
عموما درد رشد در هر دو پا مخصوصا روی ران، پشت ساق پا، یا پشت زانوها احساس می‌شود. به‌علاوه کودکانی که دردهای رشد دارند، ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به درد داشته و احتمال دارد سردرد و شکم درد داشته‌باشند.
درد رشد از شایعترین دلالیل شکایت کودکان و نوجوانان است
علائم درد رشد در کودکان چیست؟
درد رشد در کودکان ابتدا در سنین ۳ تا ۴ سالگی و با شروع راه‌رفتن کودک خود را نشان می‌دهد. این زمان بهترین وقت برای تشخیص اختلالات ساق پای کودکان یا سایر دلایل بروز درد است. پس از آن کودکان بین ۸ تا ۹ سال درگیر این درد در عضلات بازو و پا می‌شود. دردهای رشد کودکان بیشتر در قسمت زانو و به صورت درد ساق پا دیده می‌شود. اگر این درد خفیف بوده، مشکلات جدی در پی نداشته و ناشی از بیماری دیگری نباشد خود‌به‌خود و با روش‌های خانگی مانند ماساژ درمان خواهد‌شد. درد رشد بیشتر به شکل ضربان در ساق پا و یا پشت زانوها احساس می‌شود. این درد در عصر و شب‌ها بیشتر می‌شود. حتی گاهی کودک و نوجوان را از خواب بیدار می‌کند.
علائم رشد قد در نوجوانان کدامند؟
علائم رشد قد و رشد در نوجوانان معمولا با درد ساق پا و ضربان‌زدن در پشت آنها بروز می‌کند. همچنین در جلوی ساق پا هم درد احساس می‌شود و این به علت کشیده‌شدن استخوان‌های ساق است. در پشت زانوها هم ممکن است که این درد دیده‌شود. معمولا هر دو پا درد می‌گیرند. گاهی سردرد و درد شکمی هم در دوره‌های رشد نوجوانان ممکن است بروز کند.
علائم درد رشد نوجوانی چیست؟
علائم همراه درد رشد می‌توانند در تشخیص این درد از سایر بیماری‌ها کمک‌کننده باشند.
فرق درد رشد با سایر دردهای عضلانی و استخوانی چیست؟
بیماری‌ها و مشکلات دیگری هم می‌توانند منجر به درد در ناحیه پا و ساق پا شوند، که ممکن است با درد رشد اشتباه گرفته شود. یکی از این بیماری‌ها، اختالات ساق پای کودکان است. مهم‌ترین تفاوت درد رشد با سایر دردهای عضلانی و استخوانی در آن است که :دردها دوره‌ای بوده و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشند.
    درد هر دو طرف بدن را درگیر می‌کند.
    کودک احساس درد عمیق در مفاصل دارد.
برای تشخیص و درمان درد رشد به چه دکتری مراجعه کنیم؟
اگر فرزند شما به درد رشد دچار شده‌است و یا دردهایی دارد که نمی‌دانید علت آن چیست، بهتر است به دکتر اطفال مراجعه کنید. دکتر اطفال فرزند شما را بررسی و معاینه می‌کند و آزمایش‌ها و تست‌های مورد نیاز را درخواست می‌دهد.
برای درد رشد چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
با اینکه درد رشد، بیماری نگران‌کننده‌ای نیست، اما باید مراقب علائم دیگری مانند موارد زیر باشید:
درد در صبح،تب، قرمز، تورم،ضعف، لنگیدن،از‌دست‌دادن اشتها، خستگی،حساسیت به لمس یا ماساژ،رفتار غیرمعمول
دردهای رایج مربوط به رشد کودک اختلالی در توانایی کودک شما برای انجام کارهای معمولی مانند بازی ایجاد نمی‌کنند.
اما چه موقع به متخصص کودکان مراجعه کنیم؟
درد یک‌طرفه در یکی از پاها،با آسیبی مانند زمین‌خوردن،تب، کاهش اشتها،لنگیدن یا به سختی راه‌رفتن،ضایعات پوستی (راش)،مفاصل قرمز، گرم، دردناک و متورم،خستگی، ضعف و از‌دست‌دادن وزن
دلایل درد رشد در کودکان و نوجوانان چیست؟
علت دردهای رشد هنوز ناشناخته است و حتی مشخص نیست که رشد در کودکان و نوجوانان دردناک باشد. درد رشد حتی همیشه همزمان با رشد کودک و نوجوان رخ نمی‌دهد. سندروم پای خسته یکی از علت‌هایی است که برای دردهای رشد ارائه می‌دهند. اما در ادامه در مطلبی خلاصه به علت درد رشد در کودکان و درد رشد نوجوانی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.
درد رشد به علت درد رشد استخوان است؟
هنوز توضیح دقیقی برای ارتباط میان دردها با رشد استخوان وجود ندارد. بنابراین بسیاری از عوامل بروز این درد ناشناخته است. بیشتر پزشکان عقیده دارند دلیل اصلی درد رشد در کودکان و نوجوانان، فعالیت بیش‌از‌حد در این سن یا بیماری‌های زمینه‌ای است.
علت درد رشد در کودکان چیست؟
پاسخ به این سوال کمی مشکل است. برخلاف نام درد رشد، شواهد قطعی مبنی بر ارتباط جهش‌های ژنتیکی یافت نشده‌است. اما درد رشد ممکن است درد عضلانی که به علت فعالیت‌های شدید دوران کودکی باشد، فعالیت‌هایی مثل دویدن، پریدن و بالا‌رفتن به سبب خستگی، ممکن است موجب درد عضلانی شوند. به نظر می‌رسد دردهای رشد بعد از روزی که کودک فعالیت ورزشی خاصی داشته‌باشد، رایج‌تر است.
ممکن است گاهی درد رشد با بیماری دیگری اشتباه گرفته‌شده یا همزمان باشد. این مورد باعث دردهای غیرقابل‌توجیه در کودک می‌شوند.
بیشتر بخوانید:نوجوان افسرده چه نشانه‌هایی دارد؟
علت دردهای رشد هنوز ناشناخته است و حتی مشخص نیست که رشد در کودکان و نوجوانان دردناک باشد.
علت درد رشد در نوجوانی چیست؟
نوجوانان در سنین ۱۳ تا ۱۶ سالگی بیشترین میزان فعالیت خود را دارند. بنابراین طبیعی است که دچار دردهای جسمانی از جمله درد رشد استخوان شوند.
از جمله دلایل بروز درد رشد در نوجوانان عبارتند از:
۱. افزایش سطح فعالیت جسمانی
این مورد باعث بروز درد عضلات در تعدادی از کودکان می‌شود. چنین دردی طبیعی است و عضلات به‌سرعت خوب خواهند‌شد. والدین باید به کودکان خود اطمینان بدهند که درد آنها از بین می‌‌رود و بدن به شرایط موجود عادت می‌کند.
۲. عادات بد نشستن و راه رفتن
ایستادن، نشستن یا راه‌رفتن در حالت نامناسب به عضلات محافظ بدن فشار بسیار زیادی را وارد می‌کند. در این زمان شما الگوی مناسبی برای کودک یا نوجوان هستید. به او یاد‌دهید چطور صاف نشسته تا کمترین آسیب به کمر یا پاهای او برسد. باید کودک را تشویق کرد تا در طول روز درست راه برود. انجام‌دادن تمرینات ورزشی مخصوص تقویت عضله و اصلاح حالت بدن از میزان درد ناشی از رشد، می‌کاهد.
۳. اضطراب
نگرانی بلوغ و بزرگ‌شدن قطعا با استرس و اضطراب همراه خواهد‌بود. همانطور که می‌دانید اضطراب باعث بیماری‌های جسمی می‌شود. بنابراین بهتر است با کودک خود در مورد بلوغ و رشد صحبت کرده و برای او و عواطفش وقت بگذارند.
علت درد ساق پا در نوجوانان چیست؟
علت درد ساق پا در نوجوانی می‌تواند مرتبط با درد رشد، که گفتیم دلیل ناشناخته دارد، باشد. گاهی نیز ممکن است موارد زیر باعث این درد شوند:
ممکن است که در اثر فعالیت زیاد، در استخوان و عضله‌ی نوجوان احساس درد ایجاد شود.
   گاهی ممکن است که به ساق پا آسیب رسیده باشد و این آسیب خود را با پیام درد نشان دهد.
  در برخی موارد بیماری‌های زمینه‌ای با درد ساق پا خود را نشان می‌دهند.
    بد نشستن و یا بد راه‌رفتن می‌توانند موثر باشند.
    استرس و دردهای عصبی هم دور از ذهن نیستند.
درد رشد می تواند ناشی از رشد استخوان هم باشد. برای درمان درد رشد به دکتر اطفال مراجعه کنید.
درد رشد چگونه تشخیص داده می شود؟
پس مشاهده علائم و نگرانی از بابت سلامت کودک، باید به پزشک مراجعه‌کنید. دکتر احتمالا پس از معاینه فیزیکی از شما در مورد سوابق بیماری‌ها، آزمایش‌ها، رفتارها و غیره خواهد‌پرسید. منبع : دکترتو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی