چرا تبخال می‌زنیم+فیلم
چرا تبخال می‌زنیم+فیلم

اکثر مردم حتی برای یکبار در طول عمر خود ابتلا به تبخال را تجربه کرده اند، اما علت بروز و درمان تبخال چیست؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، تبخال چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن‌ها می‌شود؟تبخال‌ها تاول‌های کوچک، دردناک و پر از مایع هستند که معمولاً به صورت دسته‌ای روی لب یا اطراف آن به وجود می‌آیند.
گاهی اوقات fever blister نامیده می‌شود و ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس استشکل ظاهری و محل تشکیل تبخالاین زخم‌های ناخوشایند اغلب در دسته‌های کوچک ظاهر می‌شوند. آن‌ها را به بهترین وجه می‌توان با رنگ مایل به قرمز یا صورتی تشخیص داد.
از تبخال‌ها به عنوان «weepy» نام برده می‌شود، زیرا با از بین رفتن تاول ها، مایعات نشت می‌کنند و در نهایت زخم دلمه می‌بندد.تعداد بسیاری از مردم در تماس با ویروس عامل بروز تبخال هستند، اما بسیاری از آن‌هایی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند هرگز تبخال را مشاهده نمی‌کنند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها به حدی قدرتمند است که می‌تواند با ظاهر شدن تبخال مقابله کند.کمبود چه ویتامینی باعث بروز تبخال می‌شودکمبود یک سری از ویتامین‌ها و مواد ضروری در داخل بدن را هم می‌توان عامل بروز تبخال معرفی کنیم. ویتامین Bکم شدن میزان ویتامین B در بدن با بروز تبخال ارتباط مستقیم دارد. ویتامین B به هشت دسته تقسیم می‌شوند که همگی مسئول تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد سالم سلول‌ها را بر عهده دارند.اگر میزان این ویتامین‌ها در بدن کم شود، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و ویروس تبخال فرصت لازم برای ظاهر شدن را پیدا می‌کند.به طور ویژه، کم شدن میزان ویتامین B۶ در بدن باعث بروز مشکلات پوستی و ابتلا به عفونت‌ها و درماتیت می‌شود.گوشت و فراورده‌های لبنی، نخود، ماهی تن و آزاد، غلات کامل و حبوبات، تخم مرغ و سبزیجات با برگ تیره یافت می‌شود.لیزینلیزین نوعی آمینو اسید ضروری است که در بسیاری از مواد غذایی که به طور مستمر مصرف می‌کنیم وجود دارد و عدم حضور آن در بدن به معنای فراهم شدن شرایط مساعد برای گسترش تبخال در بدن است.لیزین فواید بسیاری برای جلوگیری از بروز تبخال دارد، اما با یک آمینو اسید دیگر به نام آرژینین در تضاد است. آرژینین در شکلات، بادام زمینی، بادام، غلات کامل، لوبیا و ژلاتین وجود دارد. پس بهتر است وقتی که تبخال زده اید به سراغ مصرف این مواد خوراکی نروید.لیزین در سینه مرغ پخته شده، گوشت گاو، ماهی، میگو، تخم مرغ خام، لوبیای سفید و تخم کدو تنبل وجود دارد.آهنآهن یک نوع ماده معدنی ضروری برای تولید خون در بدن است. به بیان ساده باید بگوییم که اگر میزان آهن دریافتی تان خیلی کم باشد در کوتاه مدت علائم زیادی در خود مشاهده نمی‌کنید، اما در صورتی که میزان آهن به شدت کم شود، با خستگی، ضعیف شدن بدن، نداشتن انرژی و ناتوانی در تمرکز کردن مواجه می‌شوید.همان طور که در ادامه هم اشاره خواهیم کرد، با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن تبخال خود را نشان می‌دهد چرا که بدن دیگر نمی‌تواند با عوامل عفونت زا و ویروس‌ها مقابله کند.از جمله خوراکی‌های سرشار از آهن می‌توان به گوشت گاو، گوشت گوسفند، مرغ، بوقلمون، ماهی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و سیب زمینی اشاره کرد.چرا تبخال می‌زنیم؟این ویروس که معمولا در دوران کودکی وارد بدن می‌شود منتظر می‌ماند تا بیماری یا استرس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و سپس در اولین فرصت خود را نشان می‌دهند.نداشتن خواب کافی، خستگی و پریودی از دیگر دلایل بروز تبخال به شمار می‌آیند.آیا تبخال مسری است؟تبخال‌ها بسیار مسری هستند، در صورت ابتلا به تبخال، مهم است که از این امر آگاه باشید و از تماس پوست با کودکان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف خودداری کنید.علائم تبخالاولین ظهور تبخال معمولاً بدترین حالت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:تبفرسایش و درد لثه‌هاگلو درددرد‌های عضلانیتورم غدد لنفاویعلائم پس از اولین ظهور اغلب کاهش می‌یابد، اما هنوز می‌تواند موارد زیر را شامل شود:سوزن سوزن شدن و خارش زخم قبل از ظهور تبخالتاولتراوش و پوسته شدنبیشتر بخوانید:یک احساس اشتباه در چشم!
آیا تبخال قابل درمان است؟ چه دارویی را می‌توان مصرف کرد؟با استفاده از دارو‌های ضد ویروسی خوراکی مانند آسیکلوویر، فامسیکلوویر یا والاسیکلوویر، می‌توان تبخال‌ها را درمان کرد. این دارو‌ها باید توسط پزشک تجویز شود و برای کمک به کاهش شدت و دفعات علائم استفاده می‌شوند. با این حال نمی‌توانند عفونت را درمان کنند. تبخال نشانه هرپس (یا ویروس هرپس سیمپلکس) است و در حال حاضر درمانی وجود ندارد.نکتهدقت کنید که کندن تبخال یا دست زدن به آن ممکن است باعث گسترش آن و سرایت به سایر نقاط بدن شود، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که از روش‌های درمان خانگی نتیجه نگرفتید بهتر است هر چه زودتر با یک متخصص پوست مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می‌توانید از درمانکده کمک بگیرید.مقایسه درمان تبخال با عسل و پماد آسیکلویرطبق تحقیقات انجام شده روی اشخاص مبتلا به ویروس تبخال که از پماد آسیکلویر، عسل و ژل رویال برای درمان تبخال استفاده کرده اند، نشان داده شده است که استفاده از عسل و ژل رویال بهبودی سریعتری نسبت به پماد آسیکلویر دارد.البته باید توجه داشته باشید که منظور ما از عسل، عسل خام و کاملا طبیعی است. عسلی که به هیچ وجه حرارت ندیده باشد و درست به همان شکلی که از کندو خارج می‌شود به دست مشتری برسد.متاسفانه بخش زیادی از عسل‌هایی که در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسد به این علت که می‌خواهند از رس بستن عسل جلوگیری کنند آن را حرارت می‌دهند. این کار باعث می‌شود که بخش بزرگی از خواص عسل از بین برود.تاثیر استفاده از عسل برای درمان تبخال دهان:
میانگین زمان بهبودی هنگام استفاده از عسل برای درمان تبخال دهان حدود ۴۳% سریعتر از آسیکلویر است.تاثیر استفاده از عسل برای درمان تبخال تناسلی: میانگین زمان بهبودی هنگام استفاده از عسل برای درمان تبخال تناسلی حدود ۵۹% سریعتر از آسیکلویر است.چرا عسل برای درمان تبخال مفید استهمانطور که در مطلب درمان زخم با عسل گفتیم عسل به خاطر خواص فیزیکی و بیوشمیایی که دارد تقریبا برای انواع زخم و سوختگی مانند سایش، آبسه، واریس، جذام، سوختگی، تبخال و …مورد استفاده قرار می‌گیرد.به طور کلی رطوبت کم عسل در کنار فشار اسمزی زیاد و اسیدی بودن آن باعث توقف فعالیت‌های عوامل عفونت‌زا و میکروب‌ها می‌شود.خواص ضد التهابی عسل طبیعی می‌تواند تورم و قرمزی آسیب‌های پوستی نظیر تبخال را کاهش دهد.همچنین استفاده از عسل موجب مرطوب نگه داشتن سطح تبخال شده و پوسته پوسته شدن و ترکیدگی تبخال را کاهش می‌دهد و بعلت وجود متیل گلوسکال روند بهبود و ترمیم جای زخم را تسریع می‌کند.رفع تبخال در سه دقیقه یک دروغ استچه قصد درمان تبخال با عسل را داشته باشید و چه از دارو‌ها یا مواد دیگر برای آن استفاده می‌کنید باید این نکته را در ذهن داشته باشید که هیچ درمان قطعی و همیشگی برای تبخال وجود ندارد.تبخال بدون هر نوع درمانی حدود یک تا دوهفته زمان می‌برد تا بهبود یابد، اما روش‌هایی برای بهبود سریع‌تر و کاهش درد و خارش آن وجود دارد. اما این به آن معنا نیست که شما می‌توانید در عرض ۳ دقیقه و یا حتی یک روز تبخال را ریشه کن کنید. بلکه تنها می‌توانید زمان بهبود آن را کمی سریع‌تر کنید و همچنین التهاب و سوزش آن را کم کنید.نحوه استفاده از عسل برای درمان تبخالبرای درمان تبخال با عسل کافی است روزی سه یا ۴ بار محل تبخال را با آب ولرم شستشو داده و سپس مقدار کافی عسل را با دست تمیز یا به وسیله یک گوش پاک کن برداشته و روی تبخال قرار دهید.توجه داشته باشید که برای بهبود تبخال باید صبور باشید و با یک یا دوبار انجام اینکار توقع تاثیر چشمگیری را نداشته باشید.سایر روش‌های خانگی درمان تبخالهمچنین در کنار استفاده از عسل برای بهبود تبخال می‌توانید از ترکیب‌ها و مواد زیر که در طب سنتی به آن‌ها اشاره شده است نیز استفاده کنید.ترکیب عسل و سرکه یا شکر و سرکهیکی از توصیه‌های دکتر خیراندیش برای درمان تبخال، قرار دادن مخلوط عسل و سرکه یا شکر و سرکه روی آن است. کمی سرکه را با عسل یا شکر مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند و روزی ۳ بار روی تبخال قرار دهید.ترکیب نمک و عسل برای تبخالگاهی اوقات توصیه می‌شود که روی تبخال نمک قرار دهید، اما نمک حالت پودری پیدا کرده و روی تبخال باقی نمی‌ماند و می‌ریزد، می‌توانید نمک را با عسل مخلوط کرده و روی تبخال قرار دهید، ممکن است کمی دچاز سوزش شوید که قابل تحمل است، اما این ترکیب می‌تواند بهبودی تبخال را سرعت ببخشد.استفاده از عسل در این ترکیب فرایند بهبود را تسریع می‌بخشد.استفاده از یخ روی تبخالبرای کاهش التهاب و تورم تبخال می‌توانید کمپرس یخ را روزی ۳ تا ۴ مرتبه روی آن قرار دهید، فقط باید دقت کنید که یخ را مستقیم
روی پوست قرار ندهید و آن را در یک پارچه تمیز یا … پیچیده و روی تبخال نگه دارید. استفاده از سیرسیر با داشتن خواص ضد ویروسی می‌تواند به بهبود تبخال کمک کند.‌می‌توانید یه حبه سیر را له کرده و با روغن زیتون مخلوط کرده و روزی ۳ بار روی تبخال قرار دهید.استفاده از سرکه سیبسرکه سیب خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی دارد، برای بهبود تبخال می‌توانید یک قاشق سرکه سیب را با سه قاشق آب مخلوط کرده و روزی چندبار با یک پنبه تمیز روی تبخال قرار دهید.استفاده از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدانوجود سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان در رژیم غذایی باعث کاهش التهاب در بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ و مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان برای پیشگیری از تبخال و همچنین بهبود آن کمک کننده است. گل کلم، اسفناج، کلم پیچ و گوجه فرنگی و … را می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص آنتی اکسیدانی آن‌ها در رژیم غذایتان وارد کنید.استفاده از ژل آلوئه ورا‌می‌توانید روزی ۲ تا سه بار ژل آلوئه ورا را روی تبخال بزنید. گفته می‌شود که خواص ضد ویروسی ژل آلوئه ورا بهبودی تبخال را سرعت می‌بخشد.روغن درخت چایروغن درخت چای خاصیت ضد ویروسی بالایی دارد و معمولا برای کمک به درمان جوش توصیه می‌شود. همین خاصیت ضدویروسی روغن درخت چای آن را به عنوان عاملی برای بهبود تبخال تبدیل کرده است. می‌توانید مقدار کمی از روغن را با گوش پاک کن روی تبخال قرار دهید یا آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و سپس روی تبخال قرار دهید.نکته:
اگر علائم تبخال شما بعد از استفاده از درمان‌های خانگی تشدید پیدا کرد، دیگر به استفاده از آن ادامه ندهید.همچنین اگر بعد از ۷ تا ۱۴ روز تبخال شما خوب نشد یا درد زیادی داشتید و به نواحی دیگر منتشر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.
توضیحات کارشناس درباره درمان تبخال

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع:درمانکده، روستایی، دکترچک