عتیقۀ گرانقیمتی که از چندشنبه‌بازار سر درآورده بود!
عتیقۀ گرانقیمتی که از چندشنبه‌بازار سر درآورده بود!

مجسمۀ کوچکی که در یک بازار روز به مبلغ ۲ پوند خریداری شده بود، حالا با معلوم شدن قدمتش، قیمتی چندین هزار پوندی پیدا کرده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، شخصی که یک مجسمۀ تزئینی کوچک از جنس چینی را در اواسط دهۀ ۹۰ میلادی به قیمت حدودا ۲ پوند خریده بود، بعد از ۳۰ سال متوجه ارزش واقعی این شیء نفیس شد! او این مجسمۀ سرامیکی را از یک بازارِ روز در گلوکسترشایر خریداری کرده بود. این مجسمه، کودکی را در حالت خوابیده نشان می‌دهد.

این خریدار، بعد از سه دهه تصمیم گرفت مجسمه‌اش را به یک کارشناس عتیقه نشان بدهد تا آن را قیمت‌گذاری کند. نتیجۀ این کارشناسی شگفت‌انگیز بود. معلوم شد که این مجسمه ۲۷۸ سال قدمت دارد و مربوط به اولین سال‌های تولید مجسمه‌های سرامیکی در انگلیس است.
کارخانۀ چینی‌سازی «چلسی» در قرن هیجدهم پیشگام ساخت ظروف و مجسمه‌هایی از جنس چینی در انگلستان بوده و این مجسمۀ کوچک نیز از اولین محصولات این کارخانه بوده است. بعد از معلوم شدن قدمت این اثر، حالا قدمت آن در حدود ۳۰ هزار پوند تخمین زده می‌شود. قرار است این اثر به زودی در حراجی هنسون هالووی به فروش برسد.
چارلز هنسون، مدیر این حراجی گفت: «این اثر واقعا مهم و با ارزش است، زیرا نمونه‌ای از اولین کوشش‌ها برای ساخت مجسمه‌های چینی است. خیلی از مجموعه‌دار‌ها دوست دارند که چنین چیزی را در مجموعه‌شان داشته باشند. در ساخت این اثر از هنر شمال اروپا الهام گرفته شده است».

این مجسمه‌ها معمولا با ریختن مواد در قالب ساخته می‌شدند و بعد از بیرون آمدن از قالب، روی آن‌ها صیقل داده می‌شد و جزئیات ظریف‌تر نیز به آن‌ها افزوده می‌شد.