تاثیر مخرب ویروس کرونا بر مغز جنین
تاثیر مخرب ویروس کرونا بر مغز جنین

مطالعات جدید پژوهشگران شواهدی از وجود ویروس در بافت مغز جنین را نشان داده و تاکید می‌کنند: مواردی وجود دارد که افراد باردار عفونت را به فرزندان خود منتقل می کنند و این ویروس روی مغز جنین تاثیر مخرب دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مطالعات جدید انجام شده نشان دهنده اثرات ویروس کرونا بر بدن جنین در طول بارداری است. به همین دلیل مادران باردار باید از خود در برابر ابتلا به کرونا محافظت کنند.

طی این پژوهش، محققان ۶۶۱ نمونه بافت جنین انسانی را که بین ژوئیه ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲ جمع آوری شده بود، مورد مطالعه قرار داده و در ۲۶ مورد از آن ها خونریزی مشاهده کردند. نکته قابل توجه این است که در تمام نمونه های بافتی با شواهد خونریزی، ویروس کرونا وجود داشت. گفتنی است تمام نمونه ها از حاملگی های پایان یافته انتخابی جمع آوری شده بود.
دکتر کتی لانگ، متخصص ‌بیولوژی عصبی از کینگ کالج لندن در این رابطه می ‌گوید: در حالی که گهگاه خونریزی‌ ها در مغز های در حال رشد اتفاق می‌افتد، بسیار غیرعادی است که در یک دوره ۲۱ ماهه چنین مواردی وجود داشته باشد.
این موضوع بسیار مهم است که ما شرایط کودکانی را که پیش از تولد در معرض  کرونا قرار گرفته‌ اند پیگیری کنیم تا بتوانیم اثرات طولانی‌مدت رشد عصبی را در آن ها مشخص کنیم.
محققان نشانه ‌های کاهش یکپارچگی رگ ‌های خونی و افزایش سلول ‌های ایمنی که به مغز نفوذ می‌ کنند را به عنوان عوامل مرتبط با آسیب بافتی ناشی از ویروس کرونا معرفی کردند. این ممکن است نتیجه مستقیم عفونت ویروس فوق و یا نتیجه غیرمستقیم پاسخ سیستم ایمنی بدن مادر باشد.
اگرچه وجود ویروس کرونا فقط در بافت‌ های جنین تأیید شده است، اما می ‌توان با اطمینان فرض کرد که عفونت ‌ها از مادر به جنین منتقل شده است. در این میان اینکه آیا خونریزی پیامد مستقیم کووید مادر یا عفونت جنین بوده یا اینکه این رابطه شامل یک عامل ناشناخته است، هنوز مشخص نیست. اما پیوند فوق آنقدر قوی است که نگران کننده باشد.
علاوه بر این، بیشتر نمونه ‌های دارای علائم خونریزی مربوط به اواخر سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم بارداری بودند که نشان می ‌دهد مغز جنین در مراحل اولیه رشد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این دوره، زمان حیاتی برای مغز در حال رشد است، زیرا موانعی برای دفاع از خود ایجاد می کند.
دکتر لوسیلا پستون، فیزیولوژیست کینگز کالج لندن در این رابطه می گوید: ما می دانیم که عفونت ویروسی شدید ممکن است بر مغز جنین تاثیر بگذارد، اما این مطالعه اولین تحقیقاتی است که نشان می دهد موضوع فوق ممکن است در بارداری های تحت تاثیر عفونت کووید رخ دهد.
این مطالعه نیاز زنان باردار به واکسینه شدن در برابر کووید-۱۹ را برجسته می ‌کند، زیرا تحقیقات انجام شده به روشنی نشان می دهد که  تزریق واکسن از بروز عوارض برای مادر و نوزاد جلوگیری می‌ کند.
گفتنی است، ردپای ویروس کرونا همچنین در نمونه ‌های بافت گرفته شده از جفت، آمنیون و بند ناف شناسایی شد که نشان می‌ دهد احتمال بروز عوارض بیشتر ناشی از حضور کووید-۱۹ وجود دارد.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی مغز  Brain منتشر شده است.