بی خوابی درمان دارد+فیلم
بی خوابی درمان دارد+فیلم

یک راهکار برای درمان بی خوابی این است که از خوابیدن منصرف شوید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،بی خوابی یک اختلال رایج است که باعث می‌شود به سختی به خواب بروید، نتوانید به طور پیوسته چند ساعت بخوابید یا زود از خواب بیدار شوید. این مشکل می‌تواند به خواب‌آلودگی، تمرکز ضعیف و تحریک‌پذیری در طول روز و ناتوانی در احساس سرحالی بعد از بیدار شدن منجر شود. خوشبختانه، لازم نیست بی خوابی را تحمل کنید. چرا که ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی روزمره غالبا کمک‌کننده باشد.
نکاتی برای داشتن یک خواب خوب شبانه
۱. یک برنامه تنظیم کنید
۲. محیط اتاق خوابتان را کنترل کنید
انواع بی خوابی بی‌خوابی، با تعداد ساعات خواب فرد یا مدتی که طول می‌کشد به خواب برود، تعریف نمی‌شود. افراد در میزان نیاز به خواب و رضایت از آن با هم فرق دارند.
یک ویژگی بی‌خوابی این است که افراد به سبب خواب ناکافی دچار ناراحتی، اضطراب و اختلال در عملکرد می‌شوند. شروع علائم بی‌خوابی می‌تواند در هر زمانی از طول زندگی رخ دهد، اما غالبا اولین بخش در اوایل جوانی اتفاق می‌افتد. شروع علائم در کودکی یا نوجوانی شیوع کمتری دارد.
شروع بی‌خوابی در زنان
در زنان، شروع بی‌خوابی ممکن است در طول یائسگی باشد و حتی بعد از رفع سایر علائم مانند گرگرفتگی، ادامه یابد. بی‌خوابی ممکن است در اواخر زندگی آغاز شود که در این مورد، اغلب با سایر بیماری‌های جسمی مرتبط است. بی‌خوابی می‌تواند به صورت دوره ای، مزمن یا عودشونده دسته‌بندی شود.
بی‌خوابی دوره ای
نوعی از بی‌خوابی که بین یک تا سه ماه طول بکشد، «بی‌خوابی دوره ای» یا «بی‌خوابی موقعیتی» است. اگر علائم بیشتر از سه ماه طول بکشد، «بی‌خوابی مزمن» رخ می‌دهد. اگر ۲ یا تعداد بیشتر و دوره‌ای در فاصله یک سال رخ دهد، مشکل به عنوان «بی‌خوابی عودشونده» در نظر گرفته می‌شود.
بی‌خوابی موقعیتی از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد و اغلب وابسته به اتفاقات زندگی یا تغییرات سریع در برنامه خواب یا محیط اطراف است. این نوع بی‌خوابی معمولا با فروکش کردن اتفاقات ذکر شده حل می‌شود. برای بعضی افراد، احتمالا آن‌هایی که نسبت به اختلالات خواب حساس‌ترند، بی‌خوابی ممکن است تا مدت طولانی پس از فروکش کردن اتفاق اصلی ادامه یابد.
بی‌خوابی و عوامل آن
عواملی که باعث شروع بی‌خوابی می‌شوند، ممکن است با فاکتور‌هایی که باعث تداوم آن می‌شوند، تفاوت داشته باشند. برای مثال، فردی که برای یک جراحت دردناک بستری شده و مشکل خواب دارد، ممکن است بعدا دچار مشکلاتی در رابطه با خواب شود.
بی‌خوابی مزمن
برانگیختگی و بی‌خوابی موقعیتی می‌تواند سپس تداوم یافته و به بی‌خوابی مزمن بدل شود. چنین روندی ممکن است در موارد اضطراب روانی حاد یا سایر اختلالات ذهنی هم رخ دهد. برای مثال، بی‌خوابی ایجاد شده به سبب افسردگی ماژور می‌تواند حتی بعد از حل افسردگی، ادامه یابد.
در بعضی موارد، بی‌خوابی ممکن است به طور ناگهانی و بدون هیچ علت محرک قابل شناسایی شروع شود. خصوصیات بی‌خوابی ممکن است در طول زمان تغییر یابد. بسیاری از افراد دچار بی‌خوابی، سابقه‌ی خواب سبک را قبل از شروع مشکلات مداوم خواب داشته‌اند.
بی‌خوابی در سالمندان
شکایات بی‌خوابی در میان سالمندان شایع‌تر است نوع علائم به سبب سن تغییر می‌کند؛ به این صورت که مشکل در به خواب رفتن در بین جوانان و مشکل در حفظ خواب در بین میانسالان رایج‌تر است. مشکل در شروع و حفظ خواب می‌تواند در کودکان و نوجوانان هم رخ دهد، اما در طول این مراحل رشد، اطلاعات محدودی در مورد شیوع، عوامل خطر و بیماری‌های زمینه‌ای وجود دارد.
بیشتر بخوانید:عوارض ناشی از اختلال خواب در انسان
بی‌خوابی در کودکان
مشکلات خواب در کودکی می‌تواند از مسایل تربیتی (برای مثال، کودکی که یاد نمی‌گیرد بدون حضور والدین بخوابد) یا از فقدان برنامه خواب منظم ناشی شود. بی‌خوابی در نوجوانی اغلب به سبب برنامه‌های خواب نامنظم ایجاد یا تشدید می‌شود. در بی‌خوابی کودکان و نوجوانان، علت‌های روانی و پزشکی هم ممکن است نقش داشته باشند. علائم بی خوابی معیار‌های تشخیصی بی خوابی شامل مشکل در به خواب رفتن یا حفظ خواب، زود بیدار شدن و ناتوانی در بازگشت به خواب است.
اختلالات خواب این‌چنینی سبب اضطراب و اختلال قابل توجه در چند حوزه عملکردی فرد، از جمله حوزه‌های اجتماعی، دانشگاهی، رفتاری و شغلی، می‌شوند. شکایت اصلی، نارضایتی از کمیت یا کیفیت خواب به همراه یک یا چند مورد از علائم زیر است:
نشانه های بی‌خوابی
اگر فرصت کافی برای خوابیدن وجود داشته باشد، اما به مدت حداقل سه ماه و حداقل سه روز در هفته مشکلات زیر را تجربه کنید، شما به بی خوابی مبتلا هستید: شکایت از پایین بودن کمیت یا کیفیت خواب همراه با یک یا چند علامت زیر:
مشکل در شروع خواب: در کودکان، این علامت ممکن است به صورت مشکل در به خواب رفتن بدون دخالت والدین بروز کند.
مشکل در حفظ خواب: به صورت بیدار شدن مکرر یا مشکل در بازگشت به خواب بعد از بیدار شدن، تعریف می‌شود. (در کودکان، این علامت ممکن است به صورت مشکل در بازگشت به خواب بدون دخالت والدین بروز کند.)
بیدار شدن زودهنگام در صبح و ناتوانی در به خواب رفتن دوباره. اختلال خواب باعث پریشانی قابل توجه یا اختلال در حوزه‌های عملکردی اجتماعی، شغلی، تحصیلی، دانشگاهی، رفتاری یا دیگر حوزه‌ها می‌شود.
بی خوابی، توسط اختلالات خواب و بیداری دیگر (حملات خواب، مشکل تنفس در حین خواب، مشکل در ریتم شبانه‌روزی یا رفتار‌های غیرعادی در هنگام خواب) توجیه نمی‌شود یا انحصارا در طول این اختلالات رخ نمی‌دهد. بی‌خوابی نمی‌تواند به اثرات روانی دارو‌ها یا مواد مخدر نسبت داده شود.
اختلالات ذهنی و بیماری‌های جسمی که به طور هم‌زمان وجود دارند، نمی‌توانند شکایت بی‌خوابی را توجیه کنند.
معیار‌های تشخیصی بی‌خوابی شامل مشکل در به خواب رفتن، حفظ خواب و زود بیدار شدن است.
علت بی خوابی به نظر می‌رسد که بعضی شرایط می‌توانند علت بی خوابی زنان و مردان باشند، از جمله: افزایش سن (بی‌خوابی در سالمندان شایع‌تر است)
داشتن سابقه افسردگی
چند علت احتمالی برای بی خوابی وجود دارد: شیفت کاری، سفر با هواپیما، افسردگی ،اضطراب ،نگرانی بیش از حد ،استرس بی‌خوابی،غم، هیجان شدید، نامناسب بودن محیط خواب، مانند خوابیدن در اتاق یا تختخواب نامناسب ،استفاده از نیکوتین، کافئین، الکل یا محرک‌ها، غذا خوردن بلافاصله قبل از خواب، قطع مصرف دارو‌ها ،مصرف دارو‌های جدید ،تغییر در دارو‌های مصرفی ،قرار داشتن در معرض نور ،خوابیدن بیش از حد در طول روز ،فعالیت فیزیکی یا فکری بیش از حد در تختخواب ،تیروئید پرکار ،بیماری‌های مختل‌کننده تنفس ،آرتروز یا سایر بیماری‌های مزمن ،سوزش سر دل یا سایر بیماری‌های گوارشی سکته‌ی مغزی سندرم پای بی‌قرار .
چند تکنیک طبیب برای درمان بی خوابی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
 منبع: درمانکده